Ano, je možné intenzitu kamionů snížit, ale část této přepravy musí převzít jiné dopravní systémy. Především železniční a vodní doprava. A jsme u jádra problému.
Vodní doprava v České republice skomírá a skomírá. Ačkoliv se stránky médií plní sliby a nebo dokonce odvážnými plány na stavbu kanálu Dunaj- Odra - Labe, výraznějšího dopadu na provoz kamionů se jen tak nedočkáme, protože stav vodní dopravy je stále neutěšený a jen tak rychle se to nezmění.
Podstatně lepší situace se jeví v železniční nákladní dopravě, ale ani zde to není žádná sláva. Ne že by nebyl zájem dopravců. Ti, kteří jsou ve sdružení ŽESNAD , představují dnes skoro třicítku firem a rozhodně mají zájem část dopravy ze silnice převzít. Co jim brání je naprostý nedostatek kolejí a překladišť. Vozidla a lokomotivy totiž mohou jak nakoupit, tak i pronajmout, ale nové tratě nikoliv. A ty se staví jen velmi málo a velmi pomalu.
A nic nepomáhá, že i nákladní železniční doprava jde cestou moderních, zcela bezpečných železnic. Příkladem budiž jako první Metrans Rail, který už vypravil běžný vlak s automatickým zabezpečovacím systémem. Ostatně k tomu ředitel ŽESNADU, Oldřich Sládek, říká: „Je to sice nákladné opatření, ale velmi důležitý krok pro bezpečnost české železnice.“ (ZDE)
Pokud chtějí občané, aby na dálnicích nemuseli stále v jednom, tzv. rychlém levém pruhu předjíždět kolony kamiónů, pak bez výstavby nových železničních tratí a nákladových překladišť se nic nezmění. Pouze nové železniční tratě umožní vyšší podíl nákladní železniční dopravy, ale navíc uvolní i tratě současné pro vyšší rychlosti a vyšší propustnost osobní dopravy. Laicky: Jednou ranou lze zabít dvě mouchy a spokojeni budou všichni. Proč tomu tak není?
Důvodů je více a v první řadě připomeňme to skutečně stupidní stavební řízení, které si Česká republika sama zavedla. Dalším důvodem je, že nové železniční tratě přinášejí jen velmi malé politické body. Zatímco otevření pár kilometrů dálnic je událostí, na kterou se média jen hrnou, otevírání nových či zmodernizovaných tratí zajímá jen fanoušky. Při stříhání dálničních pásků čelní politici pózují přímo do hledáčku kamer, u nových tratí najdeme o nich jen zmínku. Železnice je, žel, obvykle takovou mediální popelkou.
Dokud se nebudou občané důrazně ptát, proč jim kamiony téměř blokují průjezd, jezdí kolem jejich domů a proč stát nestaví nové železniční tratě, do té doby nemohou žádní dopravci v železniční dopravě dosáhnout výrazného zlepšení.
Evropou se prodírá doslova klimatická hysterie, ale že železniční nákladní doprava je oproti kamiónové výrazně ekologičtější, to spolky, organizace a činovníky z tzv. neziskovek, zdá se, vůbec nezajímá. Podivné? Nikoliv, klimatická hysterie je dnes především politickým bojem a o ekologii a záchranu naší planety jejím aktivistům jde až na dalším místě. A u některých ještě možná..
O to více se musíme ptát, jak lze stav rychle zlepšit, protože státní úředníci, kteří nám tu třicet let staví, mají výsledky tak špatné, že hovořit o mizérii by byl eufemismus. Dílem jejich vinou, dílem okolnostmi, které ani oni nemohli ovlivnit.
Jen tak okrajově pro občana připomeneme, že skoro každý státní manažer, který se pokusil iniciativně zlepšit stav byl vyhozen, odsunut a dehonestován, protože nezřídka tím odkryl hloupost svého nadřízeného politika. To by bylo na dlouhé jiné povídání. Důsledkem je ale alibismus, přeopatrnost a nezájem něco iniciativně zlepšit.
Proto také nikdo nepřišel s razantním návrhem zákona pro liniové stavby, nikdo se nepokusil ve větším měřítku prosazovat vysokorychlostní tratě (příp. i pro nákladní železniční dopravu, jak by bylo vhodné), nikdo od roku 1995 neměl u národního dopravce v Českých drahách odvahu nakoupit další komfortní vlaky typu Pendolino, a jen někteří soukromí dopravci se v této oblasti alespoň trošičku přibližují očekávání. Stát sice pobídkou slev studentům a důchodcům vyšel osobním dopravcům na železnici maximálně vstříc, ale dlouhodobě neřešený stav výstavby nových kolejí a příp. překladišť to samozřejmě neřeší.
Občané v posledních mnoha letech volili špatné lidi a je to nesporné. Stačí se podívat, jak ta státní výstavba kde čeho obecně vypadá. To se i ti nejhorší komunisté v tom pekle musí smíchy chytat za břicho. Lhostejnost k věcem veřejným nemá jiný výsledek než ten, který vidíme. Kolony kamiónů na našich přetížených silnicích jsou toho důkazem nad důkazy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV