Rudolf Mládek: Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury vyvolává otázky

02.09.2019 12:21 | Zprávy

Poměrně pěknou částku ve výši přes 450 miliard korun plánuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) utratit v letech 2020 – 2026 s tím, že výčet pro roky 2022-2026 obsahuje jen část staveb a jejich plán se bude upravovat podle okolností.

Rudolf Mládek: Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury vyvolává otázky
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

Především podle toho, jak budou vypadat dotace z Evropské unie, které se již v příštím roce zmenší o čtvrtinu. Dále se pro rok 2020 snižuje stropová hranice příspěvku EU z 85 procent na pouhých 70 procent, a protože kraj Plzeňský, Jihočeský,Vysočina a Jihomoravský kraj dosáhly 75 procent průměru EU, budou mít snížené spolufinancování jen na 55 procent.

Česká špatná legislativa a její negativní dopady

Rozpočet SFDI u řady plánovaných staveb je samozřejmě jen orientační, protože proces přípravy a schvalování dopravních staveb je zbytečně a extrémně složitý. Počítá se tedy s tím, že v dosavadním legislativním chaosu je nutné v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na jejich přípravu, proběhlá výběrová řízení a uzavřené smlouvy na realizaci. Z tohoto důvodu, jak plán SFDI uvádí, je v rozpočtu zřízena společná globální položka pro státní investory Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), ve které jsou alokovány nutné finanční operační prostředky. Plán počítá i s možností urychlení některých staveb, což opět signalizuje nejistotu samotného řízení a kontroly těchto staveb. Pro tento případný pozitivní vývoj budou vedena jednání s Ministerstvem financí pro dodatečná navýšení rozpočtu SFDI na pokrytí těchto akcí. Tím ale výčet pozitiv plánu téměř končí.

PPP téměř nežádoucí

Co budeme marně hledat, je plán akcí typu PPP, tedy projektů Public Private Partnership, kdy SFDI setrvává u plánu pro část dálnice D4, který se už tři roky připravuje a zatím se lidově řečeno ani nekoplo. Další plány nejsou. Co ale dále chybí je jakákoliv zmínka o tom, kdo a jak provedl verifikaci potřebnosti navržených položek plánu, protože pokud nikdo, pak organizace, tj. ŘSD a SŽDC a přidáme k nim i Ředitelství vodních cest si utrácejí státní peníze, jak se jim zlíbí a jak se jim hodí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Je pro ODS v příštím volebním období přijatelné zvyšovat nám daně?

Politici za STAN totiž opakovaně tvrdí, že bude nutné zvyšovat daně kvůli navýšení peněz na obranu. A já se ptám, zda je jakékoliv další zvýšení, protože daně jste už zvyšovali v tomto období, přijatelné? Nemyslíte, že už takhle jsme na tom mizerně - že je dost velký nepoměř mezi výši platů a tím, c...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

15:57 Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

Denní glosa Jiřího Weigla