Srovnání u metra
Současné metro v Praze má 65,2 km. V době socialismu se postavilo od roku 1970 téměř 33 km tratí a cca 8,8 km zůstalo k roku 1990 rozestavěno. To je tedy za období dvaceti let. O roku 1990 do roku 2020 (trasa metra D nepochybně otevřena v roce 2020 nebude) postavili „ čeští političtí kapitalisté“ za třicet let méně, než doba socialismu. Dostavěli 8,8 km a “hrdinně“ přidali 23,5 km, když růst výstavby metra nástupem nepražanů, a to doslovných politických hrůz jako byli Hudeček či Krnáčová do čela pražské radnice byla výstavba metra prakticky zastavena.
Místo spolupráci na prodloužení metra A na pražské letiště v plánované ceně cca 20-25 miliard stát raději buduje obludnou stavbu a jakési „super-metro“ za 40 miliard s dokončením kdesi za mnoho a mnoho let. Tak to se komunista Husák (Pozn. Bývalý generální tajemník KSČ a prezident ČSSR) v nebi či pekle - nehodící si škrtněte - musí potrhat smíchem. Rozhodně „čeští političtí kapitalisté“ na „soudruhy“ ze socialismu u výstavby metra nemají. A nemusíme snad inteligentnímu čtenáři dodávat, že mnoho projektantů, stavitelů i dělníků, kteří práci na pražském metru odváděli nebylo v žádné straně. Je jen dobré, že současné vedení pražské radnice se nedívá na dobu minulou optikou jakéhosi fanatického antikomunismu a chce úroveň metra, především kvalitu architektonické podoby stanic dostat na výbornou úroveň. Vždyť tu už před lety obdivovali i takoví Američané.
Stavby jaderných elektráren
Nijak slavné u „českých politických kapitalistů“ to není ani v další oblasti a tou je energetika. Jaderná elektrárna Dukovany se začala stavět v roce 1978, první blok byl uveden do provozu v roce 1985 tedy za 7 let. U jaderné elektrárny Temelín práce začaly už v roce 1983. V roce 1988 byla dokončena první z původně plánovaných chladicích věží. Celkem byla první polovina Temelína dokončena v roce 2002 po rozhodnutí nové vlády a na doporučení Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE), kdy se začaly přepracovávat projekty a původní (sovětský) řídicí a kontrolní systém byl nahrazen novým od americké společnosti Westinghouse.
Další dva reaktory typu VVER-440/230 byly postaveny v Jaslovských Bohunicích a označují se souhrnně jako elektrárna V1. Jejich výstavba začala v srpnu 1972 a do komerčního provozu byly uvedeny v letech 1980-81. Tedy za 9 let. Dva reaktory typu VVER -440/213 označují se jako V2 a začaly se stavět v roce 1976 a do komerčního provozu byly uvedeny v roce 1985, opět za 9 let. Výstavba JE Mochovce začala v listopadu 1982, ale v roce 1991 byla pro nedostatek financí zastavena. V roce 1995 slovenská vláda schválila plán na dostavbu dvou bloků JE Mochovce za podmínky doplnění zastaralé sovětské technologie modernějšími západními bezpečnostními prvky. Bloky byly uvedeny do provozu v červenci 1998 a v prosinci 1999 tedy za 14 resp. 15 let. Je zřejmé, že jak kompletní dokončení JE Temelín, tak JE Mochovce zdržela doba změny politického systému a také požadavky na opuštění sovětských technologií. Je ke cti Klausovy vlády, která dostavbu Temelína nevzdala a zahájila i program obnovy železničních tratí, pražské dopravy apod. Další vlády na ni ale už prakticky nenavázaly.
Současná vláda se proto rozhodla (správně), že se vrátí k programu jaderné energetiky a rozhodla o dostavbě nových bloků ke stávajícím jaderným elektrárnám. První blok o výkonu 1200 megawattů bude postaven v Dukovanech. Jenomže…..Samotná stavba začne v letech 2028-2030. Tedy nejdříve začneme stavět za 9 let!? Kdy se dokončí? Klidně hádejme. Současné dukovanské bloky by nové měly nahradit během 20 až 30 let, takže spěch nebude, na zdražení na dvojnásobek ceny si můžeme klidně vsadit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV