Důvěra podnikatelů v ekonomiku je aktuálně nejnižší od června 2020. Nálada ve společnosti přitom v mnoha ohledech připomíná právě dobu před dvěma lety. Podnikatelé vidí, jak výroba brzdí svůj růst a zároveň s tím vidí i růst nezaměstnanosti. Zatímco za covidu byl největší problém v tom, že si nikdo neuměl představit, co přinese budoucnost a jak dlouho potrvají omezení ekonomiky, teď podnikatelé zase nevědí, jak dlouho bude trvat válka na Ukrajině či jak dlouho potrvá energetická krize a s tím související vysoké ceny energií.
Nálada spotřebitelů se zlepšuje
Zajímavé je, že zatímco podnikatelé jsou pesimističtí a nevidí světlo na konci tunelu, spotřebitelé ho už vidí. Jejich důvěra v ekonomiku roste o 4,8 bodu na hodnotu 87,7. Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je sice stále mizerná, ale už tu vidíme obrat trendu. Mezi lidmi například postupně mizí strach z větších nákupů. Zdá se, že zde velmi dobře působí zprávy o tom, že energie už zlevňují, že inflace bude brzdit a že nezaměstnanost poroste jen málo.
Rozdíl ve vidění světa mezi spotřebiteli a podnikateli je zajímavý, protože obvykle se jejich nálada vyvíjí podobně. Já si ho vysvětluji tím, že spotřebitelé mají méně informací než podnikatelé. Proto během minulého roku svůj pesimismus neracionálně přestřelili a nyní ho korigují a jen se blíží do stavu, kde jsou podnikatelé už několik měsíců.
Vzhledem k tomu, že se makroekonomické indikátory vyvíjejí lépe, než se ještě na podzim očekávalo, očekávám časem zlepšení sentimentu i u podnikatelů. Výrazné zlepšení ale nečekám. To přijde, až skončí válka.
Vladimír Pikora, hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV