Zbyněk Fiala: Auta bez řidiče mají vytlačit vlastnictví

02.05.2019 8:29 | Zprávy

Společnosti Uber a Lyft, provozující platformy sdílené dopravy, vkládají stovky milionů dolarů do vývoje automatických robo-taxíků bez řidiče. Má to změnit základní vzorec osobní dopravy a vytlačit osobní vlastnictví automobilů.

Zbyněk Fiala: Auta bez řidiče mají vytlačit vlastnictví
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Nový generální ředitel Uberu perského jména Dara Khosrowshahi ( Dára Chosróšáhí) dostal s fukcí i nelehký úkol, desetkrát zvednout dnešní počty pasažérů, řidičů a rozvozců ze 100 milionů na celou miliardu. Musí tím oslnit investory, až letos poprvé uvede akcie společnosti (IPO) na Newyorskou burzu. Když sanfranciský Uber sháněl peníze od soukromých investorů mimo burzu, byl oceněn na 76 miliard dolarů. Loňský podzimní odhad pro potřeby IPO už mluvil o 100 miliardách dolarů. Přestože podnik je zatím ztrátový v řádu miliard dolarů, informují Financial Times.

Stovky milionů dolarů z té ztráty pohlcuje výzkum, jehož cílem je zavedení robotických dopravců, elektrických aut bez řidiče. Ztráta však investory neodrazuje, protože prvky sdílených služeb a nových technologií, zahrnujících internet věcí, velká data a umělou inteligenci, otvírají cestu k budoucnosti. Platformy vítězů přitom dokážou shrábnout podstatnou část rýsujících se příležitostí.

Proto také v těchto oborech rychle vyrostla řada obrů. Ve sdílené dopravě jsou hlavními konkurenty další sanfranciský Lyft nebo pekingský Didi Chuxing (Titi Čchusing), ale mnohem větší obři jsou už v dalších oborech sdílených platforem jako třeba ubytovací služba Airbnb, obrázková databáze Pinterest, softwarová Palantir, nemluvě o Facebooku. Amazonu či Googlu.

V době, kdy se tato informace v FT zpracovávala, vstoupil do hry také první čínský soukromý výrobce automobilů ve spolupráci s Daimlerem a Volvo (dříve byly zahraniční účasti spojeny jen se státními automobilkami). Viděl jsem jen jeho novou montovnu v Chungxiao (Čchung-siao) u přístavního města Ningbo (Ningpo). Je pěkná, čistá, krásně to tam běží bez zásob a s různými modely na stejné lince, ale vzdálenější budoucnost vzniká jinde. Výmluvnější jsou statistiky, jak se Geely dere žebříčkem prodejů a v Číně už dosáhl třetího místa, takže ambicemi i kapitálově na to nejspíš má.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Je pro ODS v příštím volebním období přijatelné zvyšovat nám daně?

Politici za STAN totiž opakovaně tvrdí, že bude nutné zvyšovat daně kvůli navýšení peněz na obranu. A já se ptám, zda je jakékoliv další zvýšení, protože daně jste už zvyšovali v tomto období, přijatelné? Nemyslíte, že už takhle jsme na tom mizerně - že je dost velký nepoměř mezi výši platů a tím, c...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

15:57 Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

Denní glosa Jiřího Weigla