Zbyněk Fiala: Jak napájet elektrické koně

03.01.2019 7:32 | Zprávy

Je to boj o život, říká otevřeně šéf Volskwagenu. Nové závody o automobilový trh způsobilo rozhodnutí čínské vlády, že elektrická auta je třeba nasazovat v masovém měřítku hned, aby se ve městech dalo dýchat. Ty větší možná budou napájet palivové články.

Zbyněk Fiala: Jak napájet elektrické koně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Přívodní vidlice od elektrospotřebiče

Světová produkce elektrických aut dosáhla v loňském roce 1,5 milionu kusů. Většina se vyrobila v Číně. Převažují zatím hybridy, ale ty nemají klíčovou výhodu aut na baterky, které jsou výrobně mnohem jednodušší, což může stlačovat i jejich cenu. Auto nabíjené ze zdi připomíná spíš přechytralou pračku, je tam pár elektromotorů a sousta počítačů. Toho, co je drahé, pohyblivých součástí, často s nároky na přesné strojírenství, je tam pětkrát méně. Třeba hnací jednotka Chevroletu Bolt má 24 pohyblivých prvků, zatímco u Golfa od VW je to 149 pohyblivých prvků, uvádí MIT Technology Revue s odkazem na výzkum poradenské firmy UBS.

Karoserii budou mít auta vždycky, tu automobilovému průmyslu nikdo nesebere. Elektromotory už může dodat někdo jiný, stejně jako baterky. A počítače? Jejich nejdražší složkou nejsou čipy, jejichž vývoj i ceny jsou nadále hnány Moorovým zákonem (za dva roky dvakrát víc výkonu za stejné prachy, nebo loňská novinka už jen za polovinu). Nejdůležitější může být software, alespoň do doby, než se prosadí nové standardy. V novém automobilovém průmyslu se proto chtějí prosadit i největší softwarové společnosti jako Google. Pokud nebudou mít čínská jména a opírat se o čínský předstih ve vývoji umělé inteligence.

Mnozí vidí jako milník rok 2030, od kdy má být podle předvánočního rozhodnutí EU 40 procent nových aut elektrických, aby se splnily emisní limity výrobce. Česká delegace – chce se říci tradičně –bojovala o to, aby povinný podíl nové mobility nešel nad 30 procent. Nebyla sama, kdo prohrál. „Je to víc, než s čím se počítalo,“ komentoval rozhodnutí EU nový generální ředitel VW Herbert Diess a slíbil, že do podzimu vypracuje nové koncernové cíle.

Volkswagen zatím chce roku 2025 prodávat čtvrtinu své produkce v podobě elektrických aut, to by měly být 3 miliony takových aut ročně. Spalovacích motorů se bude zbavovat nebo je outsourcovat někam jinam. „Je to poslední zvonění pro lidi ve VW, kteří si musí uvědomit, že teď se nacházíme v režimu žít, nebo zemřít,“ varoval. „Bude to mít seismický dopad na pracovní místa,“ doplnil – a to zatím podle Financial Times počítá s tím, že VW by vyráběl i potřebné baterie.

EU se nějak rozhodla, ale není tím, kdo určuje trend. Lavinu strhlo rozhodnutí čínské vlády, že už od příštího roku musí domácí automobilky získávat kredity za výrobu „aut na novou energii“ (NEV) a že jejich podíl musí každoročně růst. Už v příštím roce by to mělo být pět procent elektrických aut s kratším dojezdem (těch se vyrábí nejvíc) nebo dvě procenta s delším dojezdem. Kdo je nemá, musí si kredit koupit od těch, kdo požadavek překročili.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

A co vyjednat mír?

V tomto vašem článku - https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Nerudova-STAN-Americky-prezident-Trump-udelal-chybu-770269 tvrdíte, co víc můžeme pro Ukrajinu udělat, ale postrádám v něm jakkoliv zmínku o tom se snažit vyjednat mír. Nebo podle vás je reálné, že Ukrajina Rusko porazí...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

15:57 Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

Denní glosa Jiřího Weigla