Zbyněk Fiala: Německá auta pod tlakem

07.12.2019 20:59 | Zprávy

Je to největší krize od vynálezu automobilu zaznívá nad přechodem na hybridní a elektrické automobily, který má to hlavní zvládnout už během nacházejících tří let.

Zbyněk Fiala: Německá auta pod tlakem
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Německá automobilová výroba je už o 14,4 procenta níže než před rokem, když za pouhý říjen spadla o 5,6 procenta. A to ještě do závodů Volkswagenu znovu zamířila policie a zkoumala motory, snad v dalším dějství Dieselgate. V říjnu znovu klesly zakázky pro celý německý zpracovatelský průmysl, a v listopadu to podle Financial Times nemělo být lepší. Hospodářský růst zachraňují nad nulou spotřebitelé a stavebnictví. V celé eurozóně průmyslová výroba v září rostla jen o nepatrných 0,1 procenta. Podle analytiků, německá ekonomika přešla na dvourychlostní model, kdy slabší je ta exportní složka, kterou ohrožuje americko-čínská obchodní válka, Brexit a přechod na elektrická auta.

První dva problémy nemusí trvat dlouho. V listopadu proběhla telefonická jednání na úrovni čínského vicepremiéra pro ekonomiku a amerických ministrů financí a obchodu. O Brexitu můžeme mít jasněji po 12. prosinci, kdy proběhnou předčasné britské volby. Kdyby měli konzervativci absolutní většinu, máme na rok jasno, rozvodová dohoda, kterou uzavřel premiér Boris Johnson předpokládá vyjednávání do konce roku 2020. Pak se ale může znovu vynořit riziko „pádu z útesu“, pokud by se do té doby nestihla vyjednat obchodní dohoda s EU a Británie odešla zcela bez dohody. Postaví-li vládu labourista Jeremy Corbyn, dojde na druhé referendum a je možné i zrušení Brexitu.

Německý průmysl obrátil k sestupu už před dvěma lety, nejprve jen k nižším tempům růstu. Pod nulu se dostal loni v létě a teď už to začíná být nebezpečné i pro sousedy (nejvíc je napojené Česko) a celou eurozónu. Samotný automobilový průmysl hlásí nebezpečí propouštění, protože přechod na elektrická auta opouští spoustu tradičních výrob. V současné době zaměstnává 830 tisíc lidí přímo a v navazujících oborech dva miliony dalších. Automobilky Daimler a Audi spolu s výrobci součástí Continental a Bosch zatím vidí jako ohrožené 50 tisíc pracovních míst.

„V současné podobě nepřežije nikdo,“ věští ve Financial Times dlouholetý poradce automobilového průmyslu Ralf Kalmbach. Je to „největší krize od vynálezu automobilu“ Karlem Benzem před sto lety.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Je pro ODS v příštím volebním období přijatelné zvyšovat nám daně?

Politici za STAN totiž opakovaně tvrdí, že bude nutné zvyšovat daně kvůli navýšení peněz na obranu. A já se ptám, zda je jakékoliv další zvýšení, protože daně jste už zvyšovali v tomto období, přijatelné? Nemyslíte, že už takhle jsme na tom mizerně - že je dost velký nepoměř mezi výši platů a tím, c...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

15:57 Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

Denní glosa Jiřího Weigla