Vládním balíčkem míníme chystanou úpravu daňových zákonů převážně s účinností od 1.1.2013. Touto úpravou má být pro státní rozpočet získáno 22 mld. korun navíc do státní pokladny v příštím roce. Proč zrovna 22 mld.? To je částka, která - jak se ukázalo při sestavování rozpočtu na příští rok - chybí ministru financí, aby mohl dodržet. slib, že nebudeme mít deficit vyšší než 3% ročního hrubého domácího produktu (protože si smíme půjčit jen max. 3% HDP za rok). Tento požadavek klade EU a má zajistit, aby astronomicky nenarůstaly dluhy členských zemí.
K vládnímu balíčku obecně:
a) Pokud je nezbytné dělat nepopulární a nepříjemná opatření, musí být vyvážena vyšším přínosem pro obyvatelstvo – tak říkajíc „Něco za něco“.
U současného vládou navrhovaného balíčku však přínos nevidíme. To, že budou státní pokladně příští rok chybět peníze, je v prvé řadě způsobeno vládní důchodovou reformou, která ukrojí ze státního rozpočtu 21 mld. Kč do soukromých penzijních fondů, ale přitom nevyřeší problém, a sice že v budoucnu nebude na důchody. KDU-ČSL je jediná strana, která představila vlastní řešení důchodové reformy odlišné od vládního konceptu (http://www.kdu.cz/Zpravy/Aktualne/2011/Navrh-reseni-duchodove-reformy-v-otazkach-a-odpove.aspx). Balíček je tedy nesmyslný – vytlouká klín klínem.
b) Každé vládní opatření musí brát zřetel na zájmy státu. Letošní podzimní balíček tak v nejmenším nečiní, protože:
• Působí protipopulačně – balíček má znemožnit podnikatelům, pokud uplatňují výdaje podle zákona o dani z příjmů paušální částkou, uplatnit daňové zvýhodnění na vyživované děti a manželku.
Balíček zvyšuje DPH, což bude mít sociální dopad, protože to zdraží každodenní spotřebu.
• Ruší ochranu zemědělců, cílem které je potravinová soběstačnost země – balíček ruší nárok zemědělců na vrácení části spotřební daně z nafty spotřebované v zemědělské prvovýrobě
• Působí proti subsidiaritě a centralizuje – balíček mění zákon o rozpočtovém určení daní a snižuje podíl krajů na vybraných daních ve prospěch centrální státní pokladny.
c) Balíček je pokračováním trendu neustálých změn české daňové legislativy.
Tyto změny jsou původcem nestabilního nepředvídatelného ekonomicko-hospodářského prostředí. Nepřinášejí nic navíc do státní pokladny, jsou plněním politických objednávek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kdu.cz