Ministr Kocourek: Evropská dluhová brzda – pozdě, ale přece

22.08.2011 13:59 | Zprávy

Takže Evropská unie chce, zatím ústy německé kancléřky Merkelové a francouzského prezidenta Sarkozyho, prosadit do ústav členských zemí Eurozóny protidluhové brzdy? Pozdě, ale přece, chce se mi říci.

Ministr Kocourek: Evropská dluhová brzda – pozdě, ale přece
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Exministr Martin Kocourek

Podobnou ambici má přinejmenším část ODS už řadu let, v této vládě se nám dokonce poprvé podařilo prosadit ji do vládního programu. Strážce státní kasy se sice zatím trochu obává, že by takové opatření bylo zásahem do jeho pravomocí, ale věřím, že se nakonec dohodneme. Stanovení maximální možné míry zadlužování totiž není ani v nejmenším namířeno proti němu.

S kým se pravděpodobně nedohodneme, budou zavilí odpůrci limitů, sociální demokraté, jejichž politický marketing je založen na uplácení voličů populistickými předvolebními sliby (to v případě, že nejsou u moci a chtějí ji získat) nebo dokonce sociálními balíčky typu mimořádného zvyšování důchodů a pastelkovného (pokud zrovna u moci jsou a chtějí u ní zůstat). Jen malou útěchou může být, že na podobném typu uvažování nejspíš ztroskotá i nejnovější německo-francouzská iniciativa na evropské úrovni.

Protože už o dluhových brzdách nějakou dobu nebyla řeč, dovolím si pro úplnost připomenout, o co jde. Roste-li výkon ekonomiky, díky daňovým sazbám souběžně rostou také daňové příjmy státu. A naopak. A tak v krizi státu peníze chybí a logicky si je musí půjčit, aby mohl občanům poskytovat služby v té úrovni a kvalitě, na jakou jsou zvyklí. Naopak, když ekonomika roste a státu peněz přibývá, bylo by vhodné neutratit všechno, co stát vybere, a zaplatit z přebytku ty dřívější dluhy. Právě k tomu by měla sloužit smysluplná dluhová brzda - měla by zabránit vládám, aby v době hojnosti všechno rozfofrovaly, a současně v tom, aby se v době nedostatku zadlužovaly víc, než je nezbytné.

Nějakou dobu roli dluhové brzdy hrála takzvaná maastrichtská kritéria, z nichž jedno předepisovalo, že země, která chce vstoupit do eurozóny, musí udržovat nanejvýš tříprocentní deficit (vědomě nechávám bez podrobnějšího vysvětlení, z čeho se ta tři procenta počítají, protože to na výsledek celé úvahy to nemá vliv). Důsledkem bylo, že se vlády zadlužovaly až o tři procenta (v souladu s tímto kritériem), a často i více, i když jejich ekonomiky rostly. Právě tady je prapůvod staré nechvalně proslavené věty někdejšího premiéra Špidly, že „zdroje jsou".

Nejčastějším argumentem proti dluhové brzdě je, že na tom zatím ve srovnání s jinými zeměmi nejsme nijak zvlášť špatně, a tak ji vlastně nepotřebujeme. Že na tom jsme lépe než jiní, je sice naštěstí pravda, ale snadnost dělání dluhů po roce 2000 by nás měla vést k obezřetnosti. Hranice mezi situací, kterou lze ještě zvládnout, a okamžikem, kdy dojdou síly, je velmi křehká a současně nezřetelná. V hospodaření států kromě toho bývá více různých problémů, které se navzájem propojují a posilují, a tak úroveň zadlužení, která je někde ještě bezpečná, může být jinde smrtící.

Přijmout opatření proti dluhům má prostě logický smysl jen tehdy, pokud nám ještě nepřerostly přes hlavu. V autě si také bezpečnostní pásy zapínáme na začátku jízdy a ne až ve chvíli, kdy auto naráží do stromu.

Nejčastějším argumentem proti dluhové brzdě je, že na tom zatím ve srovnání s jinými zeměmi nejsme nijak zvlášť špatně, a tak ji vlastně nepotřebujeme. Že na tom jsme lépe než jiní, je sice naštěstí pravda, ale snadnost dělání dluhů po roce 2000 by nás měla vést k obezřetnosti. Hranice mezi situací, kterou lze ještě zvládnout, a okamžikem, kdy dojdou síly, je velmi křehká a současně nezřetelná. V hospodaření států kromě toho bývá více různých problémů, které se navzájem propojují a posilují, a tak úroveň zadlužení, která je někde ještě bezpečná, může být jinde smrtící.

Přijmout opatření proti dluhům má prostě logický smysl jen tehdy, pokud nám ještě nepřerostly přes hlavu. V autě si také bezpečnostní pásy zapínáme na začátku jízdy a ne až ve chvíli, kdy auto naráží do stromu.

Více:
Kalousek: Pozor, přijde pokles ekonomiky. Nenaděláme nic

##PROFIL 2198##

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Macinka (Motoristé): Z ODS by chtěli k Motoristům. Když je dáme na volitelné místo. Hahaha

12:17 Macinka (Motoristé): Z ODS by chtěli k Motoristům. Když je dáme na volitelné místo. Hahaha

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke snaze některých členů ODS přejít k Motoristům.