Škrty na letošní rok se přitom opírají o prognózu nulového hospodářského růstu a škrty na další roky nejsou podloženy žádnými záměry hospodářské politiky. Cílené úniky dokumentu však naznačují, že jde o pokus zjistit, co veřejnost snese.
Vyšší DPH způsobí pokles poptávky (menší spotřebou a přesunem nákupů do zahraničí), který srazí ekonomiku ještě níže. Důchodci by přišli zrušením valorizace na tři roky asi o desetinu reálné hodnoty svých důchodů, neboť minimálně o tolik vzrostou ceny, i v důsledku zvyšování DPH. Co by znamenalo masové propouštění učitelů pro školy, nikdo netuší.
Předložené úsporné návrhy se nejvíce dotknou zejména důchodců, nezaměstnaných, rodičů s malými dětmi, zdravotně postižených spoluobčanů a nejchudších domácností. V tom se národní socialisté shodují s Českomoravskou odborovou konfederací.
Přitom například kontrola Evropského účetního dvora, která se týkala jen evropských dotací na dopravní stavby, ukázala, že ČR bude muset vrátit 15,6 miliardy korun! A to zřejmě není jediný případ. Ministr školství Dobeš se během své nedávné vůbec první návštěvy v Bruselu dozvěděl, že pokud nápravy chybného využívání evropských fondů neproběhnou v nejbližší době, EU úplně zastaví příspěvky z evropských fondů nejen pro školství (to s vysokou pravděpodobností) ale pro celou ČR!
Vláda i přes tato rizika nadále trvá na tom, že další mohutné výdaje mají zůstat neomezeny. Jedná se zejména o církevní restituce, penzijní reformu, školskou reformu a daňovou reformu.
Jen těžko si lze si představit, co tato vládní opatření udělají s domácí poptávkou, cenami, životní úrovní, veřejnými službami a nakonec i se státním dluhem. Řecký příklad ukazuje, že pokud úspory způsobí prudký ekonomický pokles, je dluhová situace země neřešitelná, protože i při vysoké míře úspor narůstá podíl dluhu na (stále menším) HDP. Je to začarovaný kruh a jedním slovem rozvrat.
Národní socialisté si myslí, že je dobré obnovit růst, protože se jedná o výpadky asi 3 procent HDP. Rozpočtový efekt zrychleného růstu a drastických úspor je stejný, tedy v deficitu státu, ale růst nabízí lepší perspektivu do budoucna.
Kombinace hospodářského růstu a stabilizace rozpočtového schodku na 3 % ročně nás přiřadí k postupu vyspělých zemí. Předpokládá to také důsledný výběr spravedlivě rozložených daní.
Připomínáme proto některá opatření podle plánu národně socialistické strany proti recesi, k obnově hospodářského růstu a k boji s deficitem:
- uplatnit krizový management čerpání peněz z evropských fondů
- obnovit systém progresivního zdanění u občanů s vysokými příjmy
- stanovit maximální pořizovací cenu pro uplatnění odpočtu DPH při nákupu osobního automobilu (např. na částku 1,2 mil. korun)
Nepříliš nákladné a efektivní by pak bylo například obnovit program Zelená úsporám, který je věnován zateplování domů – lze jej realizovat rychle (zatímco velké veřejné stavby se připravují řadu let) a nabízí příležitost i malým firmám v postižených regionech. Poskytne poptávku dodavatelům a sníží energetické náklady uživatelů. Reagovat na riziko nedostatku potravin (vejce) rozvojem malého zpracovatelského sektoru v regionech. Doplnit dalšími institucemi lokální ekonomiky (lokální financování, obchody, sdružování výrobců a spotřebitelů tak, aby se vyrovnalo jejich ostavení na trhu vůči velkým hráčům). Podpořit českou zemědělskou výrobu důrazem na kvalitu a čerstvost potravin (aktivnější laboratoře – příklad polské soli).
Jiří Paroubek, předseda NS-LEV 21
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: NS - LEV 21