Co vás vedlo k rozhodnutí přejít z byznysu a zapojit se aktivně do politiky?
Naštvání. Uvědomil jsem si, že se v Praze celé volební období v rámci infrastrukturních projektů nedělalo nic. Pan radní pro dopravu Scheinherr se profiloval na tom, jak zachrání Libeňský most a za čtyři roky ve funkci zařídil jenom to, že se tam zrušila pomalá jízda tramvají. Tahle bychom mohli mluvit o všem. Místo reálných projektů se řeší, jaké budou nátěry vozidel dopravního podniku, jestli na Silvestra bude ohňostroj nebo zda se pan primátor vyfotí s menstruačním kalíškem. Problémy města a dopravu však neřešili. Možná ještě hůř, protože to, do čeho se pustili, jsou samé zmatečné a komplikující věci jako rozšiřování cyklopruhů kdekoli je napadne. Včetně takových nesmyslů, že cyklopruh vede souběžně vedle již existující cyklostezky nebo v místech, kam by svéprávný cyklista nikdy nevjel v rámci zachování zdraví a života. Je toho strašně moc.
Amatérský způsob řízení města a zvláště dopravy vedl k tomu, že jsme se o všem začali bavit, postupně získávali větší okruh lidí ochotných se zapojit, větší a větší podporu a výsledkem je hnutí Praha bez chaosu, které postavilo kandidátku jak na magistrát, tak na některé městské části. Pevně věříme, že si občané hlavního města uvědomí, že s Piráty a hnutím Praha sobě žádná změna nemůže nastat.
Vzhledem k tomu, že jste se pustili do budování nového politického subjektu, nemáte tedy ani přílišnou důvěru k jiným stranám, které dříve Prahu řídily?
Dá se to tak říct, protože vezmeme-li jednu stranu podruhé, tak ČSSD a KSČM vůbec nemají šanci překročit pětiprocentní hranici, TOP 09 už ve vládní koalici je a byla a snad krom roku 2014 a pana primátora Hudečka se ta strana nijak nepředvedla. Podle mého názoru nejsou ani bez viny na stávající kauze Dozimetr, která osciluje dopravním podnikem a magistrátem. O hnutí STAN asi nemá smysl se vůbec bavit, protože pan Hlubuček je první a snad i poslední náměstek primátora, kterého policie odváděla v poutech. Co se týče ODS, která je považována za favorita pražských voleb, pan docent Svoboda už primátorem byl a nedopadlo to také zrovna dvakrát dobře. Proto jsme šli cestou nového hnutí založeného na odbornosti a zkušenosti.
Už dříve jste uváděli, že jako Praha bez chaosu největší problém současné Prahy vidíte dopravu. Vedle dopravy jde ještě o něco?
Nekoncepčnost řízení dopravy a to, že se dlouhé roky se nic neděje s velkými dopravními stavbami nás vedly k tomu, že jsme hnutí Praha bez chaosu zakládali. To jsme ještě netušili, co přijde na počátku tohoto roku, tedy velká energetická krize se všemi jejími dopady, které podle mého názoru zdaleka nedosáhly svého vrcholu v tom, co všechno se dá očekávat. Proto se hodně věnujeme také energetice.
Energetiku ještě probereme, ale zůstaňme u dopravy. Parkování je ve městě obrovský problém, lidé dojíždějící do Prahy nemají kde auta nechat. Lze toto efektivně a realisticky vyřešit?
Určitě ano, ale jsou to dlouhodobá řešení, to není možné ze dne na den. Připomenu však, že na namalování cyklopruhů šla miliarda korun! Pokud by se tato miliarda využila na jeden parkovací dům, je to několik stovek vozidel, která by nemusela zajíždět do centra Praha a zoufale hledat místo k parkování, které stejně nenajdou. Parkování v Praze si žádá dlouhodobé řešení, vytváření parkovacích ploch na okraji města. Bez hledání možností a budování záchytných parkovišť na okraji města neexistuje šance, jak situaci zlepšit.
Zabýváte se koncepcí vývoje města do budoucna? Poslední roky spíše bylo zvykem hasit aktuální problémy a co bude za pět, deset let, to šlo mimo pozornost vedení magistrátu.
Ano, do teď žádná dlouhodobá a všeobecně přijímaná koncepce rozvoje města neexistuje. Je potřeba na tom začít tvrdě pracovat a najít shodu napříč, aby nedocházelo k upřednostňování různých parciálních zájmů některých stran. Vede to k tomu, že jedni říkají “okruh teď stavět budeme, protože ministr dopravy je ze stejné strany jako primátor”, anebo naopak s okruhem nijak nepohnout a tvrdit, že na vině je vláda, jejíž vedení se nemá s vedením magistrátu v lásce. Takové animozity v tak zásadní věci jako okruh přijdou velmi krátkozraké. Doprava je něco podobného jako v lidském těle krevní oběh. Stejně jako je krevní oběh zásadní pro lidské tělo, je doprava zásadní pro město.
Dlouho nebylo v Praze slyšet o vývoji projektu metra D. Jak to se čtvrtou linkou vypadá?
Za poslední čtyři roky se na projektu metra D udělalo strašně málo. Na tomto projektu jsem pracoval už já v době, kdy jsem byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy a připravovali jsme to už v době, kdy se pracovalo na prodloužení linky A. Tehdy jsem předpokládal, že by metro D mohlo být otevřeno v roce 2024. Dnes je jasné, že k tomu nedojde, teď se mluví o roce 2029, což je o pět let déle. Sám v dopravním podniku nejsem šest let, tak mi přijde, že za tu dobu se toho mnoho nezměnilo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka