„Oproti Číně spotřebujeme o 30 procent méně energie a naše sklo má o 90 procent méně emisí CO2. Jenže výrobci z Číny jsou schopni do Evropy dovézt sklo pod našimi výrobními náklady,“ řekl Seznam Zprávám Miroslav Zoula, ředitel českého sklářského závodu AGC v Řetenicích. Náklady jsou hnány nahoru i daněmi, které neznají ani evropští konkurenti. Jak zachránit 135 let trvající výrobu plochého skla na Teplicku?
Tak jasně, že naše konkurenceschopnost jde prudce dolů, a nejen s Čínou, ale obecně s Asií se vůbec nemůžeme měřit! O tom se tu bavíme už dobrých možná pět let, rozhovor, co rozhovor. A také důvody jsou pořád stejné: šílené a stále šílenější evropské regulace, které neúměrně prodražují výrobu – od emisních povolenek na energie, přes výši zdanění, po regulace zaměstnávání osob. Ptáte se, jak to změnit a jak zachránit výrobu. Na to je přeci úplně jednoduchá odpověď: Ty šílené regulace odbourat a tím se znovu stát konkurenceschopní! Jenomže to je snadné říci, ale téměř nemožné v rámci Evropské unie udělat. Pokud jsme součástí EU, v podstatě je pro nás nemožné se těchto zelených, daňových, ESG regulací zbavit. Lépe řečeno – je to nemožné bez toho, že bychom se EU postavili.
Automobilky a výrobci dílů se v dopise obrátili na Ursulu von der Leyen. Žádají přehodnocení cíle ukončit výrobu aut se spalovacími motory k roku 2035, protože podle nich není reálný. Jak vážné to je, když už se odvážili promluvit i výrobci?
Automobilkám už hodně teče do bot. Až dosud byly dekarbonizační cíle tak bláznivé a nereálné a zároveň stále zdánlivě tak časově vzdálené, že automobilky stále ještě mohly spoléhat na to, že „se to nějak změní“. Ale teď už zbývá jen 10 let a automobilky začínají chápat, že absolutní elektromobilita je nemožná. Technicky to prostě nelze. (Mohla bych vám tu teď vysvětlovat, proč to nejde, ale to bychom se do našeho prostoru rozhodně nevešli, protože to není úplně triviální vysvětlení; taky proto jsem ostatně se svým spoluautorem na toto téma napsala celou knihu.) Takže když technicky nelze přejít na 100% elektromobilitu, a když automobilky nebudou mít povoleno vyrábět spalováky, tak z toho logicky vyplývá, že prodají jenom zlomeček aut co dosud. Neboli v lepším případě se propadnou do obrovských ztrát a stanou se plně závislé na dotacích, které jim státy poskytnou, aby vůbec přežily, v horším případě zaniknou. A tak nyní bojují za přežití.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný