Pane doktore, každý týden vycházejí průzkumy volebních preferencí agentury STEM. Předkládá je CNN Prima NEWS. Pakliže se na trendy těchto průzkumů podíváte, lze z nich něco vyčíst?
Dá se z nich vyčíst, že během přibližně prvních dvou let Fialova vládnutí se nespokojenost s vládou nepromítala do volebních preferencí. Pak se začala posouvat i voličská podpora. Nikoliv tak, že by snad bývalí voliči ODS přecházeli k ANO, nýbrž tak, že hodně z nich se rozhodlo zůstat doma. V tuto chvíli to vypadá na jednoznačné volební vítězství opozice, přičemž hegemonem opozice je ANO. Hlavní rolí „alternativy“ je zachytit ty hlasy těch lidí, pro které je ANO z různých důvodů nepřijatelné, tedy hlasy, které by jinak propadly. Výzkumy také ukazují, že současná situace je stabilní. Pokud nepřijde nějaká zásadní politická změna typu příchodu milionu migrantů, vydrží současné preference až do voleb.
Jsou zde i další agentury. CVVM, Median, NMS Market Research, SANEP, IPSOS, Phoenix Research. S jakou důvěrou má občan přistupovat k těmto jednotlivým agenturám?
Každá agentura používá trochu jiný model a každý ten model má nějaké silné a nějaké slabé stránky. Nejlepší je tedy číst všechny, ale žádný nebrat jako jediný správný. Rozhodně je důležité uvědomovat si, že to jsou různé modely. Když STEM někomu ukáže 5,3 % a o týden později Ipsos 4,7 %, tak to neznamená pokles. Znamená to, že v každém modelu ta strana vychází jinak.
Nicméně všechny agentury ukazují velmi podobný obraz nálad veřejnosti.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jaroslav Polanský