Počátkem roku 2020 začne v EU platit nové nařízení, které stanovuje, že 95 % všech nově prodaných aut bude muset splnit limit CO2 95 g/km, neboli naftové vozy spotřebu do 3,54 l/100 km a benzínové 4,06 l/100 km. Za každý gram emisí navíc by pak měl výrobce platit pokutu cca 2 500 korun. Je to správná cesta, jak podpořit životní prostředí?
Nejsem ekolog, takže dopady tohoto opatření na životní prostředí nedokážu posoudit. Jako ekonom ale mohu říct, že dopady na hospodářství jsou silně negativní. V poslední době to vypadá, že evropští politici podceňují ekonomiku, a naopak příliš podléhají zelené ideologii. Bohužel důsledkem těchto opatření je skutečnost, že hospodářství Evropské unie roste výrazně pomaleji než ve Spojených státech nebo v Číně.
Analytická společnost JATO vyčíslila, na kolik by automobilky ročně přišly pokuty při zachování dnešního výrobního programu. Skupina Volkswagen by musela zaplatit astronomických 237 miliard eur, koncern PSA 137 miliard, Renault 91 miliard a tak dále. Co budou automobilky muset dělat? Očekáváte, že budou i dále propouštět?
V Evropské unii bohužel neexistuje silný technologický sektor. Chybějí nám zde společnosti, jako jsou Google, Facebook, Microsoft či Amazon. Snažíme se to suplovat automobilovým průmyslem, kde jsme celosvětově vysoce konkurenceschopní. Nechápu, proč se střílíme do vlastní nohy a ničíme si zcela klíčové odvětví evropské ekonomiky. Po aféře Dieselgate předpokládám, že se automobilky pokusí nesmyslně přísné limity naplnit. To samozřejmě bude znamenat propouštění, aby se ušetřilo a mohlo se investovat do výzkumu a vývoje. Bohužel není jasné, s jakým výsledkem.
Nové podmínky trochu paradoxně nejtvrději dopadají na malé automobily, protože při jejich nízkých cenách by pokuta za překročení emisního limitu znamenala přirážku k ceně ve výši cca 10–30 %. Co to znamená, přestanou se vyrábět malá a cenově dostupná auta? Co si budou normální lidé s průměrnými příjmy kupovat?
Ekologická opatření bývají asociální. Bohatí lidé se nakonec vždy nějak přizpůsobí novým pravidlům, protože na to mají dostatek peněz. Problém budou mít chudší lidé, kteří ekologické běsnění odskáčou nejvíce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs