Ve Velké Británii vstoupil v platnost zákon, oficiálně pojmenovaný OSA – Online safety act. Zkratkou jde o legrační analogii s naším Ochranným svazem autorským, poznamenává Petr Žantovský. Česká OSA na sebe v posledních týdnech upozornila tím, že začala z pořadatelů různých veřejných kulturních a hudebních akcí, jarmarků a poutí tahat peníze za tzv. propůjčení autorských práv. Žantovský se vrací k investigativní reportáži OSA Nostra z pera textaře Michala Horáčka, která vznikla v roce 1989. „Tento problém stále žije a myslím si, že stále kypí,“ říká Žantovský. Britům s jejich zákonem OSA jeden nový problém přibyl. Britský OSA zavádí povinné ověřování věku uživatele internetu, údajně ve jménu ochrany dětí před rizikovým obsahem.
„Já bych se předně zastavil u toho výrazu ‚rizikový obsah‘, který samozřejmě není v podobných směrnicích a zákonech nijak přesně definován. Takže lze tento zákon uchopit velice gumově a mlátit po hlavách za cokoli, co někdo nazve rizikovým obsahem,“ říká mediální analytik. Argumentace tím, že zákon OSA má zabránit šíření pornografie mezi dětmi je podle něj úsměvná, protože děti jsou vynalézavé a „své“ obsahy si najdou, když budou chtít, a ne pouze, když jim to stát dovolí. Zákon označuje za pokrytecký a vedoucí k posílení cenzury: „Potíž je totiž v tom, že díky tomu zákonu stát i firmy mohou kontrolovat soukromé aktivity jednotlivců. To je velice nebezpečné a umožňuje to do budoucna cenzuru všeho druhu. Ne nějaké pornografie, ale především názorů, a to včetně těch, které nepovažuje daná vládnoucí elita za žádoucí.“
Má to fungovat tak, že platformy by měly zařídit, aby se děti nedostaly k závadnému obsahu. Tím, že budou ověřovat jejich věk. K tomu lze použít různé způsoby, třeba ověření občanským průkazem, řidičským průkazem nebo i prostřednictvím AI aplikace. Zákon má podle Žantovského ještě spoustu dalších zábavných aspektů. Jedním z vedlejších účinků zákona OSA bude efekt, který už nejspíš dobře znáte. Když si online objednáte zahradní židli nebo třeba elektrokolo, tak vám potom na počítači a v mobilu dlouhou dobu vyskakují nevyžádané reklamy na podobné zboží. Tato individualizovaná reklama se jen zdokonalí, jestliže stát nebo provider dostane do rukou nástroj, který ještě pevněji spojí konkrétní osobu s tím, jaké věci na internetu vyhledává. Takže jednou skupinou, které zákon udělá radost, jsou obchodníci.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný