Pane řediteli, z ROP Moravskoslezsko jste dosud podpořili 630 projektů dotací 13,5 miliard korun. Máte představu, jak tyto peníze napomohli rozvoji podnikání v regionu?
Většina peněz, které jsme nasměrovali na nové projekty, rozvíjí potenciál kraje, měst a obcí, veřejných služeb, což napomáhá rozvoji podnikání nepřímo. Důležité jsou v tomto smyslu například nové silnice, které hlavně v odlehlejších oblastech přibližují ekonomická centra. Podnikatele ale podporujeme i přímo, a to hlavně v oblasti cestovního ruchu. Za peníze z evropských fondů vznikají nové atraktivity a ubytovací kapacity, zejména v turisticky zajímavých oblastech. Aktuálně máme k dispozici přes 400 milionů korun pro rozvoj tří turistických lokalit - Jablunkovska a okolí Ostravice v Beskydech a obce na Jesenicku. Chystají se zde velmi zajímavé podnikatelské projekty. Z podnikatelských záměrů, které dnes již fungují a přispěli jsme na ně evropskou dotací, můžu jmenovat například DinoPark Ostrava, Relax centrum v Třinci, areál Davidova mlýna u Kružberku nebo hotel Miura v Čeladné. K zimě a turistice patří lyžování, zmíním proto také lyžařské areály Řeka a Bílá v Beskydech.
Díky podpořeným projektům našlo práci 500 lidí
Moravskoslezský kraj trpí vysokou nezaměstnaností, přispěly tyto evropské peníze také k řešení tomuto problému? Mohl byste uvést příklad?
Podpořit zaměstnanost v kraji je jedním z cílů, který máme. Nejvíce nových pracovních míst vzniká právě v oblasti cestovního ruchu a v sociálních službách. Díky podpořeným projektům od roku 2007 našlo nebo najde práci přes 500 lidí, což je myslím velmi slušné číslo. Je to, jako bychom založili novou středně velkou firmu. Tato pracovní místa jsou navíc udržitelná. Pozitivním efektem evropských peněz na nové projekty je také čilý ruch ve stavebnictví nebo poradenských službách. Ne nadarmo jsme se v roce 2009 snažili rozdmýchat místní ekonomiku větším objemem uvolněných dotací.
Velkou částku dotací jste prý dávali na dopravní infrastrukturu. Která byla v minulém období stěžejní?
Letos je před námi například otevření Jižního obchvatu Opavy. Lidem přinese bezpečnější a plynulejší dopravu a odlehčí centru města. Podpořili jsme například také vznik VIA Lyžbice v Třinci, kde vznikne mimoúrovňové křížení s železnicí a napojí Lyžbice na Třinec. Probíhá přeměna terminálu v Ostravě Svinově, který je klíčovým dopravním a přestupním uzlem, vstupní branou do regionu. Sice to nyní přináší dopravní potíže, ale do budoucna naopak přinese komfort a bezpečí při cestování. No, a promění se taky prostor před hlavním nádražím v Ostravě.
Chceme kolejemi propojit Ostravu s Mošnovem
Můžete jmenovat dopravní projekt, kterého realizace vás ještě čeká?
Do budoucna se chystá ještě jedna velká novinka. Máme vyhrazené peníze na kolejové napojení Ostravy s letištěm v Mošnově. Svými parametry by to mohl být vůbec největší projekt financovaný evropskými penězi z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.
Podíleli jste se také na projektech v sociální oblasti, který vás osobně nejvíce zasáhl?
Jako jsou nové silnice o dostupnosti, bezpečném a rychlejším cestování lidí, a ne pouze o tunách asfaltu, projekty v sociálních službách mají hlavně lidský rozměr. Není to proto o desítkách nových zařízení, které jsme podpořili, ale o změnách, které to přináší do života lidí s hendikepem, tedy těch, kteří to nejvíce potřebují. Osobně jsem byl například v chráněném bydlení v Novém Jičíně. Po přestěhování z ústavu zde klienti žijí v úplně jiných podmínkách. Mají své soukromí, několik blízkých kolem sebe, příjemné rituály a mohou si zajít třeba do obchodu, žít normální život. To bylo v ústavních podmínkách nemyslitelné a těší mě, jak pozitivně a zásadně se na lidech projevuje změna k lepšímu.
Je něco co vás v oblasti realizace projektů velmi překvapilo? Příjemně a nepříjemně?
Nejvíce jsem potěšen, když u projektů potkávám lidi, z nichž čiší nadšení a chuť přispět k rozvoji své obce či organizace. A jsem mile překvapen, kolik takových skvělých lidí v Moravskoslezském kraji je. Naopak nepříjemně mne překvapilo, jak často musíme řešit nedostatky ve veřejných zakázkách. Za pět let realizace programu jsou to již tisíce prověřených zakázek, u řady z nich došlo na základě našeho doporučení k úpravám, opakování celého řízení či následné korekci za porušení zákona či metodického pokynu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Anna Vidiševská