Dle rozhodnutí ÚOHS měl Úřad práce pokračovat ve výběrovém řízení a provést nové hodnocení, které by umožnilo již od září zahájit zaměstnávání absolventů. Nyní bylo zveřejněno, že Úřad práce se rozhodl nesplnit rozhodnutí ÚOHS a z důvodu časových, změny potřeb a realokace prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) projekt ESF téměř za 130 milionů Kč zrušit. Projekt, který zajišťoval 100 milionů Kč mzdových nákladů z prostředků ESF pro 400 absolventů po dobu 2 let v době krize!
ParlamentniListy.cz se proto zeptaly odborníka na trh práce a zaměstnávání Ivana Noveského, prezidenta Asociace finanční a občanské gramotnosti a člena výboru Asociace nestátních neziskových organizací:
Pane prezidente, znáte projekt Absolventi a praxe? Je projekt opravdu takovým přínosem pro Moravskoslezský region, jak se mezi odborníky tvrdí?
Ano, znám. Projekt, jehož realizaci opakovaně v otevřeném výběrovém řízení vyhrál člen naší asociace, který dlouhodobě úspěšně řeší nezaměstnanost, je bezesporu velmi přínosně koncipován pro absolventy i region. Těch 100 milionů Kč, které měli absolventi v průběhu cca 2 let získat přímo na mzdách včetně odvodů nebo formou tzv. přímé podpory (náklady na dopravu, apod.) a dalších téměř 30 milionů, které byly určeny na vzdělávání a další činnosti s absolventy, to jsou peníze, které v této době mohou regionu velmi pomoci.
Jaký je Váš názor na důvody zrušení projektu z hlediska času?
Děláte si legraci? Z hlediska času je při zahájení realizace v září 2013 termín ukončení červen 2015 plně dostačující, jak z hlediska regionu, tak i z hlediska absolventů. Navíc je doba realizace prakticky identická s původní délkou realizace 21 měsíců (březen 2012 – listopad 2013). Pouze by Úřad práce musel formálně požádat Ministerstvo práce a sociálních věcí o posun termínu, to může jednomu referentovi trvat i více než 1 hodinu.
Jaký je Váš názor na důvody zrušení projektu z hlediska změněných potřeb?
Z hlediska znalostí problematiky zaměstnanosti a vývoje zaměstnanosti v regionu mohu konstatovat, že opravdu již došlo a bohužel ještě zřejmě dojde ke změně potřeb. Přes dnešní přehnaně optimistické informace typu Recese je pryč apod., situace není dobrá. Nejsem sice profesí makroekonom, ale v oblasti zaměstnanosti a zaměstnávání mám své zkušenosti. Pár sebeoptimističtějších článků těžko někoho může přesvědčit, zvláště když ocel a uhlí jdou do útlumu, což je pro mne i pro region velmi špatná zpráva. Musím souhlasit s názorem Úřadu práce, že se změnily potřeby. Problém je však v tom, že z této změny potřeb nevyplývá možnost projekt zrušit, ale naopak by bylo potřeba realizovat v nejbližší době ne jeden, ale hned několik takových projektů. Na projekt Absolventi a praxe, který mohl od září pracovat se 400 absolventy, by měly s několikaměsíčním posunem navazovat další podobné projekty v regionu a nejen v tomto regionu. Zrušení projektu je z hlediska odborného nesmysl. Ostatně v Ústeckém kraji podobný projekt pro mladé do 30 let právě rozjíždějí a situace v obou krajích je srovnatelná.
Jaký je Váš názor na důvody zrušení projektu z hlediska potřeby použití prostředků ESF na jiné projekty?
Ty prostředky ESF v programu OPLLZ (Operační program lidských zdrojů a zaměstnávání) byly na projekt nezpochybnitelně určeny. Argumentace, že je potřeba je použít jinde, je k pláči. V době, kdy Evropská unie uvolňuje 5 miliard Euro na řešení problematiky absolventů? V době, kdy Česká republika nedostatečně čerpá ESF, rušíme projekt na zaměstnávání absolventů? Nechtěl bych být v kůži toho, kdo to bude muset v Bruselu zdůvodňovat. Každý, kdo trochu rozumí problematice čerpání fondů, Vám vysvětlí, že dochází doslova k okrádání České republiky. To, co se nevyčerpá v určitých obdobích, definitivně propadá a Česká republika si pak může stěžovat, jak se říká, na lampárně. Ostatní členské státy EU nám nečerpání prostředků ESF určitě vyčítat nebudou. Nevyčerpá-li prostředky ESF Česká republika, zbude na ně více…. Když to Češi neumí, není to problém EU, je to problém ČR. Ale kdo je za to odpovědný?
Chcete tím říci, že to není pouze problém programů zaměstnanosti a Ministerstva práce a sociálních věcí?
Ano, máme zprávy o podobných nesmyslných likvidacích projektů i v jiných programech, například OPVK (Operační program vzdělávání a konkurenceschopnosti) . Typickým příkladem bylo v minulém roce v rezortu školství zrušení projektu, který poprvé měl přivést peníze ESF do mateřských školek a měl pomoci řešit problematiku nedostatečně připravených dětí, které přicházejí z mateřských do základních škol. Pak se nemůžeme divit, že se nečerpá a Česká republika zbytečně přichází o miliardy.
Stále slyšíme, že to nejde a že máme příliš složitý systém čerpání. Je to pravda?
Systém jsme si vytvořili tak složitý a roztříštěný sami. Máte pravdu, je zbytečně složitý, v Čechách si opravdu umíme sami sobě zkomplikovat život. V novém programovacím období se z toho snad již poučíme. Je dobře, že do diskuze jsou zapojeny i neziskové organizace a další odborníci. V rámci pracovních skupin například pro trh práce, vzdělávání a boj s chudobou na Ministerstvu pro místní rozvoj se snažíme všechny zbytečné složitosti, případně chyby minulých období eliminovat.
Řešení nového programovacího období je dobře, ale čerpat prostředky ESF v tomto období je možné až do léta 2015. Dá se vůbec v tomto systému vůbec slušně čerpat? Co se pro to dá ještě udělat?
Čerpat se dá. Přestože jsem měl v letech 2006-2009 velké odborné výhrady proti postupům tehdejšího ministerstva práce a sociálních věcí, musím uznat, že například pilotní projekt Pomoc dlouhodobě nezaměstnaným na Ostravsku a Mostecku realizovaný pod názvem Dost dobrá šance, byl opravdu nadčasový rozsahem (zaměstnat 1.000 dlouhodobě nezaměstnaných), formou (řešil individuální formou dlouhodobou nezaměstnanost) a profesionálně excelentně připravený (včetně ekonomické návratnosti projektu, která se u těchto projektů jinak nikdy nehodnotí). Projekt za 140 milionů Kč nakonec vytvořil přínos státnímu rozpočtu ve výši 499 milionů Kč. Problém čerpání i chybovosti projektů v ESF je totiž i v tom, že je příliš mnoho malých projektů, které zatěžují administrativu a čerpají nadměrně peníze, které by správně měly být využity pro zaměstnávání. Například 50 projektů po 5 milionech Kč spotřebuje na administrativu prakticky 50x více prostředků než 1 projekt za 250 milionů Kč. Navíc nešťastný systém veřejných soutěží pouze s kritériem cena, kde se úplně ztrácí kvalita i prostor pro individuální práci s nezaměstnanými. Zapomíná se, že nezaměstnaný je především člověk a ne kus v prezenční listině. A mohli bychom pokračovat, omezení výše grantových projektů pro neziskové organizace a další. To vše je však většinou velmi jednoduše a rychle řešitelné. Musí se pouze chtít a musí začít fungovat systém. Nefungování systému, jehož příkladem je rušení projektu Absolventi a praxe je neštěstí, které v součtu let stojí ČR obrovské miliardy a v tomto případě bude vytvářet zbytečně z nezaměstnaných absolventů dlouhodobě nezaměstnané. Proč?
Takže, z odborného hlediska, vidíte nějaký důvod pro zrušení tohoto projektu?
Naprosto žádný, právě naopak.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Bohumil Brejžek