„Neberte nám auta“, napsala jste ve svém blogu. Reagujete tak na balíček opatření Evropské komise, podle kterého má být po roce 2035 například zakázán na unijním trhu prodej klasických automobilů a autobusů. Jaký to podle Vás bude mít vliv na automobilový průmysl? A jak moc se podle Vás sníží dostupnost automobilů pro „běžné“ lidi?
Už nyní je koupě nového auta pro mnoho lidí z říše snů. Zkrátka proto, že spousta občanů na něj nemá ani oněch 300 tisíc. Slavné tabulky o tom, kolik se prodalo nových vozidel, jsou sice krásné, ale málokdo k tomu dodává, že tyto nákupy jsou ze 70 % pro podniky do firemních flotil. Stejně jako „skvělá dostupnost“ auta za pár průměrných výplat. Ve stavu, kdy průměrné mzdy nedosahují dvě třetiny pracujících, je to vyložený výsměch komentátorů v bílých límečcích, kteří nám to z obrazovek televizí a stránek novin říkají.
No a teď si vezměte, co s tím udělají elektromobily. Ty s použitelným dojezdem a rozumnou velikostí startují na milionu korun. Není dořešena infrastruktura, nevíme celkovou zátěž CO2 za životní cyklus elektromobilu (od výroby, přes provoz až po likvidaci), v oblasti nákladní dopravy je pak situace ještě horší. Otázkou také je, co zvýšená poptávka po elektrické energii udělá s její cenou.
Všechny tyto faktory mohou navíc vést k tomu, že lidé se budou snažit udržovat vozidla se spalovacími motory. To by pak zvýšilo věk vozového parku (už nyní jsme nad průměrem EU) a dostáváme se do začarovaného kruhu. O tomto páni eurokomisaři nepřemýšleli?
A co celkově říci na plánovaný balíček radikálních kroků, jehož cílem je snížit emise o 55 procent oproti roku 1990? Jsou na místě obavy z citelného zdražování? Čeho především?
Pokud nebudou dořešeny zásadní otazníky, které jsem nastínila v mém komentáři „Neberte nám auta“, tak všeho. Doprava se promítá do cen zboží i služeb. Stejně jako elektrická energie, kterou potřebujete dnes rovněž všude. V domácnosti, ve výrobě, zkrátka všude.
Možná kdyby ekologičtí fanatici (na jedné straně bezhlavě prosazující rádoby zelená řešení a na straně druhé do krve bránící kapitalismus) použili mozek, tak by museli dojít k závěru, že kapitalistické zřízení a ekologické otázky se v důsledku vzájemně vylučují.
Výsledkem je pak to, že obchodník v ČR prodá kamion jablek do Polska, aby jiný obchodník zase do ČR objednal kamion jablek z Polska. Výsledkem je také to, že místo toho, aby se potraviny nesplňující kupříkladu estetická měřítka obchodů rozdaly lidem, tak se likvidují. Holt volný trh se svou neviditelnou rukou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Hora