Pane náměstku, Moravskoslezský kraj je krajem, který historicky patří mezi kraje spíše průmyslové. Jak byste stručně charakterizoval Moravskoslezský kraj??
Náš kraj je původně silně průmyslový. Průmysl zde přetrvává dodnes, což je dobře, neboť poskytuje zaměstnanost místním lidem. Moravskoslezský kraj je krajem, který dokázal svou průmyslovou historii a současnost představit v zajímavém a poučném světle pro návštěvníky a zvídavé turisty. Jsme krajem technických atraktivit, krásné přírody, letních i zimních sportů a krajem kulturním.
Jak si stojí návštěvnost ve Vašem kraji?
O mých slovech svědčí i rostoucí návštěvnost v období, kdy se na výdajích na cestování spíše šetří. Moravskoslezský kraj je krajem, který v roce 2011 zaznamenává v rámci ČR jednu z nejrychleji rostoucí návštěvnosti ze strany turistů jak domácích tak zahraničních. Celorepublikový průměr za rok 2011 je o 5,7 % růstu návštěvníků oproti roku 2010 (z toho zahraniční o 7,9% a domácí o 3,4%), v Moravskoslezském kraji narostla návštěvnost celkem o 6,9% oproti roku 2010, z toho zahraničních o 9,8% a domácích turistů o 6,2%.
Toto nás řadí na čtvrté místo mezi českými kraji za rok 2011, kterým nejrychleji rostla návštěvnost turistů. Ze zemí, odkud k nám jezdí nejvíce turistů, tradičně na 1. místě je Slovensko, na 2. místě se nově posunulo ze 3. místa Německo, a na 3. místo se z 2. místa posunuli Poláci. Mezi další země s nejvyšším počtem návštěvníků v MSK patří: Itálie, Rusko, USA, Velká Británie, Litva, Francie, Rakousko, Ukrajina, Španělsko. Samozřejmě domácí cestovní ruch u nás hraje nejdůležitější roli.
Růst návštěvnosti jednoznačně přikládáme tomu, že o náš kraj je i přes některé negativní zprávy či kampaně o špatném stavu ovzduší, zájem a že Moravskoslezskému kraji se daří svými masivními propagačními kampaněmi a aktivitami na podporu cestovního ruchu přesvědčit návštěvníky k tomu, aby do našeho kraje zavítali a strávili zde svůj volný čas.
Co děláte proto, aby se o vašem kraji vědělo, jak lákáte své turisty?
Moravskoslezský kraj má nastartovány kontinuální kampaně, které probíhají po celý rok v logicky navazujících krocích.
- Jedná se o masivní propagaci na webech Seznam.cz a Idnes. Cz
- bilboardové kampaně a kampaně ve vlacích,
- řada prezentačních akcí v obchodních cenrech v celé ČR a příhraničí,
- dále roadshow S tatrou na cestách,
- vydáváme každoročně před hlavními sezónami letní a zimní speciální přílohy v denících s nejvyššími náklady v ČR,
- realizujeme řadu famtripů a presstripů pro zástupce domácích i zahraničních cestovek, touroperátorů a médií
- realizujeme soutěže jako Geocashing, fotosoutěže
- řadu úspěšných akcí jako „Jak šmakuje Moravskoslezsko“
- specializované gastroprezentace doma i v zahraničí
- snažíme se přiblížit náš kraj i spoluobčanům s handikapem
- pro zimní sporty realizujeme Beskydskou a Jesenickou magistrálu a v rámci nich mimo jiné také každoroční letní a zimní závody na běžkách a na kole
- od nového roku jsme přidali kampaň v českých multiplexech, která je k vidění i na youtube http://www.youtube.com/user/regionMS
Marketingové kampaně jsou jednou z oblastí podpory návštěvnosti. Jaké další aktivity vyvíjíte?
Mimo masivní marketing, jehož cílem je šířit pozitivní image našeho kraje a seznámit potencionální turisty, ale i věrné turisty seznámit s novými možnostmi, podporujeme také aktivity subjektů, které v našem kraji v cestovním ruchu působí.
Velkou pozornost věnujeme kupříkladu lyžařským běžeckým trasám. Udržovatele lyžařských běžeckých tras a areálů v Beskydách a Jeseníkách , ale i v podhůří podporujeme již téměř 10 let. Běžkování je dnes nejmasovější zimní sport u nás, také proto navazujeme na tento úspěšný program dvěma projekty Beskydská a Jesenická magistrála, které dovybavují lyžařské běžecké trasy, jež v létě slouží jako cyklotrasy, o další služby pro návštěvníky našich krásných hor. Od zimní sezóny 2012/2013 bude fungovat již komplexní portál pro sledování aktuální upravenosti všech lyžařských tras díky GPS zařízení instalovaných na rolbách v jednotlivých areálech. Vše na www.msregion.cz . Náš kraj je jediný, který věnuje vysokou péči tomuto sportu.
Dále podporujeme turistická informační centra v kraji tak, aby mohla realizovat řadu aktivit jako např. speciální programy pro skupiny, průvodcovskou činnost, vytvořila si a udržovala své webovské stránky a to i v jazykových mutacích, což byl dlouhodobější problém.
Věnujeme také velkou pozornost podpoře projektů, které řeší drobnou infrastrukturu cestovního ruchu zejména v oblastech našeho kraje se silným potenciálem, kde cestovní ruch je jednou z mála možností obživy místních obyvatel.
Jaké novinky máte připraveny pro své turisty letos?
Stezku Technických atraktivit
Toto je unikátní projekt. Na stezku jsou zahrnuty ojedinělé objekty, které jsou dnes přístupné návštěvníkům. Na naší stezce je celkem 12 zajímavých objektů, kdy hlavním tahounem jsou jistě Oblast Dolní Vítkovice a Hornické muzeum Landek. Oba areály, ale nechybí zde ani vodní mlýn Wesselsky v Poodří, soustava pevností, NKP Důl Michal a mnohé další unikátní objekty. Pro letošní léto, ale i pro léta následující připravujeme šňůru víkendových akcí pod názvem „Fajne léto“, kde celé rodiny se budou moci nejen pobavit, ale i poučit.
Singltreky na Bílé
Jedná se o zcela novou aktivitu. Jsou to cyklostezky vedené lesním prostředím mimo rušný provoz, které jsou bezpečné pro cykloturisty všech věkových kategorií. Je to bezpečný adrenalin šetrný k životnímu prostředí různých náročností.
Letos budujeme první singltreky na Bílé v Beskydách, kdy otevření plánujeme na podzimní období.
Jak šmakuje Moravskoslezsko
Toto je veleúspěšný projekt zaměřený na propagaci Moravskoslezského kraje jako unikátní gastronomické destinace. Cílem je znovuobjevení místních receptů a jejich vrácení na jídelní lístky restaurací v kraji. Láska i cestování prochází žaludkem, proto jsme loňskou soutěž o nejlepší a nejzajímavější recepty rozšířili o zapojení našich restaurací, minipivovarů a výrobců místních specialit. Klání soutěžících každoročně vyvrcholí na gastrofestivalu a i letos jej uskutečníme v pohádkovém prostředí Hradu Hukvaldy v Beskydách, kam vloni za první ročník zavítalo na 4.000 návštěvníků. Na konci letošního roku opět vydáme druhý ročník Moravskoslezské kuchařky.
Na tuto úspěšnou aktivitu navazujeme projektem, který zapojí aktivní restaurace. Budeme tedy schopni realizovat spoustu gastronomických akcí během celého roku pro širokou veřejnost i televizi, samozřejmě zajímavá školení pro restauratéry a mnoho dalších aktivit.
Hipostezky
V Moravskoslezském kraji máme velké množství provozovatelů jízdáren a hipostanic. Doposud se tomuto tématu nikdo nevěnoval a provozovatelé mají velký zájem o podporu a pomoc při propagaci jejich služeb a realizaci projektu na rozvoj hipostezek. Cílem je propracovat aktivity hipostezek, navázání spolupráce s provozovateli jízdáren, agroturistiky a hipoturistiky, připravit nový produkt aktivit v Moravskoslezském kraji včetně marketingu, pokud bude možné i propojit co nejvíce hipostezek v kraji.
Zpracovali jsme vyhledávací studii a bylo zmapováno celkem 1.157 km hipotratras. Nyní probíhá jednání s majiteli pozemků o udělení souhlasu pro zoficializování zmapovaných hipotras. V letošním roce ale v každém případě vydáme brožuru na podporu jezdecké turistiky a zparcujeme webovsjkou stránku. V plánu máme v budoucnu, pokud vše půjde dobře, vybavit hipotrasy značeními, drobným vybavením apod.
Jak se Vaši turisté dozví o všech atraktivních místech v kraji?
Rozběhli jsme mobilního průvodce Moravskoslezským krajem. Jedná se o komplexní informační aplikaci určenou pro mobilní telefony. Návštěvníkům tedy nabídne zcela unikátní službu v podobě mobilní aplikace, která představí Moravskoslezský kraj, zobrazí mapu a přinese o každém zaznačeném místě na mapě detailní informace.
Tato offline aplikace bude funkční na všech mobilních telefonech (J2ME, BlackBerry, Android, Symbian a iPhone) a bude distribuována prostřednictvím internetu a prostřednictvím Bluetooth vysílače. Bluetooth vysílač cestuje s námi na všechny propagační akce.
Je ke stažení již na našich stránkách www.msregion.cz .
Na co byste pozval letos zvídavé návštěvníky do Moravskoslezského kraje?
Moravskoslezský region je bohatý na přírodní krásy, historické památky a jiné zajímavosti, na které by bylo škoda neupozornit. Z tohoto důvodu vznikla hra Moravskoslezský geocaching, která Vás zábavnou formou provede po místech, která stojí za to navštívit.
Moravskoslezský geocaching se hraje stejně jako oficiální hra geocaching, tedy s pomocí GPS. Hráči hledají ukryté poklady (cache) na základě GPS souřadnic, které získá na základě popisu (listingu) každé cache. Není to ale vždy tak jednoduché. Na cestě za pokladem musí hráči často rozluštit zapeklitou hádanku a zdolat různé překážky, než se dostanou k vytoužené schránce.
Celkem na objevení čeká 100 ukrytých pokladů, skrytých na různých místech v Moravskoslezském kraji.
Každá cache se liší svou obtížností a způsobem provedení, na své si tak přijdou jak vyznavači adrenalinu, tak i rodiny s dětmi.
V rámci hry Moravskoslezský geocaching se navíc budou konat celkem 4 setkání hráčů se zábavným programem. Na těchto setkáních máte možnost vyhrát hodnotné ceny, např. outdoorovou GPS.
S odkazem na tuto populární celosvětovou hru vznikl v Moravskoslezském kraji unikátní projekt „Moravskoslezský geocaching“, do kterého se může zapojit každý, kdo má rád aktivní zábavu.
Jste krajem příhraničním a sousedíte s se Slovenskem a Polskem. Jsou to pro Vás partneři nebo spíše konkurenti či rivalové?
Sousedíme přímo s Žilinským samosprávným krajem a Slezským Wojwodtsvím a oba tyto kraje jsou našimi partnery v mnoha ohledech. Vždy je lepší spojit síly a spolupracovat. A to také děláme. Letos např. jsme pokřtili tvz. Hradní cestu. Je to brožura, která turistům představí zejména 5 vybraných hradů či zámků každého ze tří zmíněných sousedících krajů. Samozřejmě zde nebudou chybět i ostatní hrady a zámky. Je to materiál pro milovníky historie, hradů a zámků, kterých je v našich regionech velké množství. Chtěli jsme upozornit na to, že hranice neexistují zejména v turistickém ruchu.
- MSK v brožuře prezentuje pohádkové zámky Kunín, Hradec nad Moravicí, Fryštát a hrady Hukvaldy a Sovinec
- ŽSK představuje kouzelný Oravský hrad, Budatínský hrad a hrady Likavu, Strečno a Blatnici
- SV zve návštěvníky do zámeckého muzea v Pszczyně, dále na zámky Ogrodzieniec, Plawniowice, Bielsko-Biala a na zámek v Žywci
Společně budeme pořádat malé prezentační akce na jednotlivých hradech a zámcích.
Nedávno bylo prezentováno, že Moravskoslezský kraj se představuje také lidem s určitým handicapem. Jak?
Jsme si vědomi toho, že cestování není pro všechny jednouché. Proto jsme se významně zapojili do projektu několika sdružení, která podporují aktivity zaměřené na pomoc handicapovaným v oblasti služeb a cestovního ruchu. Výstupem tohoto projektu „Moravskoslezský kraj bez bariér“ bude databáze vhodných poskytovatelů služeb v hotelnictví, restauracích a atraktivitách v Moravskoslezském kraji pro turisty s nějakým omezením, ale i pro rodiny s dětmi v kočárcích apod.
Moravskoslezský kraj také před vánoci roku 2011 představil Hmatové mapy Moravskoslezského kraje pro nevidomé a slabozraké“, což jsou plastické mapy pro zrakově postižené osoby. Tito lidé chtějí cestovat, seznámit se s prostředím a snažíme se jim to prostřednictvím první takovéto mapy umožnit.
Mapy obsahují důležité orientační body a velké množství informací o daném území, tudíž slouží k lepší orientaci nevidomým. Jedná se o jedinečný projekt, který dosud nebyl MSK realizován a Moravskoslezský kraj je druhým krajem v ČR, který se do toho pustil. Mapy jsou předávány organizacím pečujícím o zrakově postižené osoby. Mapy budou k vypůjčení ve vybraných centrech v celém kraji.
Jak byste zhodnotil své působení v roli náměstka pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji?
Těžko mohu hodnotit sám sebe, nicméně jsem jednoznačně přesvědčen, že naše nepolevující snaha o kvalitní propagaci Moravskoslezského kraje, šíření jeho pozitivního image velmi pomáhá. Jsem pyšný na zdařilé projekty, o kterých jsme hovořil výše, které Moravskoslezský kraj obohacují a turistům nabízí v obrovské konkurenci něco ojedinělého a jiného než v krajích jiných. I čísla hovoří jasně – návštěvnost a zájem o Moravskoslezský kraj roste.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový