Ředitel Národní galerie Jiří Fajt v rozhovoru pro Lidové noviny konstatuje, že nepřízeň Miloše Zemana vůči němu může být dána spíš aktivitou prezidentova okolí. Dokonce naznačuje, že kritické stanovisko profesora Pavla Preisse, o které se opírá argumentace hlavy státu, jež ho odmítá jmenovat profesorem, nepsal kunsthistorik vzhledem ke svému zdravotnímu stavu sám. Vy jste se Národní galerii jako publicistka dlouho věnovala, co na vyjádření šéfa Národní galerie říkáte?
Od roku 2010 jsem se déle než osm let jako publicistka systematicky zabývala osudy Národní galerie v Praze, dokud mi v tom na čas nezabránila vážná choroba. Myslela jsem, že už se k tomuto tématu nebudu vracet, ale nestoudnost, s níž docent Jiří Fajt vykonstruoval a prostřednictvím spřízněných duší do veřejného prostoru vnesl představu, že se stal obětí zločinného spiknutí, v jehož rámci zneužívá profesor Vít Vlnas za pomoci profesora Milana Knížáka důvěřivého nevidomého profesora Pavla Preisse, aby mystifikoval prezidenta Zemana, který pak nejmenuje docenta Jiřího Fajta profesorem a ještě usiluje o jeho odvolání z funkce, mne rozzlobila na nejvyšší míru.
Mám tu čest znát profesora Preisse osobně jako neuvěřitelně aktivního člověka, který se neustále živě zajímá o veřejné dění. Vím, že zůstává v čilých telefonických kontaktech s mnoha lidmi veřejného života včetně blízkých spolupracovníků Jiřího Fajta a že je obklopen láskyplnou péčí svých dcer. Představa, že se jako nesvéprávný blbeček nechává manipulovat zlotřilým Vítem Vlnasem a podepisuje listiny, s jejichž obsahem není seznámen, není jen nehorázně směšná, ale především nesmírně urážlivá. To však nic nemění na tom, že hrozba odvolání nad Jiřím Fajtem skutečně visí. Její důvody jsou evidentní.
Jaké argumenty pro takto razantní tvrzení máte, když veřejnosti je z mnoha stran podsouváno, že by k odvolání mohlo dojít jen kvůli nepřízni Hradu?
Se jménem Jiřího Fajta jsem se poprvé setkala na jaře 2010. Pokusil se tenkrát stanout v čele Národní galerie v Praze prostřednictvím mezinárodního výběrového řízení, vypsaného tehdejším ministrem kultury Václavem Riedlbauchem. Podmínky výběrového řízení byly nastaveny tak, aby bylo možné výsledek zmanipulovat. Dva členové výběrové komise proto odmítli podepsat závěrečný protokol a manipulace s výsledky vyšla najevo. Ministr Riedlbauch poté odmítl řízení uzavřít a jeho nástupce Jiří Besser je pro netransparentnost zrušil. Vypsal nové výběrové řízení, jehož se Jiří Fajt navzdory ostudě z předchozího roku opět zúčastnil – a prohrál v soutěži s Vladimírem Röselem, který v létě 2011 nastoupil jako generální ředitel NG po Milanu Knížákovi.
Ale už za dva roky stanul v čele Národní galerie stejně Jiří Fajt. Jak k tomu vůbec došlo?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník