V polovině května došlo k zatčení poslance Ratha. Jak se na věc díváte?
Není mojí ambicí, abych hodnotil, zda se řeší jen nějaké kauzy. Kdokoli má nějaké podezření nebo důkaz o spáchání trestné činnosti, je jeho občanskou povinností, aby podal podnět orgánům činným v trestním řízení. Takto mají konat samotné orgány činné v trestním řízení, pokud se o podezření na trestnou činnost dozví. Mám informace jen z veřejně dostupných zdrojů. Ty říkají, že byl pan poslanec zatčen na základě řádných důkazů. Pokud tomu tak je, je správné, aby celou záležitost řešily orgány činné v trestním řízení bez ohledu na to, jakou funkci obviněný má.
David Rath rovněž vystoupil minulý týden před sněmovnou, viděl jste ho?
Neviděl jsem jeho vystoupení, a tudíž jej nemohu hodnotit. O celém postupu pro jeho vystoupení rozhodovala sněmovna. Přestože jsem z některých komentářů zaznamenal, že ani odborníci na ústavní právo nejsou jednotní, považuji rozhodnutí poslanců za legitimní. Je to jejich právo. Nejsem přesvědčen, že by zahraniční věnovalo tomuto případu enormní pozornost.
Českou republiku čekají tento měsíc kontroly auditorů Evropské komise. Budou se zabývat rozdělováním dotací z evropských fondů, konkrétně z operačních programů Severozápad, Životní prostředí a Doprava. Jak podle Vás audity dopadnou? A když hovoříme o dotacích, co říkáte na to, že ministr Kalousek údajně falšoval zprávy týkající se čerpání evropských dotací? Podle ekonomky Šichtařové by bylo lepší, kdyby dotace vůbec neexistovaly, i pan Kohout se domnívá, že krizi nezpůsobí nedostatek peněz, ale naopak jejich nadbytek. Jak se na to díváte Vy? A jaká je Vaše úspěšnost v čerpání dotací?
Audit Evropské komise vítáme tak, jako celý proces ověřování principů rozdělení dotací z evropských fondů, protože i my můžeme obhájit své projekty. Nemůžeme a nechceme předjímat výsledky auditů, stavíme na faktech a počkáme na závěrečné zprávy.
Pokud má někdo důkazy o falšování zpráv ministrem, ať je předloží a nechť je vše řádně prověřeno. Jsem přesvědčen, že dotační programy jsou správná a užitečná věc. Nejde přece jen o dotace z EU, ale dotační politika je nastavena i v rámci vnitřních pravidel naší země jak na úrovni státu, tak regionů a místních samospráv. Tyto principy významně podporují převážně neziskový sektor, a to považuji za správné. Konec konců ono také financování škol a dalších příspěvkových organizací jsou dotační programy.
Město Chomutov je úspěšné v získávání dotací, jen z Regionálního operačního programu jsme získali dotaci přes 1 miliardu korun na výstavbu kulturních, sportovních a oddechových areálů, kterými řešíme využití prostoru po bývalých kasárnách na Zadních Vinohradech. Dokončený je zimní stadion, tréninková hala a kulturně společenské centrum. V letošním roce se dokončí 2 letní stadiony, relaxačně oddychové centrum s bazény a vodními atrakcemi, in-line dráha, parkoviště, dětské hřiště a potřebná infrastruktura celého areálu.
V současnosti se projednává novela zákona o rozpočtovém určení daní. Poslanec ODS Jan Florián navrhl, aby se nebralo velkým městům, ale aby se snížily finanční příspěvky pro kraje a ty aby šly obcím s tím, že starostové rozumí lépe místním problémům a že není dobré, aby museli žebrat na kraji o dotace. V současnosti nemají dostatek prostředků na investice a musí leštit kliky na kraji, aby dostali dotace, a když je starosta z jiné strany, může být za to trestán. I řada starostů ODS si stěžovala, že Rath jim blokoval podepsání dotací. Co si myslíte o návrhu, že by část krajských peněz měla jít do rozpočtů obcí?
Pro mne jako pro představitele města je důležité, aby navýšení příjmů obcí zůstalo minimálně na přislíbené hodnotě 129,5 miliardy korun. Jde o znatelný přírůstek proti nynějším příjmům bez motivačních složek. To jsou údaje prvého návrhu, mám však obavu, aby následný návrh o úpravě podílu na sdílených daních, který byl schválen vládou, neznamenal nižší příjmy do rozpočtů obcí. Podle prvních propočtů by mohlo jít o pokles na 117,4 miliardy korun, což je zcela nepřijatelné. Veřejné rozpočty opravdu musí společně dýchat a je potřeba rozevřené nůžky mezi státem a obcemi konečně přivřít. Jakékoliv posílení finanční autonomie územních samospráv, zejména obcí, je tedy vítáno a nemělo by být prováděno jen na úkor krajů. Jako zástupci obcí dlouhodobě voláme po spravedlivějším rozpočtovém určení daní, nasdílení spotřebních daní, zohlednění dalších kvantitativních ukazatelů, jako je například dopravní obslužnost a podobně. S myšlenkou, že obecní zastupitelstva umějí nejlépe rozhodnout, jak v obci finanční prostředky nejlépe využít, lze tedy v principu souhlasit.
Loni na podzim se stal Chomutov nejlepším městem pro byznys v Ústeckém kraji. Vítězné město srovnávacího průzkumu bojuje proti korupci a získalo více než miliardu korun z fondů EU. Jak konkrétně proti korupci bojujete? A Jak se díváte na kroky vlády proti korupci? V současné době chce vláda například projednávat institut účinné lítosti či institut korunního svědka. Považujete kroky vlády v boji s korupcí za dostačující a účinné?
Chomutov především používá transparentní způsob zadávání veřejných zakázek. Výběrová řízení jsou často nad rámec zákona zveřejňována na centrálních adresách tak, abychom umožnili účast v soutěži více zájemcům z celé ČR. V hodnotících komisích zasedají občané města, kteří se přihlásili a mají zájem účastnit se rozhodování o komunálních zakázkách. Některé komodity jsme soutěžili formou elektronické aukce. Nemám problém se žádnými kroky, které vedou k boji proti korupci. Město mělo již dávno před vydáním Etického kodexu úředníka svůj kodex, který ve své podstatě ten vládní předběhl. Jen zastávám názor, že všechna opatření musí směřovat do celé společnosti a nejen do řízení obcí a měst.
Chomutov také jako první z kraje uzavřel smlouvu s úřadem práce o veřejných pracích. Veřejné práce jsou však návrh pravice, který je levicí a občany často kritizován. Co Vás jako levičáka vede k podpoře tohoto zákona? A s jakou reakcí se setkáváte u občanů?
Při řešení zájmů města a jeho občanů nelze rozdělovat co je pravičácké a co levičácké. To je moje stranickost při rozhodování. Tedy zájem města a jeho občanů. Pokud má Chomutov dlouhodobě dobrou zkušenost s veřejnou službou, kde jsme byli průkopníky mezi ostatními městy, máme zájem na jejím pokračování. Veřejná služba pomáhá udržovat pracovní návyky nezaměstnaných. Dáváme těm lidem pocit potřebnosti, ale také signál, že společnost se o ně postará a oni jí za to mohou něco svojí prací vrátit. Veřejná služba také pomáhá městským organizacím. V současnosti nezaměstnaní pomáhají nejen v technických službách, či v zooparku, ale ti s potřebným vzděláním získávají praxi na magistrátu, působí jako asistenti v sociálních službách či ve školách.
Již v minulosti jste upozorňoval na problémy, které má město s neplatiči. Zavedli jste tak systém, kdy dlužné částky vymáhají v Chomutově přímo zaměstnanci tamějšího magistrátu, kteří jsou označováni jako správci daně a podle zákona mají stejné pravomoci jako soudní exekutoři. Jak se systém za dobu existence osvědčil a co říkáte na návrhy k novele zákona o exekucích?
Systém vymáhání dluhů městskými správci daně napomáhá nejen při výběru pohledávek města, ale také má významný výchovný efekt. Mnozí občané si uvědomili, že svoje dluhy musí platit, jinak přijde exekutor a zabaví jim auto, vybavení domácnosti, nebo jejich nemovitost. Tento systém také snížil počet přestupků proti veřejnému pořádku, kterého se dopouštěli chroničtí neplatiči. Pochopili, že je výhodnější přestupky nepáchat.
Připravovaná novela zákona o soudních exekutorech a exekuční činnosti se námi prováděných daňových exekucí netýká, zde postup procesně upravuje daňový řád. Přesto i v této novele vidím určitý přínos, který spočívá v povinnosti exekutora spolupracovat s dlužníkem na variantě splácení dluhu, v případě, že nepoškodí věřitele a bude pro dlužníka ekonomicky nejvýhodnější (dlužník si např. sám najde kupce na dům postižený exekucí, apod.), a že sjednání splátek má účinky odkladu exekuce. Předmětný zákon přímo novelizuje i insolvenční zákon, kde bude moci na oddlužení dosáhnout i osoba bez zaměstnání. Cílem je umožnit oddlužení těm, jež práci nemají, ale mají příjem např. formou vyplacených dávek státní sociální podpory, za podmínky, že v období oddlužení splatí alespoň polovinu svého dluhu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový