Mohl byste nejdříve osvětlit terminologii kolem diskutovaného koridoru?
Projekt propojení tří moří, tedy Černého, baltického a Severního vodní cestou, v současné době důsledně nazýváme „Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe“, zkráceně D-O-L. Dříve se tento projekt nazýval vodní cesta, průplav či kanál. Důsledné trvání na terminologicky správném pojmenování není samoúčelná ani lingvistická hračka. Staré názvy vycházely hlavně nebo převážně z dopravní funkce tohoto vodního díla. V současné době však začínají převládat ekologické, vodohospodářské, energetické a rekreační funkce včetně pozitivní krajinotvorby nad dopravními, nebo jsou rovnocenné. Kromě toho slovo kanál je zneužíváno k negativnímu pohledu na tento projekt, neboť evokuje špinavou stoku.
Můžete rozvést jeho funkci dopravní?
Dopravní funkce vodního koridoru D-O-L je stále velmi důležitá. Význam vodní dopravy v současné době v Evropě a světě stále stoupá, neboť jde o nejekonomičtější a nejekologičtější způsob dopravy. Musíme si také uvědomit, že Česká republika je jediným státem ze sedmadvaceti zemí Evropské unie, který není napojen, buď přímo, nebo kvalitní vodní cestou, na námořní přístavy. Tím se Česká republika dostává do ekonomické i politické izolace v Evropě. V současné době však stejného významu nabývá strategická energetická, surovinová a vodohospodářská bezpečnost státu. Vodní doprava má prostřednictvím říčně-námořních lodí jako jediná doprava výrazný potenciál pro pružnou diverzifikaci tras a tím i zdrojových regionů na dovoz energetických i dalších surovin. Tato role pro energetickou bezpečnost státu je nezastupitelná, protože zpřístupňuje i jiné regiony, než Rusko a střední Asii. Například Alžír a Libyi v severní Africe nebo Katar a Spojené arabské emiráty na středním východě. Dostupné se mohou stát i terminály zkapalněného zemního plynu (LNG), například ve Středomoří, Evropského severu či Rotterdamu. Tato role se ovšem netýká jen LNG, ale i ropy. Potenciál je i v dovozu zámořského uhlí, pokud u nás výrazně vzrostou ceny této komodity. Do Evropy se uhlí z Austrálie, jižní Afriky a severní Ameriky levně dováží hlavně přes Rotterdam. Dalšímu dovozu do Česka dnes brání vysoké ceny kontinentální dopravy.
Lze vyjádřit jeho funkci energetickou?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský