Projekt z roku 1901 politici přehlíží. Přicházíme o peníze, říká vodohospodář

02.03.2012 21:45 | Zprávy

ROZHOVOR Vodní koridor Dunaj-Odra- Labe. Jde o projekt s mnoha výhodami a měl by dostat zelenou, soudí například expremiér Miloš Zeman anebo bývalý předseda JZD Slušovice František Čuba. ParlamentníListy.cz se proto na otázky spojené s koridorem zeptaly odborníka nad jiné povolaného, vodohospodáře Josefa Podzimka. Ten, jako držitel mnoha patentů a specialista na vodní cesty, obdržel před třemi lety od prezidenta Václava Klause medaili za zásluhy v oblasti hospodářské.

Projekt z roku 1901 politici přehlíží. Přicházíme o peníze, říká vodohospodář
Foto: Archiv JP
Popisek: Ing. Josef Podzimek

Mohl byste nejdříve osvětlit terminologii kolem diskutovaného koridoru?

Projekt propojení tří moří, tedy Černého, baltického a Severního vodní cestou, v současné době důsledně nazýváme „Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe“, zkráceně D-O-L. Dříve se tento projekt nazýval vodní cesta, průplav či kanál. Důsledné trvání na terminologicky správném pojmenování není samoúčelná ani lingvistická hračka. Staré názvy vycházely hlavně nebo převážně z dopravní funkce tohoto vodního díla. V současné době však začínají převládat ekologické, vodohospodářské, energetické a rekreační funkce včetně pozitivní krajinotvorby nad dopravními, nebo jsou rovnocenné. Kromě toho slovo kanál je zneužíváno k negativnímu pohledu na tento projekt, neboť evokuje špinavou stoku.

Můžete rozvést jeho funkci dopravní?

Dopravní funkce vodního koridoru D-O-L je stále velmi důležitá. Význam vodní dopravy v současné době v Evropě a světě stále stoupá, neboť jde o nejekonomičtější a nejekologičtější způsob dopravy. Musíme si také uvědomit, že Česká republika je jediným státem ze sedmadvaceti zemí Evropské unie, který není napojen, buď přímo, nebo kvalitní vodní cestou, na námořní přístavy. Tím se Česká republika dostává do ekonomické i politické izolace v Evropě. V současné době však stejného významu nabývá strategická energetická, surovinová a vodohospodářská bezpečnost státu. Vodní doprava má prostřednictvím říčně-námořních lodí jako jediná doprava výrazný potenciál pro pružnou diverzifikaci tras a tím i zdrojových regionů na dovoz energetických i dalších surovin. Tato role pro energetickou bezpečnost státu je nezastupitelná, protože zpřístupňuje i jiné regiony, než Rusko a střední Asii. Například Alžír a Libyi v severní Africe nebo Katar a Spojené arabské emiráty na středním východě. Dostupné se mohou stát i terminály zkapalněného zemního plynu (LNG), například ve Středomoří, Evropského severu či Rotterdamu. Tato role se ovšem netýká jen LNG, ale i ropy. Potenciál je i v dovozu zámořského uhlí, pokud u nás výrazně vzrostou ceny této komodity. Do Evropy se uhlí z Austrálie, jižní Afriky a severní Ameriky levně dováží hlavně přes Rotterdam. Dalšímu dovozu do Česka dnes brání vysoké ceny kontinentální dopravy.

Lze vyjádřit jeho funkci energetickou?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Martin Exner byl položen dotaz

Jak chcete zabránit ruské propagandě?

A je to podle vás tak, že se o Rusku nesmí říci nic dobrého? Ne že by mě teď něco napadlo, ale přijde mi, že vy jdete mnohdy dost do extrému a máte tendenci omezovat svobodu slova, a to i třeba tím, že zesměšňujete nebo urážíte lidi s jiným názorem - viz třeba vaší vládou jmenovaný Foltýn, ale uráže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Třeba budou opisovat i na Ukrajině. Zbořil k dalším propadům vlády

9:55 Třeba budou opisovat i na Ukrajině. Zbořil k dalším propadům vlády

Co s nízkými preferencemi koalice SPOLU a vlády jako takové? „Někdo vzpomíná na opakování slavného R…