Rok od Drobila. Michálek mluví znovu o korupci. I prezidentových mužích

09.12.2011 19:10 | Zprávy

Bývalý šéf státního fondu životního prostředí Libor Michálek byl loni příčinou odstoupení bývalého ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS). V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz přiznal, že ničeho ze svého dřívějšího jednání nelituje. Zastavil se i u mediální aféry kolem prezidentské milosti a pochválil podnikatele Andreje Babiše, který vzal do vlastních rukou boj s korupcí.

Rok od Drobila. Michálek mluví znovu o korupci. I prezidentových mužích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Libor Michálek

Rok po odstartování kauzy Drobil... Co byste s ročním odstupem udělal jinak?

Osobně po těch ročních zkušenostech bych začal dříve pořizovat nahrávky. Ta prodleva asi souvisela s tím, že jsem se ohromně zklamal v panu Knetigovi. Na druhé straně vzhledem k tomu, že rozpoutání celé kauzy vyvolalo řado spekulací hlavně typu, že jsem byl agentem Kroupy, novináře z Mladé fronty, a že jsem na Fond nastoupil jenom proto, abych tak zvaně vyřídil Drobila, tak samozřejmě kdybych pořizoval nahrávky z jednání o pražské čističce odpadních vod už na počátku mého působení, tak by se podobné spekulace jenom posilovaly. Možná tak byl nakonec věrohodnější ten pozvolnější proces a pořizování nahrávek v pozdějším stádiu. Jinak myslím, že můj postup byl v jádru v pořádku.


Proč jste se tehdy neobrátil transparentně na policii?

Řešil jsem otázku, jak zajistit nějaké důkazy a současně jak neohlásit informace osobě, která by s nimi běžela ke druhé straně. Koneckonců se ukázalo, že ta obava byla oprávněná, protože když jsem později zmínil jen okruh osob, se kterými lidmi jsem jednal, tak tehdejší policejní prezident s nimi okamžitě utíkal k panu premiérovi. A také jsem věděl, že se nemohu obrátit na pana Drobila.

Považoval jste českou policii ve vaší kauze za nedůvěryhodnou?

Já bych to řekl přesněji. Není to o konkrétním vyšetřovateli. Měl jsem třeba velmi dobrý pocit z následného vyšetřování. Člověk, který ho vedl, byl vskutku erudovaný a i morálně zdatný, ale přirozeně takové osoby mají své nadřízené a své kolegy a riziko, že by ty informace unikly, bylo z mého pohledu nadstandardně vysoké. Obávám se, že tehdejší policejní prezident by, řekněme, nepostupoval tak důkladně, jak následně policie postupovala.

Od doby řada ministrů odstoupila, protože se ukázalo, že je důvodné podezření na korupční jednání. Domníváte se, že je to znakem zlepšující se politické kultury, nebo že naopak se situace u nás stala tak extrémní, že se to množství skandálů nedá skrýt?

Chci věřit tomu, že to je spíš ta první varianta. Mám přece jen pocit, že se zvyšuje trochu laťka politické kultury. Dříve se říkalo a bylo to skoro zaklínadlem, že dokud není ministr odsouzen za trestný čin, je důvěryhodný. Teď se zdá, že to je jinak, že třeba rezignace ministra Bessera ukazuje, že se cosi pozvolna mění. Nebo vezměte si Kocourkův „odklon", ten je ukázkou toho, že vůbec není potřebné někomu prokazovat, zda spáchal trestný čin, nebo nikoli. Stačí, když politik není konzistentní ve svých tvrzeních.

Jakou roli podle Vás hraje při zlepšování politické kultury v ČR prezident a lidé, kteří ho obklopují?

Zdá se mi, že tlak na zlepšení politické kultury jde odjinud než od prezidenta. Přijde mi, že prezident a lidé kolem něj nepřispívají k tomu, aby lidé, kteří oznamují korupci, se cítili bezpečněji. Některé výroky pana prezidenta v souvislosti s podezřením, že někteří prezidentovi poradci si měli říct o úplatek za udělení milosti, mi nepřijdou nejlepší. Standardně by hlava státu v takové situaci měla říci, že za své poradce nemůže dát ruku do ohně, že neví, zda se něčeho takového nemohli dopustit a že počká na výsledky vyšetřování. Pan prezident ale řekl, že se určitě nic takového nestalo - buď tedy své poradce nechává sledovat a ví vše nejlépe, anebo jim prostě věří více než redaktorům časopisu Respekt, který s tím přišel. Osobně se divím panu prezidentovi, kde bere tu jistotu, když dle mých informací je v okruhu poradců pana prezidenta blízký kamarád pana Knetiga.


Kdo to je?

Já nevím to jméno.

Co si myslíte o nástupu Andreje Babiše? Člověka, jehož program je postaven na vymýcení korupce.

Já jsem konzervativně smýšlející člověk, takže bych daleko více uvítal, kdyby například někdo z TOP 09 pozvedl prapor boje s korupcí, než když ho zvedne třeba pan Babiš. Ovšem korupci nikdo neřeší, a to pochopitelně otevírá prostor pro jiné, kteří si toho vakua všimnou. Osobně mohu mít otazníky nad působením pana Babiše za minulého režimu, přesto jsem rád, že ten prapor boje proti korupci uchopí člověk Babišova typu a nepozvedne ho třeba Dělnická strana. Vina ale není na Babišovi, ale na vládních činitelích, protože tu korupci nejsou schopni řešit.

Myslíte si, že se jedná v Babišově případě o marketingový tah? Že uviděl vakuum a chce ho zaplnit?

Já bych nechtěl posuzovat motivy lidí. Nevím do jaké míry je to zaplnění pozic Věcí veřejných například, které v roce 2010 uspěly s podobnou rétorikou, ač v pozadí stály výroky pana Bárty o propojení byznysu s politikou. Měli bychom si počkat na konkrétní kroky, které bude Babiš navrhovat.

Více o Andreji Babišovi ČTĚTE ZDE


Dokázal byste obecně popsat základní možnosti, které přicházejí v úvahu, když se politická strana v ČR chce obohatit z veřejných zdrojů?

Škála je hodně široká. Princip, za který byl obviněn pan Knetig například, spočíval v deponování finančních prostředků za jiných než tržních podmínek u předem vybrané banky. Každá banka má svůj rating, kreditní riziko, a tomu musí odpovídat výše úrokových sazeb. Jestli velká banka nabídne 1% ročně, tak kreditně rizikovější banka musí nabídnout minimálně 1,6%, aby vyvážila to riziko. Když se podaří prosadit metodiku, která umožní prosadit vítězství menší banky při úroku 1,1%, to znamená půlprocentní úsporu, tak na deseti miliardách korun tahle zdánlivě zanedbatelná diference může představovat částku padesáti miliónů korun. Pak není problém, aby část této úspory byla použita například pro sponzorování stranických aktivit.

Nebo mě fascinují reklamy státních firem, které vlastně vůbec neplní reklamní funkci. Viděl jsem třeba před komunálními volbami reklamu Lesů ČR, ve které nějaký pán povídal, jak je super, že můžu jít do lesa na maliny a borůvky. Trochu přeháním, ale chci tím říci, že některé mediální aktivity státních firem jsou naprostým plácnutím do vody. Nebo reklamy ČD Cargo. Kdybych měl čas, asi bych si chtěl zjistit, kolik tyto státní podniky platí za reklamu a komu, a následně sledovat, jestli ta mediální agentura nedělala kampaň pro některou z politických stran.

Jak může dojít k předražení státní zakázky?

Nebo princip čističky odpadních vod. Je to o předražení zakázky. Nastavíte dokumentaci tak diskriminačně, aby podmnožina deseti potenciálních uchazečů se snížila na dva nebo tři, tak pochopitelně neprobíhá férová soutěž o nejlepší cenu. Zakázka, která tak ve třech etapách měla stát dvacet miliard korun, může být předražena o tři miliardy. Neříkám ale, že takový byl plán u čističky, mluvím obecně, pan Knetig byl velmi opatrný.

Spatřujete řešení korupce ve změně legislativy, nebo máte zato, že systém je nastaven relativně správně, ale podstata spočívá v lidském faktoru?

Boj s korupcí je něco jako střežení pana Krejčíře v jeho vile, která má deset východů. Postavíte-li k pěti z nich po zuby ozbrojené stráže, nijak mu to nezabrání proklouznout zbylými pěti východy. Efektní řešení nestačí. Samozřejmě pomohou opatření jako zákon o whistleblowingu, nebo služební zákon, ale nestačí to samo o sobě. Legislativa je jen nutnou podmínkou, primárně je to o přístupu lidí, kteří to právo aplikují.

TÉMA: Korupce


Myslíte si, že jste zaměstnatelný ve vyšší manažerské pozici ve státním sektoru za současné vlády?

Rád bych se mýlil, ale mám dojem, že není v současnosti snaha, aby se procesy děly transparentně. Z tohoto důvodu se spíš domnívám, že stávající vládní koalice mi nebude nějaký post nabízet.

Máte nějaké politické ambice? Určitě Vás oslovují některé politické strany

Mě hned po vypuknutí kauzy oslovily Věci veřejné, ale tam jsem byl zdrženlivý. Měl jsem totiž informaci, spojenou s děním okolo čističky odpadních vod, že pan Bárta měl upozorňovat pana Drobila na to, že jsem si někde stěžoval na nátlak, který na mě pan Drobil vyvíjel. Uvažoval jsem o nabídce KDU, ale nelíbil se mi její postup. Byl jsem s jejím předsedou domluven na schůzce po skončení mé dovolené, kde jsme se měli bavit o mém případném angažmá, nicméně pan předseda bez jakékoli dohody se mnou představil naši spolupráci jako hotovou věc, když jsem ještě byl na dovolené. Nikdo další mě neoslovil.

Řeknu to takhle - kdyby mne oslovili lidé typu pana Janečka, šéfa Nadačního fondu proti korupci, nebo pana Hasenblase, nebo pana Sedláčka, pana Prouzy, nebo pana Kohouta, tak si své politické angažmá dovedu představit.


Čtěte také:


Foto: Hans Štembera


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Přemysl Houda

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Poradci za téměř 70 milionů a lidé se mu smějí. Nebezpečné u premiéra, varuje Hrnčíř

0:01 Poradci za téměř 70 milionů a lidé se mu smějí. Nebezpečné u premiéra, varuje Hrnčíř

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR „EU vnímám jako druhý Sovětský svaz spolu s RVHP, která už reguluje a zakazuje kde…