Jaký vliv má, pane řediteli, plánované ukončení IZIP na další fungování eHealth projektů?
Záměr ukončit projekt Všeobecné zdravotní pojišťovny IZIP, který byl nedávno avizován, nemá žádný vliv na pokračování a rozvoj další generace on-line aplikací umožňujících dálkový přístup ke zdravotním záznamům a pro veškerou komunikaci u ostatních zdravotních pojišťoven.
Například v Oborové zdravotní pojišťovně v současnosti podle zájmu pojištěnců nejvíce roste využití aplikace VITAKARTA pro PC a mobilní aplikace mVITAKARTA.
V čem je tedy rozdíl mezi IZIP a jinými systémy?
Filozofie nové generace aplikací je založena na tom, že data, která má zdravotní pojišťovna neopouštějí výpočetní systém zdravotní pojišťovny a jsou tak zabezpečena maximálním možným způsobem proti zneužití zvenčí i proti neoprávněnému použití dat. Systém identifikace klienta, který používáme, je podobný zabezpečení internetbankingových aplikací.
Dalším základním prvkem je provázanost s daty, která má zdravotní pojišťovna k dispozici v rámci vyúčtování zdravotní péče a aplikace tedy nejsou závislé na tom, zdali ten či onen údaj zaznamená konkrétní lékař. Taková možnost ale existuje. K tomuto účelu slouží aplikace, které propojují zdravotní knížky s vybraným softwarem, který lékaři běžně v ordinacích užívají a nemusí tedy nic zaznamenávat dvojmo, což by bylo časově hodně náročné.
Lékař tedy nemusí zapisovat – a co pacient?
Aplikace v PC i v chytrém mobilním telefonu je připravena na záznam dat přímo uživatelem. Ten si může zapisovat tzv. emergency údaje (kontakt na blízké osoby, krevní skupinu, alergie apod.), nebo také plánovat preventivní prohlídky, ukládat vlastní soubory (např. lékařské zprávy, rentgenové snímky) a především sledovat, jaká péče byla uhrazena zdravotní pojišťovnou a vlastně tak přímo kontrolovat, jak jsou prostředky ze zdravotního pojištění vynakládány. Pojišťovna tak vlastně hlavně nabízí bezpečný způsob vzájemné komunikace pro všechny zúčastněné a nabízí k tomu ta data, na která mají jednotliví účastníci nárok.
Jak přiměřené jsou horentní sumy vynaložené na IZIP? Je to tak mimořádný projekt, že by měly opodstatnění?
Elektronizace zdravotnictví je zcela přirozeným procesem, který by se měl stát standardem v komunikaci s klienty i v dalších činnostech zdravotní pojišťovny. Samozřejmostí však musí být, ekonomická efektivita. Pojišťovna, která takový projekt realizuje, by nad ním měla mít od počátku plnou kontrolu a vynaložené náklady by měly být co nejmenší co nejmenší. Současné technologie to docela dobře umožňují. Za práce na vývoji software, licence a podobně se takové náklady dají počítat v jednotkách milionů – samozřejmě dle rozsahu funkcí aplikace a počtu uživatelů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový