Pane starosto, jak byste hodnotil dosavadní působení Nečasovy vlády? Jaký dopad mají pro obyvatele Sokolova například vládní reformy?
Každá odpovědná vláda, která by byla v současné době u moci, by musela řešit deficit veřejných financí. Způsob řešení Nečasovy vlády však pokládám za velmi nešťastný, protože daňové břemeno se přenáší na občany se středními a nižšími příjmy, na druhou stranu je zde zřejmá snaha omezit zdanění těch nejbohatších. Důsledky tohoto procesu nejsou specifikem Sokolova, ale jsou zřejmé ve všech obcích. Lidé méně utrácejí, drobní živnostníci v lepším případě přežívají, nebo v tom horším případě i končí. Roste počet dlužníků, což města pociťují v nárůstu dlužných částek za nájemné v městských bytech i nárůstem dalších pohledávek po lhůtě splatnosti. Samozřejmě všechna města pocítila zejména propad svých sdílených daňových příjmů, v případě Sokolova se jednalo o mínus 15,7 milionu korun.
Jak informovala naše redakce, na začátku dubna se několik politiků z karlovarské ČSSD rozhodlo přejít ke konkurenčním stranám Jiřího Paroubka a Miloše Zemana, jaký je na to Váš názor? Navíc pan Hybner jako jeden z důvodů svého odchodu uvedl zákeřné praktiky členů ČSSD. Co si o tom myslíte?
Situace v Okresní organizaci ČSSD v Karlových Varech mi není jasná a ani nemám zájem se s ní detailně seznamovat, protože nejsem členem žádného orgánu, který je kompetentní tuto záležitost řešit. Existence vážných problémů je patrna z toho, že krajská nominační konference byla z důvodu nespokojenosti části karlovarských členů na více než měsíc přerušena. Odchodu pana Hybnera velmi lituji, protože ho znám jako velmi schopného regionálního politika, který v poslední době navíc získal velké zkušenosti v dotační politice.
Jaký postoj zaujímáte k problémům s dostavbou s rychlostní komunikací R6? Na základě rozhodnutí Ministerstvo dopravy je navíc od poloviny dubna, po otevření úseku z Nového Sedla do Sokolova, zpoplatněna jízda po celé komunikaci vedoucí z Jenišova do Chebu, dálniční známkou. Co na to říkáte?
Dostavba rychlostní komunikace R6 má pro Karlovarský kraj zásadní význam, a to zejména z důvodu atraktivity pro nové investory. Domnívám se, že prosazení dostavby bude obtížné, protože jsme nejmenší kraj a politická síla, která by ovlivnila rozhodování je tedy z tohoto důvodu malá. Jedná se o takřka vzorový případ pravidla z mé bývalé technické praxe, které říká, že intenzita děje je přímo úměrná hnací síle a nepřímo úměrná odporu. Hnací síla, jak jsem uvedl, je malá, odpor v rozhodovacích orgánech vysoký, takže výsledkem musí být nízká intenzita tohoto procesu. Je třeba tuto hnací sílu výrazně zvýšit.
Pokud se týká zpoplatnění, jsem toho názoru, stejně jako většina obyvatel Karlovarského kraje, že tento krátký úsek rychlostní komunikace, který nenavazuje na další dálniční síť, být zpoplatněn neměl, a opět zde platí předchozí pravidlo.
Pokud se zaměříme na Sokolov, jaké největší problém trápí zdejší obyvatele a jak se Vám tyto problémy daří řešit?
Pokud vynechám jeden z důležitých problémů, a to nezaměstnanost, pak dalším velkým problémem města je parkování osobních automobilů. Tuto situaci postupně řešíme, letos jsme u všech úřadů a institucí v centru města vymezili místa pro parkování zdarma, přičemž potřebný čas bude sledován pomocí tzv. parkovacích kotoučků. V příštím roce budeme z hlediska parkování komplexně řešit náměstí Budovatelů a přilehlé nábřeží Petra Bezruče. Dalším problémem je podpora podnikatelských aktivit, zejména podpora malých a středních podnikatelů. V tomto směru jsou možnosti města velmi omezené, v rámci našich kompetencí jsme např. zmrazili nájmy v nebytových prostorech města a navrženým novým systémem parkování bychom chtěli zlepšit dostupnost menších obchodů.
Zásadní vliv na zaměstnanost ve městě má určitě Sokolovská uhelná, jaká je ale i přesto v Sokolově míra nezaměstnanosti, a jaké jsou zde pro obyvatele jiné pracovní příležitosti?
Sokolovská uhelná má v současné době přes 4 tis. zaměstnanců a dalších několik tisíc je na ní navázáno v místních firmách. Těžba uhlí bude postupně utlumována a k definitivnímu vyuhlení dostupných zásob by mělo dojít za přibližně 30 – 40 let. Je to sice poměrně dlouhá doba, na druhou stranu je nutno již teď pracovat na nové koncepci restrukturalizace zaměstnanosti na Sokolovsku. Na jednu stranu město se snaží zvýšit atraktivitu regionu a tím podpořit cestovní ruch, ale stěžejní význam bude mít budování průmyslových zón. V tomto směru úzce spolupracujeme se Sokolovskou uhelnou, protože tato společnost má vhodné pozemky pro tento účel. Již dnes je připravena průmyslová zóna v Citicích. Realizace další průmyslové zóny u Starého Sedla v blízkosti komunikace R6 zatím naráží na vysoký poplatek za vynětí tohoto pozemku ze zemědělského půdního fondu ve výši cca 400 milionů korun.
Míra nezaměstnanosti na Sokolovsku je takřka 13 procenta, od revoluce v roce 1989 řada tradičních podniků skončila, a ty které existují, omezily počty zaměstnanců. Na druhou stranu zde řada nových podniků vznikla. Jsem toho názoru, že rozhodující vliv budou mít noví investoři. Samozřejmě s touto otázkou přilákání nových investorů úzce souvisí dostavba R6, a také dostatek kvalifikovaných lidí. To je další problém Sokolovska, i když v důsledku vybudování dvou nových moderních technických středních škol v Sokolově a Ostrově je předpoklad, že tento trend se podaří zvrátit.
Sokolov chce vybudovat regionální útulek pro psy, který má stát zhruba 17 milionů. Kde chce město sehnat peníze a v jaké fázi se projekt nachází? Mohou například na stavbu útulku přispět i občané?
Pro neznalé této problematiky jde zdánlivě o banální záležitost, ale pro obce je to velký problém. S dosavadním útulkem máme špatné zkušenosti, a to nejen ze strany města Sokolova, proto se pokoušíme s pomocí Karlovarského kraje vybudovat krajský útulek. Při vstupním jednání se zástupci obcí takřka všichni nadšeně souhlasili, nyní jsme rozeslali těmto obcím informace o podílu finančního příspěvku na investici, a předpokládané roční provozní náklady dle počtu obyvatel. Celkem se jedná o investici 17 mil. Kč, roční provozní náklady 4 mil. Kč s celkovou kapacitou 120 kotců. Očekáváme, že po projednání v zastupitelstvech obcí budeme mít jasný obraz, kolik obcí do této akce půjde a své záměry budeme podle toho korigovat. Stavební povolení bude koncem roku a v příštím roce by se mohlo zahájit s realizací, pokud se samozřejmě závazně přihlásí k tomuto projektu dostatečný počet obcí.
Jednou z dalších investic bude pro město rekonstrukce čističky odpadních vod, na kterou se Vám podařilo získat příslib sto milionové dotace ze Státního fondu životního prostředí. Ze svého rozpočtu by pak měl Sokolov přidat ještě zhruba 23 milionů. Proběhlo již výběrové řízení na zpracovatele zakázky? Kdy by se mělo s rekonstrukcí začít a kdy aby mohla být rekonstrukce dokončena?
O tuto rekonstrukci a dotaci město dlouhodobě usilovalo. Spoluúčast města ve výši 23 mil. Kč máme rezervovanou ve schváleném rozpočtu. V pondělí, 14. května bude ukončeno přijímání nabídek a od středy bude nabídky hodnotit výběrová komise. Počátek realizace akce je plánován na listopad tohoto roku, ukončení pak na leden 2015.
Jak podle Vás dopadnou letošní krajské volby?
Podle mého názoru a přání letošní krajské volby vyhraje opětovně ČSSD. Výsledek bude obdobný jako při minulých volbách, tedy 16 křesel ze 45 členného krajského zastupitelstva. Otázkou je, s kým půjde ČSSD do koalice. Podle mého názoru se současná koalice plně osvědčila a není důvod ji měnit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový