V minulých dnech vypršela dohoda mezi Ruskem a Ukrajinou o distribuci obilí z ukrajinských přístavů černomořskou cestou. Jak se během toho roku, zatímco obě strany na pevnině vedly válku, tato dohoda osvědčila?
Dle všech dostupných informací se dohoda po dobu své platnosti všem zúčastněným osvědčila. A je třeba říci, že na rozdíl od Ukrajiny a tzv. Západu bylo tím, kdo dohodu dodržoval, Rusko.
Ukrajinské lodě s obilím odplouvaly černomořskou cestou, zatímco například tzv. čpavkové potrubí, kterým Rusko dodávalo na světové trhy amoniak, který je nejrozšířenějším zemědělským hnojivem, bylo vyhozeno do povětří. A to určitě ne Ruskem. Mimochodem, i proto výrazně stouply ceny zemědělských hnojiv. Západem nebyl dodržen ani slib o připojení ruské zemědělské banky do systému Swift. K tomu připočtěme opakované teroristické útoky na krymský most. I to mohly být důvody neprodloužení obilné dohody, možná dokonce ty hlavní. Tím, koho neprodloužení dohody poškodí nejvíce, bude Ukrajina. Jeden by s ohledem na výše uvedené řekl, že každý je svého štěstí strůjcem… Předpokládám, že ukrajinské vedení toho bude chtít politicky využít.
Co se týče dalšího výhledu, ukrajinské zámořské trhy budou nejspíš brzo převzaty konkurencí z jiných států. Rusko tím posílí své postavení klíčového dodavatele obilí pro Afriku a konec dohody se jej příliš nedotkne, protože má mnoho jiných dopravních cest, suchozemských i námořních, kudy obilí exportovat. Předpokládám, že dojde i ke změně v oblasti logistiky a dopravy obilovin, kde zase posílí Čína, jakožto hlavní námořní dopravce obilí. Silné je i postavení amerických námořních dopravců obilí. Naopak ukrajinské možnosti exportu obilí rapidně klesnou. Jediný export ukrajinského obilí bude přes EU. Ovšem, na základě nedávných zkušeností, se stigmatem rizika jeho kontaminace a zdravotní závadnosti. Připomeňme polské rozhodnutí o povolení tranzitu ukrajinského (a podle výsledků testů kontaminovaného) obilí přes Polsko, při trvajícím zákazu dovozu.
Očekávám, že cena ukrajinského obilí, už tak dost nízká, půjde ještě dolů, ale náklady na železniční dopravu cenu opět zvednou. A s ní i ceny obilí v Evropě celkově. Konec obilné dohody by tak mohl uchránit ceny obilí našich producentů v době, kdy výkupní ceny nedosahují nákladů na výrobu.
Možnosti exportu ukrajinského obilí jinými cestami než přes EU budou nebezpečné až nemožné. Zahraniční přepravci nebudou riskovat poškození svých plavidel v ukrajinských vodách a přístavech. S výjimkou Turků, díky jejich speciálním vztahům s Ruskem, kde panuje jakýsi studený mír, resp. generální dohoda o neútočení. Takže dalším velkým beneficientem ukončení obilné dohody bude Turecko a příslušné turecké firmy.
Můžeme podle vás skutečně očekávat útoky na obilné konvoje, kterými je příležitostně vyhrožováno?
Nelze to rozhodně vyloučit. Zejména, pokud by situace postupně eskalovala. Rusko se zřejmě zaměří na ukrajinské přístavy, aby ukrajinské lodě s obilím vůbec nevyjížděly. Dá se očekávat i to, že přístavní zařízení pro manipulaci s obilím budou terčem útoků. Lodní obilné konvoje mohou být různě maskovány, minimálně co se týká jejich označení vlajkami a dalšími registračními znaky.
Zde nemohu nevidět souvislost s útoky ukrajinských dronů a komand na ruská města včetně Moskvy a samozřejmě i Kerčský most. Předpokládám, že pokud tyto útoky budou pokračovat, obnovení obilné dohody nebude možné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Jakub Vosáhlo