Dva po sobě následující státní svátky – den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje a den výročí upálení Mistra Jana Husa – připomínají staletí vzdálené události. Co znamenají pro dnešní dobu, co bychom si z nich mohli či měli brát za své?
Na Cyrila a Metoděje a jejich působení na Velké Moravě, a tedy christianizaci našich předků, je možné se dívat ze dvou pohledů. Za prvé, že existují myšlenky a společenská hnutí, v tomto případě křesťanství, která pokud některý národ nebo kmen nepřijme, znamená to jeho kulturní vyloučení a většinou i pád do ztracena. To se stalo i našim slovanským sousedům, polabským Slovanům, kteří prohráli svůj boj o „místo na slunci“ s křesťanskými Germány, přičemž na jejich porážce se podílela i česká knížata a jejich vojska.
Za druhé, že geopolitika, tedy kde kdo – tedy národ, národnost, stát – je a co je kolem něj. Politicky i geograficky. To dokáže určovat na tisíciletí vývoj a konflikty toho kterého území či národa. Už první záznamy o Slovanech ve střední Evropě popisují skutečnost, že byli tísněni ze dvou stran, z východu a západu. Středoevropští Slované jsou zmiňováni v „Historia Francorum“ či též „Fredegarově kronice“ ze sedmého století jako organická součást velikého spojeneckého vojska proti Avarům a Peršanům, pokoušejících se dobýt roku 626 hlavní město východních křesťanů, Konstantinopoli. To ukazuje, že v Evropě a, bohužel, i u nás běžně přijímaná představa těchto Slovanů jako zaostalých primitivních kmenů je mylná. Už tehdy mělo toto obyvatelstvo své politické úlohy v dějinných událostech.
Při jejím naplňování se tehdy Slované museli ohánět především v boji. Podle čeho si vybírali spojence?
Víme, že ihned potom, co se tito Slované osvobodili od Avarů, byli napadeni ze západu franským králem Dagobertem, reprezentujícím tehdy ten největší a nejsilnější Západ. Slovanská vojska pod vedením franského velkoobchodníka – žádného „kupce“ – se zbraněmi zvaného Sámo porazila vojska franské říše v bitvě u Wogastisburgu v roce 631 nebo 632. Velkomoravským knížatům začalo být pod tlakem východních stepních nájezdníků, kdy do Evropy začali přicházet bojovní divocí Maďaři, jasné, že přidat se na stranu křesťanů je nezbytné.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník