ParlamentníListy.cz
» Aréna » Rozhovory » Výrobci českých letadel si razí cestu na nové trhy. Můžeme se opřít o tradici i fenomenální schopnosti, říká prezident Omnipolu
Výrobci českých letadel si razí cestu na nové trhy. Můžeme se opřít o tradici i fenomenální schopnosti, říká prezident Omnipolu
24.07.2023 9:11 | Rozhovor
Vloni zachránili největšího výrobce dopravních letadel v České republice. Po více než roce nacházejí letadla z moravské továrny Aircraft Industies v Kunovicích nová odbytiště především v jihovýchodní Asii, kde si legendární L-410 oblíbili především pro její mimořádné letové vlastnosti. „Neprodáváme produkt, který zákazník za rok dva jednoduše obmění, ale je to náročná investice na mnoho let. Celý tento proces proto od prvních návrhů až po finální kontraktaci může probíhat i několik roků,“ říká Jiří Podpěra, prezident skupiny Omnipol, která vloni získala leteckou továrnu z Kunovic od původního ruského vlastníka. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz pak mluví také o tom, jak náročné je najít nové zákazníky právě pro letadla, proč největší potenciál nacházejí čeští výrobci letadel právě v jihovýchodní Asii nebo proč je tak nutné investovat do výzkumu a vývoje či posilování množství absolventů technického vzdělávání s kreativním a inovativním myšlením.
reklama
Omnipol převzal před více než rokem od ruského vlastníka velkou leteckou továrnu v Kunovicích. Jak těžké bylo udržet Aircraft Industries nad vodou a najít pro výrobce s více než sedmdesátiletou historií nové, nikoliv ruské trhy?
Začátky rozhodně jednoduché nebyly. Když majetkově vstoupíte do největšího výrobce dopravních letounů v České republice, zaměstnávajícího necelou tisícovku zaměstnanců, který navíc právě přišel o svoje největší odbytiště a banky se na něj dívají s nedůvěrou, musíte začít jednat hodně rychle. V některých ohledech se dá říct, že jste v podstatě na začátku. Nicméně produkt, kterým disponujeme, je lety prověřený a nabízí letové vlastnosti, pro něž je velmi žádaný a má potenciál se uplatnit v podstatě celosvětově. Přece jen bylo původních L 410 vyrobeno přes 1200 kusů. OMNIPOL jakožto obchodník má zase svoje cenné zkušenosti, kontakty, dodávali jsme a dodáváme z velké části letecké produkty téměř na všechny kontinenty. Takže jsme jednoduše propojili schopnosti našich odborníků s kvalitní nabídkou a začali tak postupně oslovovat další možné zákazníky.
Velký zájem o dodávku letounů z Kunovic jste vzbudili především v jihovýchodní Asii. Proč právě tento region?
Letouny jsou ceněné pro své letové vlastnosti, jako je například schopnost vzletu a přistání v rozličných terénech, nízké náklady na provoz a údržbu nebo možnost provozu v extrémních klimatických podmínkách. Právě tyto atributy jsou pro daný region velmi žádané, a proto jsme byli osloveni několika asijskými státy. Velký ohlas získal letoun například v Indonésii, v Malajsii nebo v Indii. Osvědčil se také ve středoasijském Tádžikistánu. Posádka z Aircraft Industries s letounem L 410 NG poprvé po 10 letech úspěšně absolvovala testovací komerční let z Dušanbe do města Chorog, které se vyznačuje velmi náročným skalnatým terénem.
Právě v jihovýchodní Asii byl na jaře letošního roku na své velké podnikatelské misi také premiér Petr Fiala. Do jaké míry se projevila tato politická podpora na vašich ambicích dodat do tohoto regionu letouny nové generace L 410 NG?
Mise vedená premiérem Fialou byla pro nás velmi přínosná, z jeho strany cítíme velkou podporu. V obranném a leteckém průmyslu je podpora z nejvyšších míst vždy přínosem a v podstatě otevírá dveře dalším potenciálním jednáním. Ekonomická diplomacie pomáhá nacházet obchodní příležitosti na nových trzích. Součástí cesty nebylo primárně uzavírání kontraktů, nýbrž právě pomoc při navazování vztahů.
Můžete zmínit nějaké konkrétní trhy, na kterých hledáte nové příležitosti nejen pro kunovický „LET“, ale také vaši další leteckou továrnu Aero Vodochody?
Velmi dobré vztahy máme například s Vietnamem, kterému budeme dodávat také cvičné proudové letouny L-39 NG. Mezi další vážné zájemce patří již zmíněný Tádžikistán, Uzbekistán nebo Kazachstán. Poptávky máme ale i z dalších zemí jihovýchodní Asie a Afriky. Oba typy letounů historicky létaly téměř v 60 zemích světa, na což bychom rádi navázali. Snažíme také o neustálou podporu stávajících letadel, neboť tím, že je umíme nejen vyrobit, ale i udržovat a modernizovat dle nejnovějších leteckých standardů, zachováváme naši působnost na rozličných trzích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.