V posledních zhruba dvou týdnech v preferencích obrovsky vyskočilo ANO Andreje Babiše. Z jednotek procent je najednou v průzkumech na druhém, třetím místě. Co za tím je?
Tady se před volbami podařilo vytvořit umělé sociální prostředí. Dělá se to tak, že vláda tu přidá učitelům, tu přidá vojákům či hasičům a daňový poplatník to po volbách zaplatí. Vytvoří se tím optimistická nálada. Tentokrát tu náladu nedělá vláda, ale mediální mainstream. V prvé řadě Česká televize, která představuje pozitivní prvky ve společnosti a potlačuje ty negativní. Zcela vynechává témata, která rozdělovala společnost ještě před půl rokem. Třeba církevní restituce či mezinárodní politika. To všechno mainstream nechává stranou a vzniká tu iluze dobré nálady.
Druhý problém, který určuje atmosféru voleb, je ten, že se střetávají hesla a nikoliv činy. Tento problém vytvořil pád pravicové vlády a nástup vlády odborníků. To bývalé pravicové vládě umožnilo vyvinit se z činů, které předváděla v době svého panování. A najednou tu proti sobě nemáme projekty, které by kritizovaly reálnou politiku, ale máme tu jakoby opoziční pravici a opoziční levici.
V této umělé atmosféře můžeme hledat úspěchy Andreje Babiše. Ten je součástí mainstreamu. Je to úspěšný muž polistopadového vývoje a je to oligarcha, který dnes vlastní nejen výrobu, ale i sdělovací prostředky. Babiš má ideální podmínky pro úspěch v liberální demokracii. Když si porovnáme jeho vystupování před půl rokem a nyní, ten chlap mimořádně vyrostl. Vykazuje schopnost učit se žít na politickém kolbišti. Přizpůsobil se realitě v tom nejcyničtějším slova smyslu. Nakoupil billboardy, nakoupil si tváře a nakoupil si hesla. A protože kampaň není o činech, ale o heslech, může Babiš tu propagandu vyzvednout na vyšší úroveň než většina tradičních politických stran. Má na to zkrátka prostředky.
A ty rozdíly v průzkumech veřejného mínění? Odráží se v tom skutečně názor lidí, nebo bychom měli počítat i s variantou ovlivnění průzkumů?
Předvolební období je třeba vidět ve třech fázích. První, co potřebujete k tomu, abyste byli úspěšnou stranou, je dostat se přes pět procent ve výzkumech. To se dá zajistit zaplaceným výzkumem. To navodí dojem, že hlas pro takovou stranu není hlasem zbytečným a neztratí se pod pětiprocentním prahem. Zároveň začne Česká televize takovou stranu dávat na obrazovku a preference pak automaticky naskočí o několik procent. Když neuděláte chybu a Babiš v zásadě chybu neudělal, máte k úspěchu slušně našlápnuto. Poslední část kampaně přijde zhruba tři, čtyři dny před volbami. V tu dobu se fluktuující volič skutečně rozhodne a tyto impulsy neumí odhadnout téměř nikdo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka