Pozvání k diskusi přijali od hejtmana kromě představitelů stavbou dotčených měst a obcí také Jan Wohlmuth z Ředitelství silnic a dálnic pro Liberecký kraj, které státní investici připravuje, senátor a bývalý starosta Okrouhlé Jiří Vosecký a poslanec David Pražák.
Jak připomněla starostka Jitka Volfová na obchvat silnice I/9, který odvede především tranzitní dopravu z centra ale i z dopravně přetížené stávající silnice na Nový Bor, čekají obyvatelé České Lípy přes třicet let. Stejně netrpělivě stavbu přeložky státní silnice první třídy vyhlížejí například také obyvatelé ze sousední Stružnice a dalších míst, kde je stoupající doprava již dlouhou řadu let rovněž sužuje.
Ačkoliv slibovanou stavbu Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo už před více jak deseti lety u Sosnové, záhy ji na pokyn tehdejšího ministra, dopravy Víta Bárty z úsporných důvodů zase „pozastavilo“. Dokončena tak zůstala pouze část první etapy. Žádnou významnou dopravní úlevu to ale nepřineslo. S velikou nadějí proto Českolipané přijali zprávu, že na dostavbu první etapy (v trase Dubice – Dolní Libchava) bylo vydáno územní rozhodnutí a v plném proudu je rovněž příprava navazující druhé etapy ve směru od Dolní Libchavy k okružní křižovatce v Novém Boru, jak zdůraznil během včerejší diskuse Jan Wohlmuth v reakci na místostarostu Skalice. Ten stavbu druhé etapy, která povede za humny jeho domu, považuje za zbytečnou a jménem dalších svých spoluobčanů volá po nových variantních řešeních, což většina přítomných rezolutně odmítla včetně hejtmana Martina Půty. „Individuálním zájmům rozumím a do určité míry je chápu. Ale krajské stanovisko ke stavbě, která dopravně odleví celému regionu, se nemění a má plnou naši podporu,“ zdůraznil hejtman a připomněl, že celá trasa přeložky silnice I/9 proto figuruje také v krajských plánech strategického rozvoje. Jediným, kdo se postavil na stranu protestních hlasů ze Skalice, tak byl pouze představitel Slunečné, který se obává, že její obyvatele bude obtěžovat hluk, co se podle něj ponese přírodním koridorem od několik kilometrů vzdálené přeložky. Dalším z protiargumentů byla ochrana přírody. Podobně jako na protihlukové stěny však projekt musí pamatovat také na přírodu, jak vyplynulo z vyjádření ředitele Jana Wohlmutha.
„Věřím, že rozum zvítězí a stavba obchvatu bude pokračovat, aby ulevila nejenom tisícům lidí v České Lípě, ale také stovkám obyvatel v několika dalších obcích, kde na vybudování přeložky významné dopravní tepny čekají podobně jako my. Všichni chceme chránit přírodu. Nesmíme ale zapomínat na zájmy a potřeby lidí,“ konstatuje českolipská starostka Jitka Volfová, která vyzvala ke vzájemné vstřícnosti a ohleduplnosti. „Každým dnem se přesvědčujeme, že stávající situace je neudržitelná a Česká Lípa obchvat potřebuje, aby v dopravních špičkách zůstala průjezdná. V opačném případě se obávám dopravních kolapsů, které budou přibývat. Především v době, kdy je nutné kvůli opravám omezit dopravu na některé z místních nebo krajských silnic. Ostatně tohle už dnes zažíváme v přímém přenosu,“ zdůrazňuje starostka Jitka Volfová. O přípravu stavby obchvatu, jehož investorem je stát, se proto intenzivně zajímá a ze své pozice se snaží, aby stát dokončil nové komunikační spojení v celé plánované trase. Její stanovisko na jednání podpořil také českolipský místostarosta Jaroslav Turnhöfer, když zmínil několik praktických dopadů, které mohou do budoucna přinést některé plánované rekonstrukce, například mostu v Hrnčířské ulici v centru města nebo estakády kudy dnes vede silnice I/9.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.