Klimkovice: Izolační zeleň ochrání Václavovice před hlukem a prachem z dálnice

02.12.2021 12:03 | Tisková zpráva

V Klimkovicích odstartovala v úterý 30. listopadu výsadba izolační zeleně podél dálnice D1, která pomůže chránit městskou část Václavovice před dopravním hlukem a prachem. V pásu dlouhém sto metrů poroste celkem 136 stromů ve třech řadách a 2544 keřů. Podle vedení města ale měla izolační zeleň u dálnice fungovat už od jejího dokončení v roce 2009.

Klimkovice: Izolační zeleň ochrání Václavovice před hlukem a prachem z dálnice
Foto: mesto-klimkovice.cz, Jozef Oravec
Popisek: Klimkovice

„Jsme rádi, že se konečně podařilo zajistit stromy a keře, které vytvoří přirozenou clonu mezi Václavovicemi, dlouhé roky sužované hlukem i prachem, a čím dál frekventovanější dálnicí. Vadí nám ale, že to trvalo tak dlouho, řešení problému zůstalo zcela na městě, a navíc jsme museli přijmout zcela nesystémové řešení. Na financování nákupu potřebných stromů a keřů i jejich odborné výsadbě jsme se domluvili se společností Lidl Česká republika, která se rozhodlo tímto vstřícným gestem kompenzovat skutečnost, že se kvůli zásobování jejích center také zintenzivňuje doprava. Moc si rozhodnutí společnosti Lidl vážíme,“ řekl starosta města Jaroslav Varga.

Druhové složení odolné zeleně navrhovala odborná firma, ze stromů se budou sázet například javor babika, jasan ztepilý, habr obecný, jeřáb ptačí, líska obecná nebo borovice lesní, ale také několik ovocných stromů, které budou sloužit k medopastvě hmyzu. Lokalita se pro výsadbu připravovala bez jakýchkoliv chemických zásahů. Aby stromy co nejlépe plnily svou funkci, budou se vysazovat ve vzdálenosti 4 metry od sebe, navíc šachovnicově. Prostor mezi nimi v dolním patře vyplní keře. Sázet se bude denně vyjma nedělí vždy od rána zhruba do 15 hodin, celá výsadba by mohla být hotova do 20. prosince.

O řešení hluku z dálnice D1 Klimkovice usilují už od jejího zprovoznění, s narůstající frekvencí dopravy se přitom problém prohlubuje. Měření například v roce 2017 prokázala, že v lokalitě jsou překračovány povolené hlukové limity. Dosáhnout nápravy zásahem příslušných institucí se přesto zatím nepodařilo a čtyřtisícové město si nemohlo dovolit uvolnit ze svého omezeného rozpočtu 1,5 milionu korun na pořízení a výsadbu zeleně. ŘSD výsadbu odmítlo zajistit či financovat s tím, že nebyla součástí projektové dokumentace k výstavbě dálnice.

Zeleň se aktuálně vysazuje na pozemcích, které město získalo od Ředitelství silnic a dálnic bezúplatným převodem přes Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Část jich také vykoupilo od soukromníka. Celková rozloha lokality s izolační zelení mezi dálnicí D1 a osadou Václavovice bude 3 548 metrů čtverečních. Podle protihlukové studie, kterou pro Klimkovice zpracovala odborná firma Eproj, by se jejím osazením hodnoty hluku v přilehlé městské části Václavovice mohly snížit o 7 až 10 procent.

„Řešení jsme sice našli, ale máme zato, že by naši zákonodárci měli přijmout nějaký jednoznačný postup, aby se další města a obce nedostávaly do podobných potíží. Spolek pro přijatelný život kolem dálnic v Moravskoslezském kraji, jehož jsme členem, proto vyvolá jednání s novými poslanci, a také senátory za Moravskoslezský kraj. Chceme je seznámit s anabází, kterou jsme museli kvůli řešení hluku z dálnice absolvovat, a navrhnout postup, který by obdobným excesům v budoucnu zamezil,“ doplnil starosta a zároveň předseda spolku Jaroslav Varga.

Spolek pro přijatelný život kolem dálnic v Moravskoslezském kraji chtěl setkání iniciovat již v prosinci, kvůli zhoršené epidemiologické situaci nemoci covid-19 se ale rozhodl odložit ho na začátek příštího roku. Cílem spolku, jehož členové jsou město Klimkovice a obce Hladké Životice, Olbramice, Vřesina a Jistebník, je společně usilovat o minimalizaci negativních dopadů silničního provozu na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla v Moravskoslezském kraji na život občanů v přilehlých obcích. Starostové obcí sdružených ve spolku chtějí se zákonodárci projednat možnost úpravy některých zákonů. Na základě svých zkušeností by totiž uvítali zavedení povinnosti mít v rozpočtu na stavbu nové rychlostní komunikace také finanční položku, určenou na následnou výsadbu "odhlučňovacích a odprašovacích" pásů zeleně, které by vytvořily přirozenou bariéru mezi obytnou zástavbou a frekventovanou silnicí.

Pokud neexistuje povinnost mít bariérovou zeleň jako součást projektu, musí její výsadbu financovat dotčené obce a města, jejichž občanům provoz na frekventovaných komunikacích znepříjemňuje život. Velkým tématem pro setkání je také účast zástupců obcí dle katastrálního území při jednáních státních orgánů. Obce v současnosti velmi trápí, že na jednáních o překročení hlučnosti z dálnice na konkrétním místě v katastrálním území, která vede krajská hygienická stanice s ŘSD, nejsou jejich představitelé vůbec přizváni. Obce se tak mohou dozvědět pouze výsledek řízení, pokud o něj písemně požádají na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Karlovy Vary: Město vydražilo dalších 21 odstavených aut

16:48 Karlovy Vary: Město vydražilo dalších 21 odstavených aut

Karlovy Vary dražily dalších 21 vozidel, která byla odstavena na komunikacích a veřejných plochách v…