Ostrava: Sdílená kola bude opět provozovat Nextbike

28.11.2019 13:02 | Zprávy

Ostrava vyhlásila v říjnu veřejnou zakázku na provozování sdílených kol pro rok 2020. Soutěže se zúčastnili dva zájemci, Rekola a Nextbike. Vítězem se stala společnost Nextbike, protože podala ekonomicky výhodnější nabídku. V Ostravě tak zůstává stejný městem podporovaný dodavatel systému jako vloni.

Ostrava: Sdílená kola bude opět provozovat Nextbike
Foto: ostrava.cz
Popisek: Ostravská radnice

Nově bude data o provozu bikesharingu využívat Dopravní podnik Ostrava, aby zapojil službu do systému veřejné dopravy. Další novinkou bude takzvaný Interactive Voice Response, telefonický robot pro zapůjčení kola pro ty, kteří nemají chytrý telefon nebo připojení k internetu.

Nabídky obou zájemců se lišily ve výši doplatku, kterým bude město přispívat na každou jednotlivou zápůjčku kola. Společnost Nextbike podala nabídkovou cenu 8 korun a 16 haléřů, u společnosti Rekola to byla částka 9 korun, 99 haléřů.

„Když jsme zaváděli bikesharing v roce 2018, ani nás nenapadlo, že bude o půjčování kol tak obrovský zájem. Byl to takový náš městský inkubátor. V Ostravě bylo nejprve pár růžových kol společnosti Rekola, a jen v centru města. Poskytli jsme zázemí a stojany. Postupně se počet kol rozšiřoval a s ním také zájem o jejich půjčování. Pro rok 2019 jsme šli cestou koncese a ve veřejné zakázce vybrali provozovatele bikesharingu tak, abychom přispěli na každou zápůjčku a službě zajistili životaschopnost na celém území města. Měli jsme nakonec provozovatele dva, Rekola zůstala v centru, Nextbike s podporou města působí v celém městě. A když jsme se rozhodovali, zda podporovat z městského rozpočtu bikesharing i pro příští rok, zvažovali jsme opravdu dlouho. Nakonec jsme vyhlásili soutěž na provozovatele systému na jeden rok. Nicméně, naším cílem je, aby se provozovatelé sdílených kol v Ostravě uživili v budoucnu již sami, bez veřejných peněz," uvedla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Pro rok 2020 je připraveno několik novinek a také další rozšíření poskytované služby. Počet kol se zvedne z 600 na 900, stanic bude 250, tedy o 50 více než letos. V některých obvodech přibydou lokality se stojany, nově budou sdílená kola v dalších pěti městských částech Martinov, Nová Ves, Plesná, Hrabová a Krásné Pole. Zatímco letos se začalo s půjčováním kol až v polovině dubna a stojany budou v provozu do 15. prosince, v příštím roce budou k dispozici od začátku března až do konce roku. Rozšířil se i počet bonusových stanic, kde si zájemci mohou půjčit kolo až na 30 minut zdarma. Ostrava chce lidi motivovat, aby jezdili i do kopců a aby se tak kola přirozeně vracela zpět i do hůře přístupných stanovišť. Od příštího roku bude takovýchto stanic až dvacet.

"Chceme zapojit sdílená kola do systému veřejné dopravy ve městě, a proto budeme spolupracovat s Dopravním podnikem Ostrava na propojení obou systémů tak, aby se v připravované multimodální aplikaci DPO integrovala i sdílená kola. Pro přemístění do konkrétního cíle na území města tak aplikace bude umět navrhnout optimální trasu a tu nejefektivnější kombinaci dopravních prostředků včetně kol," doplnila náměstkyně Kateřina Šebestová.

Bikesharing budou moci v příštím roce využívat i občané a návštěvníci města, kteří nemají staženou aplikaci ve svém chytrém telefonu, případně nemají připojení k internetu. Umožní to systém Interactive Voice Response. Tento telefonický robot bude fungovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Nově bude spuštěna také možnost rezervace kola.

Za dva roky si Ostravané i návštěvníci města službu oblíbili a počty zapůjčených kol stoupají. Zatímco v prvním roce ujelo zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců provozu přes 130 tisíc kilometrů, letos má bezmála 33 400 registrovaných uživatelů na kontě už celkem 405 180 kilometrů. Z téměř 440 tisíc výpůjček za období od dubna do konce listopadu letošního roku jich bylo bezmála 90 procent do patnácti minut. Největší zájem o půjčování kol dosud byl v obvodech Moravská Ostrava a Přívoz a v Porubě, které se na celkovém čísle podílejí 37 procenty, 15 procent výpůjček se odehrálo v Ostravě-Jihu. Nejvíce se využívaly stanice v Porubě na Hlavní třídě a u Duhy, v centru u Nové Karoliny, na Masarykově náměstí, na Prokešově náměstí a v Komenského sadech, a na Jihu v ulicích Kotlářova, Cholevova a Svornosti.

I v příštím roce budou místem pro odkládání kol cyklostojany, které zajišťuje město. Nejvíce jich i nadále bude v obvodech Moravská Ostrava a Přívoz, Jih a Poruba, stále se budou nacházet i ve Slezské Ostravě, Petřkovicích, Vítkovicích, Mariánských Horách a Hulvákách a v Hošťálkovicích. Poslouží nejen provozovatelům bikesharingu, ale také široké veřejnosti k odstavení vlastních kol. Nextbike, který ve veřejné soutěži vyhrál licenci pro provoz sdílených kol v příštím roce, bude také zajišťovat jejich opravy, redistribuci po městě a servis. Bude také provozovat a zdokonalovat mobilní aplikaci, jejímž prostřednictvím se kola zapůjčují.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České Budějovice: Město zná vítěze architektonické soutěže na lávku přes Vltavu

16:09 České Budějovice: Město zná vítěze architektonické soutěže na lávku přes Vltavu

Vítězem architektonické soutěže na novou lávku přes Vltavu, která by měla propojit areál Výstaviště…