„Od svátků najela vozidla naší společnosti při zimní údržbě obecních silnic více než 300 kilometrů. Údržba chodníků si vyžádala dalších 80 ujetých kilometrů. K dnešnímu dni jsme použili 10 tun soli a 25 tun inertního posypového materiálu, nejnáročnější byly povánoční pátek a sobota,“ uvedl Dušan Michejda, mistr údržby komunikací ve společnosti Smolo Třinec, která na Třinecku (přímo nebo jako subdodavatel fy Vykrut) zajišťuje oboustranně sjízdnost 55 tisíc m2 silnic II. třídy a 62 tisíc m2 chodníků (o „jedničkové“ silnice pečuje Správa silnic Moravskoslezského kraje).
Podle řidiče Tomáše Macury, který v oboru pracuje již dvacet let, je to nejteplejší prosinec, který si pamatuje. „V minulosti jsme zpravidla odklízeli sníh a sypali souvisle jen s menšími přestávkami od listopadu do poloviny března. Z mé zkušenosti jsou nejmrazivější leden a únor, takže si myslím, že sníh teprve přijde. Každopádně je viditelná změna klimatu. Pořádnou zimu jsme tu měli naposledy v roce 2010,“ uvedl Macura, který ve Smolo společně s kolegy obsluhuje velký sypač Mercedes s pluhem, dále mají k dispozici sypače s úzkou radlicí na plužení chodníků Nilfisk, nakladače Bobcat pro úklid parkovišť a odstavných ploch a mechanizaci pro nakládání posypu.
Smolo Třinec zajišťuje také úklid zastávek, parkovacích míst a přechodů pro chodce, svahů, podchodů, lávek, autobusových zastávek, kde se musí provádět zimní údržbu ručně. Na tomto úseku firma dle potřeby nasazuje od časných ranních hodin až 6 pracovníků se servisním vozidlem.
Schválený plán zimní údržby komunikací v obcích definuje co, kde a v jakém časovém limitu a jakým způsobem má být uklizeno. Vše s přihlédnutím k ekonomickým možnostem obcí a potřebám občanů. “Naši řidiči jsou každý den v pohotovosti tak, aby v případě potřeby mohli vyjet a zajistit sjízdnost cest pro lidi, kteří brzy ráno vyrážejí do železáren, do nemocnic, řidičům autobusů atd.,“ doplnil Dušan Michejda.
Dodal, že v Třinci se komunikace upravují soli, výjimkou jsou podhorské části města (např. Guty, Oldřichovice) a lokality v rámci CHKO, kde se musí používat inertní materiál. Na základě zkušenosti z minulých sněhových kalamit města přijala systém, kdy se především solí. Inertní materiál totiž společně se sněhem vytváří na silnicích vysokou vrstvu sněhu, postupně zužuje šířku komunikace. Během tání se struska dostává do příkopů, které je třeba poté nákladně čistit a prohlubovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV