Peníze, rozdělované z krajského rozpočtu Karlovarského kraje na zajištění dopravní obslužnosti, jsou pravděpodobně poskytovány v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Konstatovalo to ministerstvo financí, které kraji v této oblasti udělilo nejhorší možnou známku a předalo věc k prošetření Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS).
Vedení kraje a především pak hejtman Petr Kulhánek (STAN) přitom toto tajil i před zastupitelstvem kraje. Tato skutečnost vešla ve známost poté, co vedení kraje muselo předložit zastupitelům ke schválení roční finanční závěrku za rok 2021. Vedení kraje se snažilo tuto informaci tajit a jakmile se zpráva dostala ven, pokusilo se odpovědnost za tento problém hodit na ministerstvo financí vedené ODS. Na posledním zasedání zastupitelstva se hejtman Petr Kulhánek a jeho radní vyjadřovali v tom smyslu, že se vlastně nic neděje, že hodnocení ministerstva financí je nespravedlivé a že zakázka bez výběrového řízení je naprosto v pořádku.
„Myslíme si, že to v pořádku rozhodně není a připomínáme, že zakázka na zajištění dopravní obslužnosti nemusí být jedinou, kterou bude v Karlovarském kraji ÚHOS a jiné orgány šetřit. Problémy mohou mít rekonstruované Císařské lázně a mnoho otazníků a podivností vyvolává i proces přípravy na čerpání peněz z Fondu spravedlivé transformace a výběr takzvaných strategických projektů,“ konstatuje krajská opoziční zastupitelka a členka Finančního výboru Gabriela Dostálová (ANO).
„Nevěřil jsem vlastním očím. Kraj dostal od ministerstva nejhorší možné hodnocení, označené písmenem C, asi poprvé v historii. Pokud ÚHOS zjistí pochybení, může to pro kraj znamenat vysokou pokutu,“ nechápavě kroutí hlavou opoziční zastupitel a člen Kontrolního výboru Jan Vrba (ANO). Jeho opoziční kolega a předseda Kontrolního výboru Martin Hurajčík (ANO) připomíná, že se z hlediska Karlovarského kraje jedná o velký problém, týkající se zajištění dopravní autobusové obslužnosti. Kraji stále hrozí ztráta 600 milionové dotace na nákup nových autobusů, kterou nové vedení kraje nedokázalo dotáhnout.
„Vozový park nynějších dopravců působících v Karlovarském kraji je velmi zastaralý. Mnohdy jsou autobusy starší více než patnáct let. Kraj před časem slíbil, že zajistí nové autobusy ze zmíněné dotace a také se nám podařilo dotaci zajistit. Jenže současná koalice asi šanci na využití největší získané dotace v historii kraje promarní, protože se nedokáže domluvit. Kraji navíc hrozí pokuta od ÚOHS, ale ta nejhorší věc je reálná možnost, že obyvatelé a návštěvníci kraje nebudou jezdit v moderních autobusech odpovídajících roku 2022,“ dodává Martin Hurajčík.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV