Adamec (ODS): Kdo to všechno bude potom platit a kdo ponese následky havárie?

03.03.2016 11:49 | Zprávy

Interpelace na ministra dopravy Ťoka na 42. schůzi poslanecké sněmovny 3. března 2016:

Adamec (ODS): Kdo to všechno bude potom platit a kdo ponese následky havárie?
Foto: archiv starosty
Popisek: Starosta Trutnova a poslanec za ODS Ivan Adamec

Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dobré ráno. Mám něco výrazně - řekl bych - při zemi proti předešlým interpelacím, a je to vyhláška Ministerstva dopravy č. 256/2015 Sb., jak už tady bylo řečeno. Ta vyhláška platí, pokud mě paměť neklame, od 1. listopadu roku 2015, ale problém, který jsem popisoval v dotazu panu ministrovi, podle mne neustále trvá.

Ten problém podle mne je obecně tak starý, jako je naše veřejná správa, problém sloučeného modelu, kdy obce s rozšířenou působností vykonávají pro stát některé činnosti, a státu se moc nechce platit za ty činnosti, nebo nevytvoří takové podmínky, aby to obce mohly dělat tak, aby nemusely do toho vkládat prostředky, které jsou evidentně zamýšleny k použití úplně na jiný účel, protože vznikají jinak, to znamená z daňových příjmů nebo vlastní činností obce.

Problém je, že de facto nám ta vyhláška nařizuje, protože je to přenesený výkon státní správy, tak je potřeba to tak dělat, protože to de facto je pro naše úředníky zákon, že máme zajišťovat zkušební plochu pro výcvik a získání řidičského oprávnění na motocykly. Ten problém je v tom, že ta plocha má mít minimálně 130 na 10 metrů. Můžu vám garantovat, že takovou plochu v obci nemáme. Prostě nemáme. Kdysi existovaly v některých městech, většinou v okresních, cvičné plochy, kde se tento výcvik prováděl. Také se ten výcvik prováděl tak, že se jezdilo na motocyklu v páru, tzn. učitel autoškoly seděl za tím budoucím řidičem a opravoval ho a dával pozor, aby motocykl nehavaroval.

My tu plochu nemáme. V tuhle chvíli nemáme ani v rozpočtu peníze na to, abychom ji zřídili. Ona to není vůbec levná věc. Kdo se setkal s budováním komunikací, tak ví, že takový prostor je v řádech statisíců, možná milionů podle toho, kde to budete dělat. A alternativa, kterou nám ministerstvo nabídlo, že to máme dělat na parkovištích u hypermarketů, nebo že to máme dělat na běžné komunikaci, kde probíhá klasický provoz a máme ho omezovat, tak mi připadá opravdu trochu úsměvná. Jednak je to u těch marketů o penězích, protože žádný obchod vám zadarmo nic nedá. A v současné době, kdy jim jdeme trošku proti srsti, tak rozhodně nebudou chtít s námi uzavírat pro obce výhodné smlouvy na případné proškolování řidičů. A co se týká provozu na běžné komunikaci, i v případě omezení vzhledem k rozměru té plochy, tak to většinou nebudou místní komunikace. Budou to páteřní komunikace a tam provádět výcvik v běžném provozu a tak, jak je popsáno v té vyhlášce, podle mne možné není.

Chápu, že ta vyhláška vznikla vlastně na popud Evropské komise, že jsme potřebovali narovnat náš právní řád, nicméně ta lhůta byla velmi šibeniční. Představoval bych si v té odpovědi pana ministra ne to, že děláme dobře, že máme třeba dětské dopravní hřiště, ale to, jak budeme tu situaci řešit.

Jestli nám stát poskytne nějaké prostředky na vybudování této plochy, nebo skutečně najít nějaký alternativní způsob řešení. Tam je ještě další problém, že autoškoly, které provádějí výcvik, tak ty, co mají trenažér, tak tou plochou disponovat nemusejí, ale ta zkouška se na té ploše dělat musí. Ale autoškoly, které trenažér nemají, samozřejmě musí mít plochu k dispozici, a tam já vidím velký problém. Říkat, že zatím se nic nestalo, je pěkná věc, ale vezměte si, jak může jet řidič na motocyklu sám, aniž by měl řidičské oprávnění na pozemní komunikaci, která je určená pro veřejný prostor, tak to je jedna věc. To přece nemůže.

A druhá stránka věci je ta, co když náhodou havaruje. Kdo to všechno bude potom platit a kdo ponese následky této havárie? Přiznám se, že skutečně bych očekával nějaké koncepční řešení této vyhlášky pro obce, protože jinak to bude fungovat tak, že budeme něco obcházet, budeme porušovat zákony a budeme to dělat ve stylu, aby se vlk nažral a ta příslovečná koza zůstala celá.

Prosil bych, pane ministře, kdybyste mi spíš nastínil nějakou koncepci řešení, než to, co mi přišlo od vás jako odpověď na mou písemnou interpelaci. Zatím děkuji za pozornost a přihlásím se ještě do rozpravy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skopeček (ODS): Emisní povolenky prostě považuju za pseudosocialismus

23:08 Skopeček (ODS): Emisní povolenky prostě považuju za pseudosocialismus

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…