Bartošek (KDU-ČSL): U obecní policie nemohou pracovat lidé například z extremistických hnutí

30.04.2020 17:02 | Zprávy

Projev na 21. schůzi Senátu dne 30. 4. 202, Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii.

Bartošek (KDU-ČSL): U obecní policie nemohou pracovat lidé například z extremistických hnutí
Foto: ParlamentníListy.cz
Popisek: Místopředseda KDU-ČSL Jan Bartošek

Děkuji za slovo, pane místopředsedo, vážené senátorky, vážení senátoři, předstupuji před vás s návrhem zákona, jedná se o poslanecký návrh zákona, který podpořili zástupci politických stran napříč zastoupených v Poslanecké sněmovně. Vláda tento návrh projednala 30. července 2019, vláda na svém jednání s tímto návrhem zákona vyslovila souhlas. Myslím si tedy, že se vláda ztotožnila nejenom s obsahem, ale i s formou tohoto tisku.

Zákon byl schválen v Poslanecké sněmovně 4. 3. 2020. Je možné konstatovat, že z praktických poznatků a aplikační praxe máme za posledních 11 let řadu poznatků, které vyžadují doplnění a změny, tyto změny chceme zavést proto, aby umožnily efektivnější výkon obecní policie. Tato novela věcně vychází z vládního návrhu novely zákona obecní policie, který byl v Poslanecké sněmovně projednáván v minulém volebním období, nakonec byl nahrazen komplexním pozměňovacím návrhem, nyní navrhovaná řešení, v podstatě se dá říct, že byla podrobena standardnímu legislativnímu procesu.

V ČR se pravidelně konají odborné konference, věnované tématu obecní policie, pravidelně také konzultují zástupci státní správy se zástupci obecních policií. Ze všech těchto odborných diskusí vyplývá jediné, je možné konstatovat, že postavení obecních policií v bezpečnostním systému v ČR je po více než 25 letech jejich existence stabilní a pevně ukotvené. Není tedy důvod pro zásadní systémové změny v roli a zakotvení obecních policií.

Současně je třeba přiznat, že rozsah činností obecní policie se v určitých oblastech do značné míry překrývá s rozsahem činností, ať už služby dopravní nebo pořádkové policie. Předložená novela podle mého názoru nerozšiřuje nějakým zásadním způsobem oprávnění strážníků, spíše formulačně upravuje a zpřesňuje existující oprávnění nebo jim umožňuje efektivně je využívat, jako je tomu například v případě možnosti převézt osobu i mimo katastr obce, kde je městská policie zřízena.

Cílovým stavem je umožnění efektivního zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku obecními policiemi. To znamená, že účelem není posilovat působnost a pravomoci obecních policií až na úroveň Policie ČR. Obecní policie například z podstaty věci nemůžou plnit úkoly v oblasti trestního řízení atd. Hlavní oblasti, které tento návrh řeší, je především zpřísnění podmínek bezúhonnosti a spolehlivosti čekatele a strážníka. Když to řeknu lidově, nikdo nechce, aby u obecní policie pracovali lidé, kteří se aktivně zapojí do různých extremistických hnutí.

Dále jsou zde například upřesnění povinnosti orgánů veřejné moci, vč. ministerstva vnitra, poskytovat si vzájemně informace, významné pro řízení o odnětí osvědčení strážníka, dále zefektivnění zjišťování totožnosti osob ve smyslu § 12 zákona o obecní policii a předcházení tak nadbytečnému předvádění osob podle § 13 zákona o obecní policii. Dále například oprávnění strážníka předvádět osobu na Policii ČR také tehdy, pokud se služebna Policie ČR nachází na území jiné obce než té, která zřídila obecní policii.

Dalšími významnými oblastmi, které byly identifikovány v rámci činnosti obecních policií, které si zaslouží příslušné legislativní změny, jsou například různá upřesnění, popř. nahrazení jednoznačnou formulací těch ustanovení zákona o obecní policii, jejichž aplikace přináší nejasnosti a problémy.

Myslím si, že poměrně zásadní změnou, která byla také široko diskutována, ať už v Poslanecké sněmovně nebo i na výborech Senátu, je, že v § 8a se zavádí odchodné strážníkovi, který splnil úkoly podle tohoto zákona v hlavním pracovním poměru po dobu nejméně 15 let a dosáhl věku 50 let. Odchodné hradí obec, k níž je strážník v pracovním poměru ke dni jeho skončení, podle tohoto zákona, jak je definováno, přičemž základní výše odchodného činí 1 průměrný měsíční výdělek strážníka, uvedené v odst. 1, a to, co je podstatné je, že celková výše odchodného nesmí překročit šestinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku.

Já jsem zde zaznamenal, že byly podány dva pozměňovací návrhy, jeden byl pozměňovací návrh výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, dále pozměňovací návrh paní senátorky Anny Hubáčkové. Vzhledem k tomu, že jsem se účastnil většiny projednávání na senátních výborech, chtěl bych poděkovat a ocenit vaši velice dobře vedenou rozpravu, byť ne vždy jsme spolu ve všem souhlasili, ale argumentačně to byla debata věcná a užitečná. Takže za ni děkuji. Tímto bych vás chtěl požádat o podporu předloženého návrhu. Děkuji vám.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havránek (ODS): Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, nalijme si čistého vína

21:03 Havránek (ODS): Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, nalijme si čistého vína

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 k zákonu o elektronických komunikacích