Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, co si budeme říkat, řekli jsme si tady o tom zákonu hodně a vetu pana prezidenta se opravdu nelze divit. Možná by stálo za to si připomenout celý ten běh s tímto zákonem, protože koalice nachystala změnu služebního zákona, který měl zaručit odpolitizování státní správy. Důležitý návrh, od něhož si vládní většina slibovala lepší fungování státu, ovšem nevznikl standardní cestou, a to je potřeba si připomenout. Předložila jej pětice šéfů poslaneckých klubů s argumentem, že tento proces je rychlejší. Původní připomínkové řízení k návrhu bylo zrušeno a rovnou jej schválila vláda.
Zákon, který je základní podmínkou pro čerpání evropských fondů, nebyl projednán s Evropskou komisí a nebylo mu umožněno ani mezirezortní připomínkové řízení. Připomínkové řízení mezirezortní bylo sice vyhlášeno, mělo probíhat od 16. do 27. května letošního roku, nakonec však ministerstvo žádnou oponenturu poslanecké novele důležitého zákonu dodat nemohla. Ministr pro legislativu pan Michal Šalomoun návrh z připomínkového řízení vyjmul a nahrál ho znovu už bez něj. Nadto byl materiál rovnou zařazen na jednání vlády.
Dovoluji si jenom připomenout vládní programové prohlášení, které uvádí, že kabinet se zavazuje předkládat zákony obvyklým způsobem, to znamená legislativní návrhy potřebné k plnění programového prohlášení budou předkládány standardní legislativní cestou a před jejich předložením do vlády se k nim vyjádří odborníci v rámci Legislativní rady vlády - stojí v programovém prohlášení této vlády, to jest dokumentu, který podepsaly všechny vládní strany.
Hlavním výsledkem novely zákona má být podle předkládací zprávy snaha zjednodušit a zrychlit proces vstupu do státní služby, zavést funkční období pro vedoucí zaměstnance či rozšířit okruh lidí, kteří se mohou o tato místa ucházet. Mezi další cíle patří zrušení limitu pro počet politických náměstků nebo umožnění státním úředníkům pracovat z domova. Asi tím hlavním cílem skutečně bylo co nejrychleji dostat své známé do úřadu. Z tohoto důvodu vlastně vládní koalice přichází nebo vlastně pětice předsedů výborů přichází s tím, že ze současných odborných náměstků uděláme vrchní ředitele sekce. Vzhledem k tomu, že si pravděpodobně jsou vědomi toho, že ne každý politický náměstek musí být zrovna kvalifikovaným odborníkem, tak si dali do zákona větu, že příslušný člen vlády může stanovit, že vrchní ředitel sekce je oprávněn účastnit se místo člena vlády jednání schůze vlády. Na toto upozornila Legislativní rada vlády z pozice pana předsedy, že může jít o protiústavní krok. Ale to přece nevadí. My to potřebujeme rychle, včera bylo pozdě.
K přejmenování má dojít i v případě náměstka ministra vnitra pro státní službu, který má nově být nejvyšším státním tajemníkem. Kritice v minulosti nicméně nepodléhal název pozice jako spíše obava o apolitičnost takzvaného superúředníka, který státní službu formálně zajišťuje. Nejvyšší státní tajemník totiž spadá pod Ministerstvo vnitra a jmenuje jej vláda. Zatímco doposud mohl být náměstek ministra vnitra, to znamená nejvyšší státní tajemník, jmenován pouze na 6 let, podle novely by mohl svůj mandát opakovat. A zároveň se snižují i u nejvyššího státního tajemníka požadavky na jeho odbornost. Protože abych to uvedla do kontextu, vlastně nově se zavádí, že odbornost dokládáte v průběhu minulých 15 let. To znamená, že když oni budou nastupovat na svoje pozice v roce 2023, tak je to od roku 2008. A stačí to i přerušovaně, to znamená, když si představíte pozici nejvyššího státního tajemníka, to znamená opravdu člověka, který by měl mít velké manažerské schopnosti, tak on je nemusí dokládat, například za poslední 4 roky, 8 let, 6 let, ale za posledních 15 let a přerušovaně. To znamená stačí, když bude něco řídit v roce 2008, pak nebude dělat nic z této manažerské pozice, pak něco bude řídit v roce 2012, pak opět vypadne samozřejmě z těchto manažerských pozic, pak bude dělat něco třeba v roce 2017, třeba v roce 2019. A takto se mu nasčítají ty roky praxe. To znamená, že skutečně o tu odbornou a o tu kvalifikaci, o to zvyšování kvalifikace tady můžou být opravdu oprávněné pochyby.
Zároveň i Rekonstrukce státu upozorňovala na to, že nemožnost být znovu jmenován byla jedinou pojistkou proti podléhání nejvyššího státního tajemníka nemístným politickým tlakům. Svůj pětiletý mandát by podle návrhu mohli opakovat i státní tajemníci. Potom samozřejmě odborní náměstci a ředitelé odborů budou vždycky jmenováni na 5 let. A tady je opět ten kámen úrazu. A proto si skutečně myslím, že ta novela si zasloužila větší debaty, možná i větší debaty s opozicí, kde právě v opozici jsou lidé, kteří prostě mají opravdu vysokou exekutivní zkušenost z minulých let, protože ten problém je v tom, že vy vlastně každých 5 let přesoutěžíte polovinu baráku, polovinu rezortu, polovinu úřadu. Ale co se stane s těmito lidmi? Vy je přesoutěžíte, ale oni neodejdou, protože oni jsou na dobu neurčitou. To znamená, oni končí v takzvaném prostoru, úřednicky se tomu říká bazén, už jsme tady o tom hovořili, a v tom bazénu jsou dalších 6 měsíců.
Takže vy si jmenujete nového ředitele odboru nebo vrchního ředitele sekce. Ten, kdo tam byl doposud, zůstane v tom bazénu na dobu šesti měsíců za 80 % platu. A protože jsou to letití úředníci, protože my jsme vždycky respektovali názor Evropské komise, která nám dávala velký nůž na krk na to, abychom mohli čerpat evropské fondy, tak ti lidé jsou tam od roku většinou 2014, 2015, 2016. To znamená, že oni mají větší jak tříletou praxi, šestiletou praxi a teď si vezměte, že pokud tam je člověk déle jak tři roky, tak má nárok jako odstupné tři platy, šest let, šest platů, devět let, devět platů, nad devět let dvanáct platů.
Takže my tímto krokem, že opravdu si potřebujeme jenom vytvořit patro pro své známé a tak dále, tak zatížíme opravdu absolutně rekordně státní rozpočet, protože my se musíme vypořádat i s těmi lidmi, kteří jsou v tom bazénu.
A tady samozřejmě v této době v energetické krizi počítáme každou korunu, chybí nám peníze do státního rozpočtu, tak je přece legitimní se ptát: Proč? A to ani nemluvím o tom, že to jsou lidé bez odborné agendy. Političtí náměstci jsou lidé, kteří budou mít akorát tak to auto s řidičem, asistentku a budou mít asi tedy samozřejmě umožněn vstup k ministrovi. Ale politický náměstek není v hierarchii řízení služebního úřadu. To je pouze vrchní ředitel sekce, ředitel odboru a vedoucí oddělení. Takže co tam ti lidé budou dělat? Budou odborně radit? Ano, ale od čeho tedy máme poradce? Vždyť všichni na resortech můžeme mít poradce. Proč z nich děláme politické náměstky? V současném zákonu bylo, že mohou být maximálně dva političtí náměstci. My jako opozice jsme se snažili pochopit samozřejmě motivy současné vládní koalice a navrhovali jsme dobře, když teda politické náměstky, máte zastupovat člena vlády, no tak, kde může takový politický náměstek zastupovat člena vlády? Tak může ho zastupovat na vládě, v Poslanecké sněmovně, v Parlamentu a před Evropskou komisí. To znamená maximálně čtyři. Proč počet neomezený, co to má být, co si pod tím máme představit?
Dokonce opozice byla natolik vstřícná, že šla až tak daleko, že si řekla dobře, tak čtyři, vzhledem k tomu, že to je pětikoalice, tak to bude asi málo, tak jsme šli pozměňovacím návrhem na to, aby politický náměstek byl vždycky nad nějakou konkrétní sekcí. To znamená, že pokud by resort měl pět sekcí, pět politických náměstků, sedm sekcí, maximálně sedm politických náměstků. Ani toto neprošlo. Prostě stále se trvá na tom, aby byl neomezený počet politických náměstků. To znamená, že jich může být klidně 8, 10, 12, 16, je to úplně jedno, prostě můžu mít neomezený počet náměstků.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.