Evropský parlament schválil počátkem dubna zrušení roamingu u mobilních telefonů počínaje 2016. Ve 28 zemích EU tedy budete telefonovat za „domácí“ ceny. Zrušení roamingu je velká událost v rámci ochrany spotřebitele. Vytváří se tak totiž jakýsi jednotný EU trh s mobilními službami a dá se očekávat, že tento krok velmi významně zvýší konkurenci na poli mobilních operátorů v EU.
Nedá se, než zatleskat Evropskému parlamentu, že se konečně našla cesta dalšího oslabení národních oligopolů a že tím, kdo si polepší, jsou kapsy spotřebitelů. Protože Evropská unie toho dělá skutečně mnoho na poli ochrany spotřebitele, připomeňme si 10 základních principů, na nichž ochrana spotřebitele v EU stojí:
1. Nakupujte, co chcete, kde chcete (a kolik chcete v rámci EU)
- Vaše nákupy v EU nejsou ničím omezeny a nejste zatíženi žádnými cly ani dodatečnou VAT.
2. Pokud to nefunguje, tak jak by to mělo fungovat, vraťte zboží
- Zboží v EU můžete reklamovat do 2 let, a navíc do 6 měsíců je prokázání souladu s prodejem na prodejci, ne na vás.
3. Máte zajištěn bezpečnostní standard na jídlo a spotřební zboží
- EU má jedny z nejvyšších standardů bezpečnosti ve světě a tento standard se nevztahuje jenom na koncový produkt ale na celý výrobní řetěz.
4. Víte, co jíte
- Jídlo prodávané v EU musí mít uvedeno složení na obalu.
5. Vaše smlouva s prodejcem musí být férová
- EU pravidla vás chrání před nefér smlouvami a smlouvami, kde prodejce například drobným písmem skrývá pro vás nepřijatelná či nevýhodná ustanovení.
6. Spotřebitel může nákup zrušit
- Pokud změníte názor, a nebo zjistíte, že vás prodejce „ukecal u dveří“ na koupi něčeho, co vlastně nechcete, máte právo smlouvu do 7 dnů vypovědět. Tato ochrana platí i na prodeje po telefonu nebo internetu.
7. Máte právo na porovnatelnost cen
- Při nákupu v EU máte právo porovnat ceny zboží. Proto prodejce musí zveřejňovat jednotkovou cenu.
8. Spotřebitel nesmí být oklamán
- To, co vám prodejce řekne při nákupu, nebo uvede ve své reklamě, musí být pravda. Pokud vám tedy bude prodejce při prodeji satelitní karty tvrdit, že máte balíček programů navždy zadarmo, a pak satelitní společnost zavede jakékoliv poplatky, tak jste byl oklamán a máte právo na vrácení zboží (s tímto jsem sice v Datartu nepochodil, ale alespoň mám jasno).
9. Ochrana vašich prázdnin
- Pokud vám prodejce dodá jinou kategorii hotelu, než vám slíbil, tak máte nárok na odškodnění, musí mít pro vás také zajištěnu dopravu domů pro případ bankrotu atd.
10 EU centra ochrany spotřebitele
- Pokud potřebujete poradit, EU zavedla centra ochrany spotřebitele, která vám poradí při vašem nákupu.
Po přečtení výše uvedených pravidel se vám asi vybaví časté případy, kdy se lidé z dovolené nemohli vrátit, a nebo třeba kdy jste u prodejce se svou reklamací nepochodili, i přesto, že EU principy ochrany spotřebitele jsou tak jasné. V České republice dost často ochrana spotřebitele kulhá, a tak nejlepší ochranou spotřebitele je se důkladně se informovat na prodejce, u kterého kupujete, a najít si třeba reference na internetu. Pokud se ale přesto spálíte, nebojte se bojovat za svoje práva a rozhodně se podělte o své zkušenosti s ostatními na internetu. Alespoň už špatný prodejce nenapálí další zákazníky. A doufejme, že pravidla EU se budou důsledně uplatňovat i v Česku, a to čím dříve, tím lépe.
Filip Drapák, ekonom spolupracující se Světovou bankou a kandidát strany LEV 21 pro volby do EP
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: NS - LEV 21