Evropská komise ustoupila tlaku: Díky výzvě Filipa Turka mohou automobilky ušetřit až 15 miliard eur
08.03.2025 10:54 | Tisková zpráva
Evropská komise tento týden představila návrh na úpravu systému pokut pro automobilky, které nesplní stanovené emisní cíle. Ke změně postoje přispěla řada výzev a jednání s odborníky. Jedním z klíčových hlasů byl europoslanec Filip Turek (Patrioti pro Evropu), který dlouhodobě prosazoval zprůměrování emisních pokut v čase a upozorňoval na jejich negativní dopady.
Foto:
Hans Štembera
Popisek: Ukončení předvolební tour koalice Přísahy a Motoristů sobě
reklama
„Tento krok Evropské komise nevznikl sám od sebe. Předcházela mu celá řada jednání a výzev, včetně mé vlastní iniciativy, kterou svým podpisem podpořila i řada dalších europoslanců napříč politickým spektrem,“ říká Filip Turek. Díky tomuto tlaku nyní Evropská komise přijala, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů v tříletých cyklech místo dosavadního ročního hodnocení, což jim poskytne větší flexibilitu a může jim ušetřit až 15 miliard eur na pokutách.
Filip Turek se tématu emisních pokut věnoval od prvního dne ve funkci. „Už v srpnu 2024 jsem zahájil jednání o zmírnění pravidel a snažil se najít řešení, které by automobilový průmysl alespoň dočasně zachránilo. První iniciativu jsem spustil s italskou kolegyní Isabellou Tovaglieri, kdy jsme upozorňovali na hrozící problémy a adresovali jsme výzvu Evropské komisi. Od září jsem vedl jednání se zástupci automobilek, automobilových asociací i subdodavatelů. Několikrát jsem se osobně sešel s ředitelem Evropské asociace výrobců automobilů a společně jsme hledali kompromis, který by mohl být přijatelný i pro Evropskou komisi. Výsledkem je tento návrh, který je sice krokem správným směrem, ale zůstává stále pouze dočasným řešením,“ vysvětluje Filip Turek.
Poprvé zazněl návrh na oddálení a zprůměrování pokut veřejně 2. prosince 2024 v oficiální výzvě europoslance Turka směřované novému vedení EU. Právě tento termín byl symbolický, neboť šlo o první pracovní den nové Evropské komise, kterou europoslanec Filip Turek jako jediný před jejím jmenováním tvrdě griloval právě na téma emisních pokut.
„To, že Evropská komise nakonec mou výzvu vyslyšela, považuji za důležitý krok. Ale naše práce tím nekončí. Mým definitivním cílem je pokuty automobilkám úplně zrušit! Chceme nejen dočasné oddálení problémů; chceme, aby tento nesmyslný systém skončil nadobro. A nejen já, všichni Patrioti pro Evropu požadují jejich kompletní odstranění,“ uzavírá Filip Turek.
Návrh Evropské komise nyní čeká legislativní proces, který může trvat až 18 měsíců. Do té doby však stále platí stávající pravidla a automobilky čelí pokutám za rok 2024. Motoristé sobě proto budou i nadále tlačit na zásadnější změny, které evropskému automobilovému průmyslu pomůžou přežít.
Dobrý den, dočetla jsem se, že se v senátu otevřelo téma uzákonění eutanazie. Znamená to, že se tím někdo bude opravdu zabývat? Přijde mi, že se jako politici tomuto tématu vyhýbáte jako čert kříži. Nemyslíte, že pro řadu lidí může být vysvobozením? Jsem si samozřejmě vědoma toho, že jde asi o nejvá...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.