Farský (STAN): Budoucnost je elektrická. A doufám, že budoucnost evropská, ne čínská

03.09.2025 7:06 | Monitoring

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k elektromobilitě.

Farský (STAN): Budoucnost je elektrická. A doufám, že budoucnost evropská, ne čínská
Foto: Repro ČT
Popisek: Jan Farský

Je to rok, co jsem si pořídil elektromobil. Vybral jsem českou Škodu Enyaq. A za 12 měsíců jsem najel přes 40 tisíc km.

První dojmy pamatuju moc dobře. Nejdřív stres z dojezdu. Roky jsem jezdil v autech, kde se s plnou nádrží dalo dojet do Chorvatska k moři a najednou dojezd 400 kilometrů? S takovým jsem se dříve už poohlížel po benzínce... Co bylo naopak od první chvíle fajn, byla rychlá reakce. Jakmile jsem přidal plyn, auto prostě vystřelí - žádné zdržení, žádné podřazení, prostě jede. A to pekelně rychle (kdybych to nekontroloval). Předjíždění je tak o mnoho jednodušší a bezpečnější disciplínou. Komfortní jízda je zaručena. Auto nevibruje, necuká, je tiché. Což, myslím, ocení nejen spolujezdci, ale i sousedé, když se vracím pozdě v noci, nebo naopak odjíždím brzy ráno.

Těch 40 tisíc kilometrů jsem najel s průměrnou rychlostí 69 km/h, spotřebou 20,4 kWh/100 km. Za volantem jsem strávil cca 580 hodin. Což mimochodem znamená, že průměrně bylo auto v pohybu méně než 2 hodiny denně. Nebo taky že 22 hodin denně jen někde zabíralo místo - ano, jsem fanda autonomního řízení a tím i snížení potřeby vlastního auta a počtu aut v ulicích. Autem jsem jezdil pravidelně do Štrasburku, v zimě jsme byli na lyžích v Dolomitech.

Zkušenost s obávaným nabíjením? Mám doma wall-box, nabíjím tak z cca dvou třetin doma, od půlky dubna doteď často skrze přetoky. FVE mám 10 kWp, ne úplně ideálně nasměrovanou, ale ještě na konci srpna zvládne za den vyrobit k 50 kWh, tj. cca 250 km dojezdu. To je moc příjemný pocit. A pro mě pořád na hranici zázraku, že těch pár metrů solárních panelů vyrobí za den energii, která dokáže pohnout 2,5 tunovým autem o 250 km. Energie, která mi do doby instalace panelů jen rozehřívala střechu. Když nabíjím ze sítě, platím průměrně 7 Kč/kWh, tj. náklad kolem 1,4 Kč/km, část domácího nabíjení jde jen z přetoků, tj. pak nabíjím za 0 Kč. 

A dojezd na dlouhých cestách, je nakonec ten nejmenší problém. Sednu do auta, zadám cíl a SW auta mně spočítá kde a jak dlouho budu nabíjet. Štrasburk - 730 km, dávám na dvě nabíječky a na nich strávím pokaždé cca půl hodiny. Vyjíždím před pátou ráno, tak po třech hodinách snídám a při druhé zastávce svačina. Přitom vyřídím maily a zprávy. Auto je zpravidla nabité dříve, než já občerstven a povinnosti vyřízeny. Nikdy se mi nestalo, že bych čekal na nabíječku, vždycky byla nějaká volná. A když jedu s dětmi, jejich potřeba zastavit, bývá urgentnější než výdrž baterie a stavět musíme častěji.

V servisu jsem za těch 40 tisíc km byl jen kvůli píchnuté gumě a doplnění klimatizace. Což bylo v záruce, takže náklady nula.

Elektromobily ještě musí zlevnit, nabíječky zrychlit a jejich síť se rozšířit. I tohoto Enyaqa jsem si koupil dva roky jetého. Ale když jsem hledal auto pro naši šestičlennou rodinu, musel jsem se vrátit ke klasice. Adekvátní alternativa elektroauta není.

Po té roční zkušenosti souhlasím s představiteli autoprůmyslu - že budoucnost je elektrická. A doufám, že ta budoucnost bude evropská a ne čínská.

Pokud vás k tomu něco zajímá, klidně se ptejte. Otázky se svou roční zkušeností rád zodpovím.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Radek Koten byl položen dotaz

Dokážete mi to vysvětlit?

Podle Putina je příčinou války to, že se Západ pokoušel zatáhnout Ukrajinu do NATO. Co vím, ale i sama Ukrajina tam chce. Rozumím tomu správně, že podle Putina na to nemá právo? A co podle vás? Je jasné, že by hlavně nyní bylo její přijetí do NATO dost komplikované, ale podstatou mého dotazu je, zda...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

xxx, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseMartin23 , 03.09.2025 7:53:28
Elektrická budoucnost? Tak já uvedu info co se událo v této oblasti za této vlády: Tento stát je velkým výrobcem elektřiny a tuto vyváží a pak zase dováží dražší zpět. Já jsem za rok 2024 zaplatil úplně stejně jako v roce 2021. Jen s tím rozdílem, že v roce 2024 jsem měl poloviční spotřebu. Dále je třeba se podívat na zisk ČEZ. Rok 2021 9,9 mld., v roce 2022 80,7 mld., v roce 2023 29,6 mld. a v roce 2024 30,5 mld. Co z toho plyne? No lidi platí stále víc, kdy obrovsky narostla pevná část ceny. skutečně je třeba, aby lidi platili tolik, když tak narostl zisk ČEZU? Nikoliv. Stát takto okrádá lidi a) aby získal příjmy z daní a za b) aby peníze šly těm správným a všechno to zaplatili lidi. Tak se máme dobře. Kdyby ČEZ vystačil se ziskem z roku 2021, tak tady máme 100 miliard +. A tohle je jen ta elektřina a jen ČEZ. Lidi by se měli probudit. zejména ti, co se považují za inteligenci a elitu národa. Teď se mnohem větší lumpárna děje se zbrojními firmami. Před energiemi to byly farma firmy a jejich očkovací látky. Evropská budoucnost je v GD. Jenže Green Deal není o ekologii, je to o tom totálně ožebračit Evropu na úkor pár vyvolených a jsou v tom energie, zbrojení, likvidace sociálních systémů a sociálních států obecně.

|  7 |  0

Další články z rubriky

Exner (STAN): Nesouhlasím se zvýšením rychlosti na částech dálnic

8:14 Exner (STAN): Nesouhlasím se zvýšením rychlosti na částech dálnic

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke zvýšení rychlosti na částech dálnic.