Vážené kolegyně, vážení kolegové,
pokusím se vám vysvětlit, proč s 30denním prodloužením nouzového stavu mám skutečně velký problém, tak velký problém, že si nemyslím, že je vůbec možné ho podpořit. Uvedu několik argumentů, u kterých budu rád, když jim doznáte slechu.
V situaci, kdy skutečně, jak vláda popisuje, se všechno mění každou chvílí, každým momentem, nikdo nemá žádný plán, což se mi nelíbí, ale tato vyjádření vlády slyším a nezbývá mi, než je brát na vědomí, tak už před nějakými 14 dny, ještě neuplynula ani polovina těch prvních 30 dní nouzového stavu, jsme slyšeli od vlády, že chce protažení o dalších 30 dní, že neví, co se bude dít, ale nouzový stav se evidentně zalíbil, tak má trvat dalších 30 dní. Ale nouzový stav je obrovský zásah do práv, do svobod každého občana a je obrovským zásahem do celého fungování společnosti. A čím déle bude trvat, tím větší škody samozřejmě způsobí. A v tu chvíli je nutné vyvažovat, je nutné balancovat. Není to jednoduché rozhodování, ale prohlašovat, že pomůže všem ve finále, celé společnosti, i těm nejohroženějším prodloužení nouzového stavu takto šmahem, prostě pravda není.
Vláda v prvních 30 dnech nouzového stavu zvládla porušit některá ústavou zaručená práva - třeba volby, volby na Teplicku, doplňovací do Senátu. Přestože jasně zákony říkají, že je možné je posunout pouze zákonem, tak vláda je prostě posunula svým rozhodnutím. Stejně tak - a to už soudy rozhodly, že to v pořádku není - si myslím, že je hodně za hranou to, jak jsou omezena jednání zastupitelstev, samospráv, to vláda také překročila své pravomoci - také z toho tak trochu nenápadně ustupuje, tam předpokládám, že se k soudu ani nedostane.
Skutečně těch prvních 30 dní - a vím, že je náročných, složitých, a klobouk dolů před všemi, kteří to dobře zvládají - je ale bohužel ze strany vlády dost chaotických a doplněných zmatky. Když sami členové vlády používají slova, jako že jsme ve válečném stavu, v situaci, ve které jsme nikdy nebyli, tak jsou to přesně ty chvíle, kdy má být jasné vedení, jasné vize, jasné rozhodování a odůvodněné a za tím si stát. A čeho jsme ale svědky? Byť je to banální umožnění seniorům nakupovat ve vyhrazených dobách, vláda dokázala během několika málo dní změnit třikrát. Jak u takového jednoduchého rozhodnutí vláda třikrát tipuje, kdy se to seniorům bude hodit nakupovat. Jak jí pak máme důvěřovat v daleko složitějších a odpovědnějších rozhodnutích. A i tam se to bohužel opakuje. Tak jsme slyšeli, že živnostníci nebo podnikatelé měli nejdřív dostat 15 000, ale jen někteří, pak 25 000, pak se pravidla znovu upravila a během týdne už máme několikátou verzi. Jak se v tom lidé mají vyznat? Navíc to je mnohdy prezentováno tak, že když to projedná vláda, tak už to platí, přestože rozhoduje v těch případech Poslanecká sněmovna.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV