České firmy loni do Spojených států amerických vyvezly zboží a služby za 166 miliard korun, v žebříčku exportních zemí tak USA byly na 10. místě s celkovým vývozem 2,7 %. I když tedy americký trh není pro tuzemské podnikatele rozhodující, takzvaná reciproční cla zavedená a později s výjimkou Číny na 90 dní pozastavená Spojenými státy americkými Česko pocítí. Týkat se mají přibližně 60 zemí světa a regionů, s nimiž mají podle administrativy prezidenta Trumpa USA vysoký obchodní deficit.
“Cla jsou podle všech statistik nástroj, kdy prohrají všichni. Ten, kdo krátkodobě prohraje, jsou Spojené státy americké, v dlouhodobém a střednědobém horizontu vůbec nevíme, jak to dopadne,“ říká člen bankovní rady České národní banky Jan Procházka a dodává: „Zcela jisté je, že Česko, kterému se ekonomicky daří, dopad pocítí, jsme malá otevřená ekonomika zaměřená na export. Tato situace je příležitost, zejména však velká hrozba. Obchodní války nemají vítěze, mají pouze poražené!”
Americký prezident Donald Trump dříve řekl, že jedním z motivů pro zavedení cel je snaha pobídnout zahraniční firmy, aby přesunuly výrobu do USA. To je však podle prezidenta Jihočeské hospodářské komory a viceprezidenta Sdružení automobilového průmyslu Miroslava Dvořáka pro firmy velmi složité. Muselo by to stát za to a je otázkou, zda by byl k dispozici kvalitní personál aj. Největší dopad vysokých amerických cel by Česko zaznamenalo přes Německo, kam tuzemské podniky nejvíc exportují.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV