Novela pražských stavebních předpisů, která otevře cestu k dostupnějšímu bydlení v Praze? Dnes jsme na radě schválili přípravu přesně takové novely. Jde o úpravu systému parkovacích stání v nových budovách nebo rekonstrukcích. A jak může počet parkovacích míst ovlivnit ceny nemovitostí?
Začnu od začátku. Výpočet počtu parkovacích míst byl proveden naposledy v roce 2014. Ten stanovil minimální počet parkovacích míst pro každou stavbu. Od té doby ale uplynulo hodně vody. Na základě zpětné vazby od odborníků, developerů i v souvislosti s vývojem trendů ve společnosti bylo třeba udělat nový výpočet, například i proto, že dnes v centru města stojí vybudování jednoho podzemního parkovacího místa až 2 miliony korun. Přitom v místech, kde je dobré napojení na MHD, je to zbytečné. Ze zkušeností to vede akorát ke komplikacím v místní dopravě nebo k nákupu dalšího automobilu do domácnosti.
Cílem je, aby v lokalitách s dobrým napojením na MHD nebylo nutné dodržovat dříve stanovená minima počtů parkovacích míst. V zahraničí třeba mnohá města parkovací minima zrušila úplně a zřizování parkovacích míst ponechávají požadavkům trhu.
Díky této novele bude možné účelně snižovat cenu novostaveb a podporovat udržitelnost města, kde by se mohly snížit zbytečné jízdy automobilem. Připravenou novelu nyní posíláme do připomínkového kolečka. Dnešním schválením návrhu novely začíná 45 dní při připomínkování. O tom, zda bude novela platit, rozhodne až nová rada.
Boj s drahým bydlením je běh na dlouhou trať. Možností je spoustu, od složitých změn v zákoně po menší kroky, které jsou v kompetencích měst. Toto je jeden z těch kroků, které my můžeme ovlivnit a které snad co nejdříve otevřou trh s byty i těm nejzranitelnějším skupinám Pražanů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV