Hlubuček (STAN): Praha zavede při smogové situaci veřejnou dopravu zdarma, policii magistrát pomůže s kontrolami emisí

25.02.2019 14:01 | Zprávy

Pražští radní schválili zavedení veřejné dopravy zdarma v době vyhlášené smogové situace. V boji proti smogu se však nejedná o jediné připravené opatření. Magistrát kromě toho připravuje dlouhodobá opatření, která by měla zlepšit kvalitu ovzduší.

Hlubuček (STAN): Praha zavede při smogové situaci veřejnou dopravu zdarma, policii magistrát pomůže s kontrolami emisí
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta obce Lysolaje Ing. Petr Hlubuček (STAN)

Ve spolupráci s Policií ČR se hlavní město zaměří na kontroly emisí vypouštěných osobními automobily. V přípravě je také vyhláška omezující spalování tuhých paliv v emisně nevyhovujících kotlích, na jejichž výměnu je možné čerpat finanční prostředky z tzv. „kotlíkových dotací“. Praha zároveň připravila informační kampaň, která zlepší povědomí Pražanů o vhodných opatřeních v případě smogu v metropoli.

„V případě vyhlášení smogové situace bude městská hromadná doprava zdarma. Chceme dát jasně najevo, že vzduch v Praze musíme společně chránit. Přispět k tomu může i toto opatření, které nabídne Pražanům další alternativu při cestování po městě,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Je důležité, aby Praha začala u sebe. Proto apelujeme na zaměstnance magistrátu, městské části a příspěvkové organizace hlavního města Prahy, aby v případě vyhlášení smogové situace jezdili automobily pouze v nutných případech,“ uvedl náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček a doplnil: „Dále budeme podporovat výměnu zastaralých zdrojů vytápění a omezíme topení tuhými palivy. Tomu by měla pomoci i připravovaná vyhláška omezující spalování tuhých paliv v nejstarších kotlích.“ Pražané by s výměnou zastaralých kotlů neměli otálet, protože žádat o takzvané kotlíkové dotace lze pouze do konce roku 2020.

Od konce minulého roku začala Praha aktivně spolupracovat s Policií ČR na důkladnějším měření emisí a kontrolách filtrů pevných částic. Po třech měsících jednání zahájil od února magistrát spolu s Policií pilotní systém kontrol. „Po vyhodnocení prvních kontrol budeme postupně zvyšovat jejich počet. Právě odmontované filtry pevných částic dopadají nejškodlivěji na zdraví lidí v hlavním městě - za celou polovinu emisí odpovídá podle studií pouhých pět procent řidičů,“ vysvětlil Hlubuček.

Společně s opatřeními při smogu připravil pražský magistrát také informační kampaň, která stručně vysvětluje lidem, jakých věcí se mají v době, kdy je vyhlášena smogová situace, vyvarovat. „Věřím, že veškerá tato opatření zmírní dopady na zdraví a život obyvatel v hlavním městě,“ popsal Hlubuček a dodal: „Stačí to ale? Rozhodně nestačí. Je potřeba se zaměřit na dlouhodobější opatření na zlepšení ovzduší v Praze. Město zvažuje zavedení nízkoemisní zóny, pro jejíž vznik je nutná úprava nařízení Vlády ČR. Prověříme také zavedení mýta v centru města. Návaznost na pražskou městskou hromadnou dopravu zdarma projednáme i se Středočeským krajem. Začít u sebe ale můžeme hned a bezplatná veřejná doprava je nabídka Pražanům, jak ulevit ovzduší bez otálení.“

Součástí přijatých opatření jsou i doporučení pro společnosti a další organizace zřizované hlavním městem, aby svým zaměstnancům umožnily práci z domova nebo jim doporučily využít městskou hromadnou dopravu. Magistrát hl. m. Prahy také vytvořil stránky, kde mohou lidé pohodlně najít veškeré podrobnosti ke smogové situaci. Informace jsou k dispozici na adrese smog.praha.eu.

Zavedení MHD zdarma by mělo v případě smogové situace stát hlavní město přibližně 5 milionů korun za den.

Tématu dopadů dopravy na ovzduší se letos bude věnovat i dlouhodobá kampaň Čistou stopou Prahou (www.cistoustopou.cz), která je zaměřena na podporu udržitelné dopravy, zejména veřejné hromadné dopravy, bezemisní dopravy (chůze, jízdní kola) a také ekologičtějších způsobů dopravy pomocí motorového vozidla (alternativní pohony, velikost aut) v těch případech, kdy je využití auta nezbytné nebo nejefektivnější. Součástí kampaně je i podpora carsharingu, carpoolingu a dalších alternativ. Účelem je zvýšení povědomí, atraktivity a následně i užívání těchto dostupných a často i levnějších a časově výhodnějších metod přesunů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Vláda opět fixluje čísla tak, aby se jí hodila do krámu

10:21 Rajchl (PRO): Vláda opět fixluje čísla tak, aby se jí hodila do krámu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k přínosu ukrajinských uprchlíků pro státní rozpočet