Jahoda (Svobodní): Kontaktní kampaň - očima člena týmu

04.05.2014 14:16 | Zprávy

Uběhl první z pěti týdnů, během nichž Svobodní opět po čase objíždějí kraje s kontaktní kampaní.

Jahoda (Svobodní): Kontaktní kampaň - očima člena týmu
Foto: red
Popisek: Logo Strany svobodných občanů

Minulý rok jsem se účastnil jako koordinátor, zatímco letos ji vidím z pohledu člena týmu. Rád bych zde tedy napsal pár postřehů a zážitků.

Letošní kampaň mi přijde jiná než všechny ostatní, kterých jsem se zatím zúčastnil. Jedná se zejména o podstatný fakt, že Svobodní již nejsou tak úplně na okraji a spousta lidí nás už zná a alespoň přibližně ví, o co nám jde. Vždy potěší, když třeba stojíme se stánkem v menším městě a kolemjdoucí babička s kolem reaguje: „Ale jo, Svobodní, to znám, já to sleduju.“ Už není pravda, že nás zná jen pár nadšenců do politiky. Svobodní se stávají zavedenou značkou. Mnozí si nás také pamatují již z předchozích kampaní, a tak můžeme slýchávat: „Vy už jste tu stáli posledně, vás si pamatuju.“

Mění se zjevně i přístup našich soupeřů, což mohu ilustrovat příkladem z Olomouce. Jelikož na místním náměstí sbíral podpisy pod petici Jan Zahradil, dohodli jsme se s Petrem Machem, že se za ním zajdeme podívat a případně si podiskutovat. Ve chvíli, kdy se Mach objevil před stánkem ODS, se ukázalo, že přišel skutečný politik a osobnost. Celý hlouček jejich členů se v momentě odtrhl od pana Zahradila, kterého nechali stát u stánku a začali obletovat našeho předsedu, podávali si s ním ruce, fotili se s ním, a já jsem jen čekal, kdy si ještě řeknou o podpis. A nešlo jen o nějaké brigádníky z Modrého týmu, ale bývalého primátora Olomouce, přerovské zastupitele nebo předsedu Mladých konzervativců. Hezkým momentem ještě bylo, když pan Zahradil ocenil naše tričko „Kašlu na průzkumy, volím Svobodné“ s tím, že jej za chvíli začnou také potřebovat.

Dalším příjemným překvapením pro mě osobně i pro další členy bylo zjištění, v jakých stereotypech vlastně žijeme. To se například ukázalo při objíždění Moravskoslezského kraje. Sami členové se pana Macha ptali: „Jak to zvládáte?“ nebo, „určitě vám lidi nadávají.“ A několikrát jsme si vyslechli, že tento kraj patří socialistům. Už dříve jsem měl možnost se přesvědčit, že minimálně horníci z karvinských dolů na nás reagují pozitivně, ale přikládal jsem to tomu, že patří do skupiny s nadstandardními příjmy a nemají existenční starosti. I pro mě však bylo překvapením, že jsme se setkali s naprosto kladnou reakcí i ve městech jako Havířov. To, že máme místním co nabídnout, jsem pochopil, když se po diskuzi s námi lidé sami ptali, kde mají podepsat, že nechtějí EU.

Důvod bych možná viděl v tom, že voliče už unavuje, jak každý něco neustále slibuje, zatímco Svobodní nabízejí zcela odlišný přístup. Každopádně ať jsou důvody jakékoli, musíme víc myslet na to, abychom se přestali řídit stereotypy a předsudky. Jednoduše mluvme s lidmi, ptejme se, co je trápí, zajímejme se a seznamujme je pozitivní cestou s myšlenkami, za které chceme bojovat.

Závěrem týdne se nabídlo ještě jedno srovnání s naší konkurencí. V Olomouci jsme se zúčastnili výstavy Flora, kterou přes víkend navštívily desítky tisíc lidí. Na místě byli i okamurovci s hlavní kandidátkou Klárou Samkovou. Přestože tato má k dispozici desítky milionů a pravidelný příspěvek od státu, naše kampaně vypadaly asi takto: Svobodní – velký stan u hlavní silnice vedle tramvajové zastávky s jedním členem u petic, mezi davy lidí průběžně dalších 5–7 Svobodných v terénu a velké auto s billboardem kroužící kolem vchodů. Úsvit – stan s cca 8 brigádnicemi stojícími u petice. Jedna se s námi dala do řeči a situaci zhodnotila: „Jsem ráda, že nemusíme být mezi lidma a v klidu tu stojíme.“ Jediný, kdo šel mezi lidi, byla paní Samková, která zřejmě vykonávala práci brigádnic a rozdávala v davu letáky. K tomu také musím pochválit, jak se osvědčily naše „tisícovky“, pro které si lidé chodili sami, zatímco letáky Úsvitu zůstávaly z větší části odmítnuty. O to více potěší, když po reakci na Úsvit: „Běžte někam s politikou,“ přijde stejný člověk k nám se slovy: „Jéé, vy máte penízky.“

Ze svého pohledu pozoruji, jak se v kampani ukazuje, že v jednoduchosti je síla. Úsvit má spoustu najatých lidí, ODS nová naleštěná auta, ale potom efekt jejich venkovní kampaně je oproti naší nula. Nakonec se ukazuje, že stačí tisícovka, balonky, čokoláda a sympatický Petr Mach, který se s lidmi baví tak, že odcházejí s úsměvem. Náklady jsou podstatně nižší a výsledek mnohonásobně lepší. Jediné, co Svobodným schází, je mít přístup do médií jako tyto strany. Ovšem dobrá zpráva je, že i toto se začíná zlepšovat a věřím tomu, že tentokrát už prorazíme a do Evropského parlamentu naše zástupce dostaneme.

Miroslav Jahoda,
člen Republikového výboru Svobodných

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Svobodni.cz

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…