Jarošová (SPD): Řetězce nám cpou cizí zboží. Potravinová soběstačnost mizí. Bude co jíst?

08.04.2020 17:00 | Zprávy

Až nám začnou cizinci zadržovat kamiony s potravinami na hranicích, bude pozdě řešit, jestli na území České republiky produkujeme dost vlastního sortimentu. Proč si raději potřebné potraviny sami nevypěstovat a nezaměstnat tak naše lidi?

Jarošová (SPD): Řetězce nám cpou cizí zboží. Potravinová soběstačnost mizí. Bude co jíst?
Foto: SPD
Popisek: Monika Jarošová, poslankyně za hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD), členka zemědělského výboru a místopředsedkyně petičního výboru PS PČR

Diskutovat o potravinové soběstačnosti ČR dlouho znělo jako nudné téma, kterým není potřeba se moc zabývat. Dokud jsme mohli kupovat jídlo z celého světa a dodávky plynule proudily, nezdálo se tak důležité věc řešit. Lidé si zvykli na exotické potraviny, třeba banány už bereme jako běžnou součást jídelníčku. Když se nic neděje a celý systém funguje, může to tak být. Jakmile ovšem začne nějaká vážnější krize, což se právě děje v souvislosti s koronavirem, je takové zásobování ze zahraničí zranitelné.

Po vstupu do EU rychlý sešup

Čísla vše ukazují naprosto jasně. V nejzákladnějších potravinových komoditách nejsme soběstační. V uklidňujícím rozhovoru ministra zemědělství Miroslava Tomana z března 2020 pro České noviny je uvedeno, že sice máme jen 50 procent vepřového z vlastních zdrojů (jeden z největších problémů) a drůbežího masa pouze 67,6 procent, ale zase produkce vajec z českých chovů je 86,6 procent a v hovězím „plníme plán“ soběstačnosti na 123,6 procent. Zajímavé ale je, že jen o rok dříve v rozhovoru pro Aktuálně.cz prezident Agrární komory Zdeněk Jandejsek nastínil, že českého vepřového máme na trhu jen 35 až 38 procent (tedy 1,5 milionu prasat, přitom v roce 1991 to bylo 5,1 milionu), drůbežího 55 procent, vajec 60 procent a mléka 85 procent (k přečtení zde). Že by se za jediný rok české chovy tak rozrostly? Ještě v roce 1993 jsme byli plně potravinově soběstační, zhoršení stavu začalo až dovozem potravin ze zahraničí po vstupu do EU a špatnou dotační politikou českého státu v porovnání s podporou, kterou dostávají zahraniční zemědělci, hlavně v rámci EU.

Seberou nám žvanec pod rouškou tmy?

Přitom naše situace vždy tak špatná nebyla. Třeba v oblasti vajec jsme byli soběstační do roku 2003 a dokonce i v roce 2017 jsme měli 83 % celkové potravinové soběstačnosti. Aktuální potravinová soběstačnost cca 65 % je strašně málo a velmi riskantní v situaci, kdy různé státy zavírají hranice a můžou se objevit problémy s přeshraničním zásobováním. A to jak uvnitř EU, tak ve vztahu ke státům mimo Evropskou unii. Raději si nepředstavujme, co by se stalo, kdyby tranzitní státy jako Německo začaly zadržovat kamiony s potravinami, jako se nedávno stalo s dodávkami roušek. Potravinová soběstačnost státu se hodí i jindy, než když nastane vleklá krize, jako je teď. I menší problémy s kvalitou dodávek, týkající se třeba jen jednoho druhu potraviny (viz pravidelné kauzy drůbežího masa se salmonelou) mohou být nepříjemné. Výhodou v takovém případě je, že se většinou dají prostě nahradit koupí jiných potravin. Což by při opravdu velké krizi s úplným zavřením státních hranic nešlo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Koalice a opozice

Dobrý den, souhlasím s váma, že by spolu koalice a opozice měla jednat, bohužel jsme svědky pravého opaku a výsledek je podle mě takový, že to dopadá hlavně na nás lidi. Nemyslíte? Proč třeba ANO ukončilo jednání o důchodové reformě? A ještě myslíte, že když vy jste byli ve vládě, že jste opozici na...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turek (Motoristé): Autoprůmysl od EU očekává zásadní změny

13:55 Turek (Motoristé): Autoprůmysl od EU očekává zásadní změny

Evropský parlament dnes pokračoval v projednávání Akčního plánu pro automobilový průmysl, který reag…