Vyjádření tiskové mluvčí Ústeckého kraje, Ing. Dosedělové, hovoří o trestním oznámení na firmu TD BUS a.s. pro podezření z trestného činu vydírání, které vzápětí doplňuje spoustou demagogických výmluv odvádějících pozornost od podílu Odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje na tomto krizovém stavu.
Ústecký kraj hovoří o tom, že dopravní firmy podepsaly smlouvy v roce 2014 a že si nesprávně spočítaly cenu. Jenže dnes se píše rok 2018 a za ty čtyři roky se dost podstatného v dopravě změnilo, což Ústecký kraj naprosto ignoruje! Od té doby se dvakrát razantně změnily podmínky. Mzdy řidičů rostly a o mimořádných nařízeních vlády nemohl v době podání nabídek nikdo vědět.
Pokud by Ústecký kraj měl na někoho podat trestní oznámení, tak na pány Komínka a Ing. Fraňka. Tito dva pánové stojí za vyhrocením celé situace, která má svůj vývoj a ten se zde pokusím jednoduše vysvětlit. Šlo jak o podcenění samotného výběrového řízení, tak celého dalšího vývoje.
V roce 2015, kdy se rozjela doprava v Ústeckém kraji, se odbory dozvěděly, že de facto jediným kritériem je cena, a zase jen cena! A kdo to odnese? No vždy jen pracující člověk. Proto jsem vyrazil v květnu 2015 za panem Komínkem a upozornil jsem ho, že ceny, na které v prvních soutěžích kývli, povedou k odlivu řidičů a následnému krachu dopravy. Nikdo mé argumenty nebral v potaz a problém byl shazován, bagatelizován. Pan Komínek i pan Franěk se zaklínali uzavřenými smlouvami. Ústecký kraj se zde v rozporu se zákonem a přes opakované výzvy nezabýval mimořádně nízkou nabídkovou cenou. Prostě spustil prachsprostou aukci mezi dopravci.
V roce 2016 se dopravní odbory dohodly s Vládou ČR na radikální změně odměňování řidičů autobusů, a to byla zásadní změna, která výpočty z roku 2014 naprosto zbourala. Hodinové mzdy vzrostly skokově o desítky procent.
Ostatní kraje se v roce 2017 zařídily dle instrukcí Ministerstva pro místní rozvoj a dohody uzavřené v jednotlivých krajích byly vypovídány a uzavírány nové, ať už vyhlášením JŘBÚ, či jinými způsoby. Mzdové vícenáklady byly dopravním společnostem kompenzovány. Ani toto nebylo vedením Ústeckého kraje akceptováno, jen kontrolovat, šikanovat a vše prodlužovat, aby se smlouva mohla „dojet“ do konce. Zase na úkor lidí! Nakonec Ústecký kraj zbaběle dal jen minimum toho, co mohl a řekl, zbytek nás nezajímá. Nijak se nesnažil situaci řešit na 100 %.
Nemůžeme se tedy v současné době bavit o nějakém překvapení, nebo neočekávané situaci. Nemůžeme se znovu divit ani tomu, že v roce 2019 opustí Ústecký kraj tři ze čtyř dopravců, kteří dnes dopravu v tomto kraji zajišťují.
Mluvit dnes o vydírání, společností TD BUS a.s., opravdu nelze! Tato společnost velmi svědomitě s Ústeckým krajem jedná a já se o tom detailně informuji. Dodává auditovaná data a analýzy. Jde o bezskrupulózní natahování a ohrožování dopravy v případě Ústeckého kraje. TD BUS nežádá finanční prostředky pro sebe, ale proto, aby zaplatil zaměstnance a naplnil nádrže autobusů pohonnými hmotami, protože bez těchto základních ingrediencí dopravu dělat nelze. Kraj má povinnost ze zákona zajistit dopravní obslužnost, ne s dopravou obchodovat, ne si hrát na poker face a čekat, co se stane.
Dnes, stejně jako po celou dobu, se kraj znovu zaklíná svou jednostranně výhodnou smlouvu, poplatnou roku 2014 a já se ptám, proč je problém dát lidem peníze? Proč se stále jedná a jedná, a když už je to neúnosné, řekne se, že dohoda byla na spadnutí! Pan Komínek do médií lže, a podle jeho komunikace problematice navíc nerozumí. Být v Ústeckém kraji řidičem autobusu znamená, „nevím, co se mnou bude“?
Evropská legislativa myslí i na to, že smlouva musí být vyvážená a nemůže stavět jednu stranu do výhody a druhé způsobovat ztráty. Z toho jasně vyplývá, že taková smlouva by měla být zrušena a měla by se uzavřít nová a vyvážená. Viz. Pravidla nařízení (ES) č. 1370/2007.
Pokud by tedy pánům Komínkovi a Fraňkovi opravdu záleželo na veřejné dopravě, tak jak ji známe dnes, cestu by našli. Ovšem za jejich podivným a zarputilým jednáním lze vidět jen jedno, a to záměr vybudovat vlastní dopravní podnik, který bude Ústeckému kraji poskytovat daleko dražší dopravu. O tom, v jaké kvalitě, se díky posledním událostem a krokům těchto dvou šíbrů Ústecké dopravy, můžeme jen dohadovat.
Všechny dostupné materiály k této věci předám Policii České republiky, na příslušném trestním oznámení již pracuji.
Jiří Kuchynka, předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV