Kaňkovský (KDU-ČSL): Není fér říkat, že vláda se na zdravotně hendikepované vykašlala

26.10.2022 11:05 | Zprávy

Projev na 41. schůzi Poslanecké sněmovny 26. října 2022 k návrhu změny zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením

Kaňkovský (KDU-ČSL): Není fér říkat, že vláda se na zdravotně hendikepované vykašlala
Foto: vitkankovsky.cz
Popisek: Vít Kaňkovský

Dobré dopoledne, vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se za klub KDU-ČSL také vyslovil ještě k tomuto sněmovnímu tisku, kterým se snažíme pomoci zdravotně postiženým. Klub KDU-ČSL podporuje tento návrh zákona. Zaznělo tady, hodně se tady akcentoval příspěvek na mobilitu, ale jak už tady zaznělo, jak od kolegyně Pavly Golasowské, i od kolegyně Pavly Pivoňka-Vaňkové.  Je to balíček podpory osobám se zdravotním postižením, je tam řada dalších bodů a já chci v tuto chvíli říct, že samozřejmě každý z nás si dokáže představit ještě širší podporu osobám se zdravotním postižením, ale nemohu nereagovat na kolegy, vážené kolegy, Juchelku a kolegyni Šafránkovou.

Pokud se bavíme o podpoře zdravotně postiženým, tak se musíme trošičku podívat i do historie. Příspěvek na mobilitu v té nové podobě je tady od roku 2011, kdy je platný zákon 329/2011 Sb. a dlouhá léta byl tento příspěvek ve výši 400 korun měsíčně. Můžeme si říct, že konstrukce tohoto příspěvku je a priori ne úplně dobrá, protože skutečně 400 korun i v roce 2011, kdy v té době byla cena nafty také někde nad 30 korunami, tak že je to skutečně jen malý příspěvek těm osobám, které mají to nejtěžší zdravotní postižení. Ale v průběhu dalších let tady nevyvinula aktivitu v podstatě žádná politická strana na to, aby se ten příspěvek navýšil. Až v roce 2017, ještě před parlamentními volbami v rámci poslanecké novely tohoto zákona, přišla KDU-ČSL tenkrát za podpory ČSSD s několika variantami navýšení příspěvku na mobilitu. V té době byla ministryní financí paní současná předsedkyně poslaneckého klubu ANO Alena Fišerová, Alena Schillerová, pardon.

V té době jsme předložili několik variant navýšení toho příspěvku na mobilitu, ale paní tehdejší ministryně nekývla na to nejvyšší navýšení. Nakonec jsme se nějak dohodli na navýšení o 150 korun a od té doby, v podstatě od 1. 1. 2018 je zvýšený příspěvek na mobilitu ve výši 550 korun. Takže je potřeba se také podívat do historie a říct si, na kolik třeba, například, hnutí ANO bojovalo za zdravotně postižené a bojovalo i v tom minulém, celém minulém volebním období za to, aby se ten příspěvek na mobilitu zvýšil. Tady bych se chtěl zastat SPD, které v této oblasti má kontinuální názor a kontinuálně v podstatě nějaké navýšení příspěvku na mobilitu navrhovalo. To znamená, v této chvíli tvrdit, že vláda je nějaká proti zdravotně hendikepovaným, že jim nechce pomoci, si myslím, že není fér.

Ano, navýšily se nám skokově ceny pohonných hmot. Je to o třetinu, možná v některých případech, teď nám opět ty ceny vzrůstají o více než třetinu. Vláda navrhuje navýšení příspěvku na mobilitu o 350 korun, což je procentuálně více než o polovinu. Není to nic mimořádného, skutečně by si zdravotně postižení zasloužili vyšší navýšení, ale bavme se o té konstrukci toho příspěvku na mobilitu. Bavme se o tom, jak zdravotně hendikepovaným komplexně více pomoci, ale v tuto chvíli se bavíme o dopadu navýšení cen pohonných hmot a o tom, jakým způsobem nominálně navyšujeme ten příspěvek na mobilitu. Takže si myslím, že není fér tady šermovat tím, že vláda se na zdravotně hendikepované vykašlala, že jim ten příspěvek na mobilitu zvyšuje málo. Ano, všichni bychom si přáli, kdybychom mohli navýšit více, ale bavme se komplexně o tom, jakým způsobem zdravotně hendikepovaným chceme pomoci, a dívejme se i do historie. Paní ministryně Schillerová pak pokračovala celé další volební období a nezaznamenal jsem, že by tady navrhovala v minulém volebním období zvýšení příspěvku na mobilitu, byť třeba jen o 200 korun. Tolik tedy na úvod.

Chtěl bych vás také požádat o podporu, jednak celého tohoto návrhu zákona, a jednak i už zmíněného pozměňovacího návrhu, který byl načten pod písmenem D, a který jsme skutečně připravovali s kolegou Juchelkou a s dalšími, a také s Národní radou osob se zdravotním postižením. Tento návrh podpoří lidi, kteří jsou skutečně v tom nejvyšším stupni zdravotního hendikepu. Jsou to lidé, kteří jsou trvale dvacet čtyři hodin odkázáni na buď umělou plicní ventilaci, nebo na podporu plicního oxygenerátoru. Tady se snažíme navýšit jim nebo nějakým způsobem jim i kompenzovat současné vysoké ceny elektrické energie a k tomu příspěvku, zvýšenému příspěvku na mobilitu 900 korun, se přidává ještě dalších dva tisíce korun. Myslím si, že tady je shoda napříč politickým spektrem a dovolím si vás požádat o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, který jsme předložili.

Zároveň bych vás požádal ještě o podporu legislativně-technických úprav podle paragrafu 95 odstavce 2, které teď načtu ve třetím čtení, a které jsme po diskuzi s legislativou jak Ministerstva práce a sociálních věcí, tak s legislativou Poslanecké sněmovny a ze Senátu připravili tak, aby ten výklad byl jednoznačný. Týká se to právě těch oxygenerátorů a přechodných ustanovení. Nijak se tím nemění věcný záměr tohoto pozměňovacího návrhu.

Tedy, návrh legislativně-technických změn ve třetím čtení. Za prvé, za bod 1 pozměňovacího návrhu D se vkládá nový bod X1, který zní: X1. V Čl. I se za bod 1 vkládá nový bod 2, který zní: "v paragrafu 7 se slova "není-li dále stanoveno jinak," zrušují".". Původní body 2 a 6 v Čl. I se nově označují jako body 3 až 7.

Za druhé za bod 2 pozměňovacího návrhu D se vkládá nový bod X2, který zní: X2. V Čl. I se za bod 4 vkládá nový bod 5, který zní: "V. paragraf 8 se zrušuje.". Původní body 5 a 7 Čl. I se nově označují jako body 6 až 8.

Za třetí bod 3 pozměňovacího návrhu D zní: za třetí v Čl. II se slova "říjen 2002" nahrazují slovy "kalendářní měsíc bezprostředně předcházející dny nabytí účinnosti tohoto zákona".

Za čtvrté bod 4 pozměňovacího návrhu D zní: za čtvrté "v Čl. X se na konci doplňují slova "s výjimkou ustanovení článku I bodu 2 a 5, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2025".

Tolik návrh legislativně-technických úprav, které, jak už jsem řekl, nijak neovlivňují věcnou náplň toho zmíněného pozměňovacího návrhu. Děkuji vám za pozornost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Lenka Knechtová byl položen dotaz

bydlení

Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…