Koten (SPD): Neočkované děti jsou ponižovány, zesměšňovány a někdy i šikanovány

25.01.2022 19:30 | Zprávy

Projev na 6. schůzi Poslanecké sněmovny 25. ledna 2022. Vládní návrh zákona o mimořádném ředitelském volnu.

Koten (SPD): Neočkované děti jsou ponižovány, zesměšňovány a někdy i šikanovány
Foto: Archiv Radka Kotena
Popisek: Radek Koten, poslanec SPD

Dobrý den, vážená paní předsedající, dámy a pánové. Já se omlouvám, že nemám ochranu úst, ale jsem týden po prodělaném Covidu a jsem testován a opravdu bych to neudýchal.  Takže byste mě asi dlouho neposlouchali. Chtěl bych se tady vrátit k tomu zákonu, který tedy má nějakým způsobem umožnit školám fungovat v případě, že budou mít buď velkou pozitivitu žáků, ať to bude na omikron, nebo na nějakou jinou verzi Koronaviru. Nicméně si myslím, že ten nástroj je potřebný. Na druhou stranu si musíme říct, že všechna tato opatření dělají obrovský problém všem rodičům, kteří mají ty děti ve školách.

Ten další pohled je ten, že ty děti, které tedy vyjdou jako pozitivní, tak mnohdy, nebo spíše v 99 %, v podstatě ani nezjistíte, že mají nějaké příznaky, protože ta dětská imunita je zcela odlišná od té imunity dospělých lidí. Vím, že je tedy potřeba zabránit nějakému dalšímu šíření, ale k tomu stejně bohužel dochází v těch rodinách, kde ty děti žijí.

V této době nefungují nějakým standardním způsobem družiny ve školách, protože tam jsou ty děti nějakým způsobem separovány podle tříd a tak dále a neumožňují to v podstatě všechna ta opatření, která hygienické stanice a Ministerstvo zdravotnictví nastavilo. Takže bohužel rodiče místo toho, aby ráno předali děti do družiny, tak musí čekat třeba půl, tři čtvrtě, hodiny, než je učitelé převezmou do prezenční výuky, tedy přímo do tříd a to tak, aby se ty děti nepotkávaly někde v té družině. To si myslím, že je poměrně velká zátěž pro pracující rodiče, protože každý ztratí minimálně hodinu až dvě tady tímto opatřením.

Co se týká distanční výuky, rotační výuky a prezenční výuky, tak bych tady určitě podpořil to, co říkal pan Kettner. Protože je jednoznačně potvrzeno, že ty sociální vazby, které tam ty děti mezi sebou mají, tak to nic nenahradí, žádná obrazovka a nic. Co se týká rotační výuky, kdy tedy chodila polovina a polovina tak, aby se děti minimálně potkávaly, tak to bylo to lepší řešení, než ta distanční výuka, ale zase to bylo náročné na učitele. Protože na jedné straně měli ty distanční děti, které byly doma u té obrazovky a na straně druhé měli ty žáky přímo u sebe v těch třídách. Takže to bylo velmi náročné pro ten učitelský sbor.

Co se týká ředitelů škol, pro ně to bylo enormně zatěžující, protože zorganizovat výuku a zorganizovat chod školy včetně návštěv jídelny pro ně byl téměř nadlidský výkon. Věřím tomu, že většina z nás včetně pracovníků ve školství a včetně rodičů toho má skutečně plné zuby a jenom doufám, že varianta omikron ukončí tento problém s covidovou nákazou, protože my se tady stále točíme v kruhu a jsme schopni zavírat celé školy, kde jsou přítomni žáci, kteří proti covidu jsou poměrně velmi rezistentní a kromě toho pozitivního testu nemají žádné následky ani žádné zdravotní problémy. Já si myslím, že pokud se vrátíte do svého dětství, tak víc jak polovina až dvě třetiny dětí v zimě měly u nosu nudli, nikdo to neřešil a nikdo je nijak zásadně nezatěžoval nějakým testováním. Na to bych tady asi apeloval také.

A co se týká používání roušek ve třídách v jednotlivých, tak já to skutečně nepovažuji za rozumné, protože pokud změříte nasycenost kyslíkem nějakým pulzním oxymetrem, tak zjistíte, že u dětí poměrně zásadně klesá krevní kyslík a z mého pohledu i ze zdravotního pohledu pro děti je to naprosto nevhodné. A pokud porovnám ta rizika, která jsou výuka s rouškou a možné poškození mozku díky tomu, že dítě je nedokysličeno, a to prokrvení se tam dramaticky zhoršuje, tak já skutečně pokud bych měl dát na misku vah, tak stejně potom ty děti, pokud někde pijí nebo mají svačinu, tak stejně si tu roušku sundají, a je to ještě kontraproduktivní, protože ta rouška se válí různě po stole mezi jídlem atd. a z mého pohledu to nemá skutečně valný význam pro to, aby ve školách se nějakým způsobem zabránilo šíření variant. Vzhledem k tomu, že odborníci říkají, že omikron jako taková verze je velmi nakažlivá, tak si myslím, že rouška těm dětem skutečně nezabrání v přenosu.

Ještě bych se tady vrátil, jenom abychom věděli, co vlastně všechno musí zařídit ředitelé a všichni ti, kteří ve školství pracují, tak tady jsem si vyhledal ze základní mateřské školy, upozorňuji, z Rybitví, tak jsem si vyhledal školní řád základní školy. A je to tedy řád, který reaguje na pandemii covidu, protože to je školní řád z roku 2020-21, a tam je několik článků, které určují nějaká pravidla, a myslím si, že by bylo asi přínosné, pokud bychom si to tady nějakým způsobem oživili i my, kteří na to máme nějaký vliv a můžeme nějakým způsobem posunout fungování škol tak, aby děti mohly chodit do školy, ale zároveň aby tam nebyly dva nebo tři měsíce nějakých mimořádných prázdnin nebo lockdownů apod., protože to tady asi nikdo nechce, nikdo po tom netouží, a už tím méně pracující rodiče, kteří děti, které mají na distanční výuce, tak to musí samozřejmě řešit. Zaměstnavatelé z toho nemají radost, a potom tady ty jednotlivé podniky shánějí zaměstnance i v zahraničí, protože ti sem obvykle přijedou bez dětí, takže tento problém s distanční výukou se potom těchto zaměstnanců netýká. Ale bohužel v České republice to způsobuje úplně jiný typ problémů.

Co se týká tohoto školního řádu základní školy, tak tam v obecných ustanoveních je, že společným cílem všech zaměstnanců školy i zákonných zástupců žáků je napomáhat každému žákovi v jeho individuálním rozvoji a umožnit žákům, aby do školy chodil rád. To bych tady tedy vypíchl, protože v případě, že do té školy by ty děti nechodily rády, tak to se bohužel teď stává, že děti po té distanční výuce, že se jim nechce ani do kolektivu, a myslím si, že toto je velmi přínosné. Základní podmínkou soužití a rozvíjení vzájemných kvalitních vztahů je smysluplný, srozumitelný a všemi dodržovaný školní řád. Práva a povinnosti žáků, jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti jejich vzájemných vztahů ve škole samozřejmě musí korespondovat s těmi zaměstnanci školy.

No a potom tady jsou práva a povinnosti žáků. Žáci mají právo na vzdělávání a školské služby podle školského zákona. Tímto právě narážím na fungování družin, protože ve školách při tomto režimu velmi špatně fungují družiny, anebo tam nefungují vůbec. Pak na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání, to si myslím, že funguje nyní distančním způsobem, tedy že si rodiče buď volají do školy, anebo mají rodičovské sdružení online. No co k tomu dodat? Zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitelku školy nebo školskou radu s tím, že ředitelka školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádření těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Jaký je váš názor na návrh zákona o pokutách za lživou a urážlivou kampaň?

Já třeba ten návrh dost dobře nechápu. Kdo by jako měl posuzovat případné lži v kampani? A jak se pozná, že jde o kampaň a ne třeba jen o (lživé) vyjádření politika mimo kampaň? Není ten návrh zákona dost gumový, jakože pokuta za lhaní bude hrozit jen v kampani? Navíc jestli někdo lže není to vlastn...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

11:02 Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

Komentář předsedy ČSSD k vyjednávání o účasti strany na projektu STAČILO!