Vedle zajištění dostupného bydlení a práva na zdravotní a sociální péči nebo vzdělávání patří právě bezplatná MHD k prioritám volebního programu pražské KSČM. Důvodů pro tuto zásadní změnu v pražské dopravě je totiž celá řada. Mezi její přínosy by zdaleka nepatřilo jen snížení automobilové dopravy a zlepšení životního prostředí v hlavním městě. Zároveň by totiž znamenala i zásadní finanční úsporu pro podstatnou část Pražanů a realizaci práva na mobilitu, které je dnes zpoplatněním MHD, především u těch nejchudších, značně omezeno.
Zavedení bezplatné MHD v Praze přitom není nijak nereálným cílem. Již dnes je totiž chod pražského dopravního podniku z naprosto klíčové části financován dotacemi hlavního města Prahy. Příjem z jízdného pak dlouhodobě pokrývá jen asi čtvrtinu nákladů dopravního podniku a dal by se nahradit například i skrze zamezení předražování zakázek, neprůhledných výběrových řízení, korupce či únikům peněz do soukromých sfér. O uskutečnitelnosti bezplatné MHD nás však nepřesvědčují jen ekonomické analýzy, ale i zkušenosti ze zahraniční, kde se tímto směrem na mnohých místech vydali. Ostatně i v České republice dnes existuje několik měst, která už bezplatnou MHD zavedla.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV